מה נקבע בפגישות וועדת השוק החופשי, מי מרכיב אותה, ומה השפעתה?
הבנק הפדרלי מורכב משני גופים- 12 נשיאי בנקים המרכזיים של 12 מחוזות בארצות הברית ומועצת המנהלים המורכבת מ-7 נגידים, אחד מהם הוא יושב ראש הפד'. כיום מכהן בתפקיד ג'רום פאוול.
וועדת השוק החופשי הפדרלית (FOMC) מורכבת מ-12 חברים, 7 נגידי הפד', נשיא הבנק המרכזי של ניו יורק ועוד 4 מתוך 11 נשיאי הבנקים המרכזיים הנוספים, אשר מתחלפים ברוטציה בוועדה כל שנה. הוועדה נפגשת שמונה פעמים בשנה, בערך כל שישה שבועות, כדי לדון במדיניות המוניטרית בארה"ב. המדיניות שנקבעה על ידי הוועדה תיושם בפועל בעזרת שני כלים - גובה הריבית, וצמצום או הרחבה של המאזן של הפד (צמצום או הרחבה כמותית). כדי לקבל את החלטתה מתכנסת הועדה ליומיים של דיונים בדלתות סגורות, אשר בסופן יו"ר הפד מכריז על כל מה שהחולט. פגישות הוועדה ונאום היו"ר הם מהאירועים החשובים ביותר עבור השוק.
מה ההשפעה של כל כלי על הכלכלה?
גובה הריבית של הבנק המרכזי משפיעה על גורמים רבים, גם על השווקים, אך גם על כל אזרח בארה"ב. גובה הריבית של הבנק המרכזי, אשר נקבעת בפגישת ה-FOMC, היא הריבית אותה ישלם בנק מסחרי אחד לבנק מסחרי אחר עבור הלוואה של עודפי המזומנים שלו ללילה. הלוואות הליליות מתקיימות כאשר הבנק לא נשאר עם מספיק רזרבות כספיות אותן הוא מחויב להחזיק, זאת לאחר שבמהלך הפעילות היומית נוצרו חסרים כאלה. הריבית המשולמת בין הבנקים על אותן הלוואות ליליות היא הריבית הנקבעת על ידי הפד'. ככל שהריבית של הבנק המרכזי יותר גבוהה (אותה קבעה וועדת השוק החופשי), הריבית שישלמו הבנקים עבור הלוואת כספים עולה ומכך נגזרות הריביות עבור הלוואות שיתנו הבנקים בהמשך ללקוחותיהם.
ככל שהריבית של הפד יותר נמוכה - עלות הכסף של הבנקים נמוכה יותר והם יוכלו לחלק יותר הלוואות, במחיר יותר זול. כאשר מחיר ההלוואות (הכסף) יותר זול, יותר אזרחים וחברות יקחו הלוואות, גם בכדי לממן חדשנות וגם בכדי לממן צרכנות, מה שמוביל להתחממות הפעילות הכלכלית ובסופו של דבר לרמה מסויימת של אינפלציה. ככל שהריבית של הפד יותר גבוהה - הבנקים יאלצו לחלק פחות הלוואות, במחיר יותר גבוה. כאשר הריבית גבוהה, יש לאזרחים וחברות פחות אינטרס לקחת הלוואות, היות והמחיר של הכסף גבוה, ומפני שהם מקבלים תשואה על הכסף שלהם רק מזה שהם משאירים אותו בבנק. התשואה אותה מקבלים החוסכים נגזרת מכמה שהבנק מוכן לשלם ללקוחותיו כדי שישמרו אצלו את הכסף, מה שנובע גם כן, מגובה הריבית של הפד (כמה הבנק יכול להרוויח על הכסף שהוא מחזיק), ובעצם התמריץ לחסוך גובר על התמריץ ללוות, להשקיע ולצרוך יותר מהנרדש. הפעילות הכלכלית אם כן, מצטננת, וכן האינפלציה יורדת, אך העניין יכול להוביל בסופ ושל דבר למיתון.
- הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה
- פרוטוקול הפד: הריבית צפויה לרדת פעמיים נוספות השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צמצום או הרחבת המאזן של הפד משפיעים ישירות על השווי של אגרות החוב של ממשלת ארה"ב או של החברות בשוק. המאזן של הפד מורכב ממכשירי חוב שממשלת ארה"ב מנפיקה, אג"ח או מכשירי חוב מגובי משכנתאות למשל, וכן מאגרות חוב קונצרניות. כאשר הבנק קונה אגרות חוב הוא משחרר יותר כסף לשוק ובכך גם מרחיב את המאזן שלו (מכשירי החוב שהממשל הנפיק). מה שקורה הוא שכמו בכל שוק, כאשר מוצר מסויים נקנה בכמויות גדולות בסופו של דבר המחיר שלו עולה. במקרה של אג"ח ארה"ב, כאשר המחיר שלהן עולה, הריבית (תשואה) על כל אגרת חוב יורדת בהתאמה, ריבית אשר מהווה בנצ' מארק בתור הריבית חסרת סיכון במשק. מריבית חסרת הסיכון ל-10 עד 30 שנה (אג"ח ממשלת ארה"ב לאותה תקופה) נגזרות הלוואות לתקופות דומות, הסוג המשמעותי ביותר שלהן- משכנתא. כאשר הריבית חסרת הסיכון ל-30 שנה למשל עומדת על 4% (כמעט כמו היום), הבנק יסכים לתת משכנתא בריבית קבועה לאותה התקופה רק אם הוא יקבל עליה פרמיה, הרי הוא יכול פשוט לקנות את אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-30 שנה ולהרוויח עליהן 4% ללא סיכון. מכאן ברור כי הבנק ירצה לקבל פרמיה עבור הסיכון ועבור ערך הזמן, ועל זה נוטל המשכנתא ישלם.
בנוסף להשפעה על הריבית חסרת הסיכון, כאשר הפד מרחיב את המאזן וקונה את המכשירים הוא בעצם מלווה לממשל ארה"ב כסף. ככל שהפד קונה יותר, כך יש לממשל יותר כסף למימון כל מה שדרוש לתחזוק המדינה, כסף שבסופו של דבר מתגלגל ישירות אל הכלכלה, ובכך הפד בעצם "מזרים" כספים אל הכלכלה ועוזר לתמרץ אותה. אותו הדבר בדיוק קרה בקורונה, כאשר הפד הרחיב משמעותית את המאזן שלו, שעמד בשיאו על כ-9 טריליון דולר בחודש אפריל לעומת 4.1 טריליון דולר טרום הקורונה. הכסף באותה תקופה שימש כדי לשמור על הכלכלה ולמתרץ אותה על ידי המענקים שחילק הממשל, במטרה לחפות על כך שאנשים לא יכלו לצאת לעבוד ולייצר כסף. הבעיה העיקרית בהרחבת המאזן היא שכאשר היא נעשית בצורה חדה כל כך היא יכולה לעליית מחירים ולאינפלציה משמעותית, כמו זו שאנחנו רואים עכשיו בכל רחבי העולם ובארה"ב בפרט.
גודל המאזן של הפד' מאז שנת 2008 בטריליוני דולרים
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
איך, אם כן, תוכל הוועדה להרגיע את האינפלציה?
בכדי למתן אינפלציה, הוועדה תחליט להשתמש בשני הכלים שיש שלרשותה באופן מסוים. הצעד הראשון יהיה החלטה על העלאת הריבית, מה שגרום לגידול בכמות הכסף שאזרחים וחברות ישאירו בבנק, מה שיקטין את הצריכה והביקוש ויתרום לירידה במחירים. הצעד השני יהיה צמצום המאזן של הפד- מכירה של הנכסים שהוא מחזיק, מה שיוביל לעלייה בריבית חסרת הסיכון, אשר גם היא, תקטין את הביקוש להלוואות ארוכות טווח ומשכנתאות. בסופו של דבר, צמצום המאזן יוביל אל "שאיבה" של כסף החוצה מהכלכלה, היות והכסף שהפד מקבל בגין הנכסים שהוא מוכר לא מגיעים בחזרה אל הכלכלה, אלא אם הוא יחליט לקנות נכסים שוב. בשלב זה, כאשר גם כמות הכסף קטנה ואיתה גם הביקוש, צפויה האינפלציה להוריד גובה. את השימוש בשני הכלים בצורה הזו אנו רואים מאז תחילת השנה- הועדה החליטה שהריבית ,שהייתה אפסית בתקופת הקורונה עד שנת 2022 תעלה, ולא נראה כי ההעלאות יפסקו בקרוב. בנוסף, ניתן לראות כי מחודש אפריל החל הפד בצמצום המאזן שלו שעומד כעת על 8.85 טריליון דולר.
לסיכום, וועדת השוק החופשי בעלת כוח משמעותי רב, הן לגבי השווקים והן לגבי כל אזרח בארצות הברית. אסור לשכוח שלכל צעד בה היא נוקטת יש תמיד שני צדדים עם השלכות לא רק על הטווח הקצר. מצד אחד העלאת ריבית חדה מדי יכולה להוביל את המשק למיתון ולפגוע בפרנסה של אזרחים רבים, אך מצד שני הרחבה מהירה וחדה של המאזן עלולה להוביל לדהירה של האינפלציה, בדיוק כמו שקרה בעקבות הקורונה. זוהי האחראיות של הוועדה לתכנן קדימה ולווסת את הכלכלה בעזרת הכלים שלה, משימה שמאז הקורונה נהייתה לא פשוטה עוד יותר והציבה את חברי הבנק בין דילמות קשות מאוד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
