הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

הנשיא ביידן חתם על "חוק המלחמה באינפלציה" בגובה 750 מיליארד ד'

בין השאר מאושרים תקציבים מיוחדים למלחמה בשינויי האקלים וסיוע בעניני בריאות כמו גם הפחתת הגרעוןן הפדרלי ובצד ההכנסות, מיסוי מינימום על חברות גדולות של 15% ומיסוי רכישות חוזרות (ביי-בק) בגובה 1%; החוק לווה במאבק פוליטי קשה ועבר רק בזכות הקול הכפול של סגנית הנשיאה
גיא טל | (6)

לאחר משא ומתן של כשנה, במהלכו היו לא מעט רגעים שהסיכויים להעברת החוק אפסו, חתם לבסוף הנשיא ביידן על חוק הורדת האינפלציה Inflation Reduction Act,  הכולל תקציב של 750 מיליארד דולר. החוק עבר בסנאט בשבוע שעבר לאחר משא ומתן חשאי ביןן מנהיג הרוב בסנאט צ'ק שומר לבין הסנטור הדמוקרט המורד ממערב ווירג'יניה גו מנצ'ין, שלבסוף התרצה עם התקרב בחירות האמצע המאתגרות למפלגתו, והצטרף לתומכים בחוק. החוק עבר בסופו של דבר רק בזכות הקול הכפול ממנו נהנית סגנית הנשיאה קאמילה האריס, שבמקרה של תיקו יכולה להכריע. 

עם החתימה אמר ביידן שהחוק יביא: "התקדמות ושגשוג למשפחות אמריקאיות" וניסה גם להפיק רווח פוליטי כשציין שאף רפובליקאי לא הצביע בעדו, לאחר שהדמוקרטים לא הצליחו להגיע להסכמות עם המפלגה היריבה, מה שכמעט הכשיל את העברת החוק שניצל,כאמור, רק בזכות הקול הכפול של סגנית הנשיאה. לאחר חתימת הנשיא הוא העביר את העט למנצ'ין שיחתום אף הוא.

החוק כולל הוצאות נרחבות בתחום שמירת הסביבה על ידי הטבות מס לבעלי בתים שישתמשו באנרגיה נקיה (לדוגמה מכוניות חשמליות). הוא מממן במיליארדרי דולרים פרויקטים שמיועדים להפחתת פליטת פחמן ועוד. 

בתחום הבריאות החוק יאפשר לתוכנית הביטוח הממשלתית מדיקייר לנהל משא ומתן על מחירי התרופות, יקבע תקרה להוצאות על בריאות של לקוחות מדיקייר וירחיב את הסובסידיות הרפואיות. 

החוק מכונה "החוק להורדת האינפלציה" אך יש הטוענים שההוצאות הנדיבות שבו דווקא יתדלקו עוד יותר את האינפלציה, וזו אחת הסיבות להתנגדות הרפובליקאים, וגם לזו של מנצ'ין עצמו עד לאחרונה. במסגרת המאבק באינפלציה אמור החוק לצמצם את הגרעון ב-300 מיליארד דולר. 

מירב הכותרות המתייחסות לחוק מתרכזות בעיקר בצד ההוצאות של הממשל, ואיזה חברות יהנו ממנו - רכב חשמלי, חשמל סולארי וכד'. אבל התקציב כולל גם צד הכנסות, כלומר מאיפה מצפה הממשל להשיג את הכסף כדי לשלם את ההוצאות הנדיבות הללו. 

כפי שדווחנו כבר, אחת הדרכים בהם מתכנן הממשל לממן את התוכנית הוא באמצעות הטלת מס של 1% על רכישה חוזרת של מניות (ביי בק). זהו ישנוי דרמטי במערכת המיסוי האמריקאית וישנה את תחשיב הכדאיות בין חלוקת דיבידנד לבין רכישה חוזרת של מניות שעד כה לא מוסתה כלל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, חברות גדולות יחויבו במס מינימום של 15% על רווחיהם. החברות הגדולות מצטיינות במיוחד בהתחמקות מתשלום מיסים על ידי תכנוני מס שונים, והחוק החדש נועד להילחם בתופעה, ובדרך גם להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ישראל 17/08/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    מנוצין מרד על שום תרומות אישיות מצד כורי הפחם של מיליוני $ ויפסיד אותם אם יתמוך באנרגיה חליפית
  • 5.
    אנונימי 17/08/2022 11:46
    הגב לתגובה זו
    מדרדרים אותה מרגע לדודלי.במקום שמישהו ינער את פאוול הזה שיעלה את הריבית כמו שצריך
  • 4.
    אבי 17/08/2022 11:44
    הגב לתגובה זו
    בפחם עד הראש ושאר אנרגיות מזהמות !!! הארץ ישנם בביבסיטים סגולי שער ,אוהדי טראמפ יותר מאמריקה , המשותף ? סדרות פשע !!!!!
  • 3.
    ליצנים 17/08/2022 11:07
    הגב לתגובה זו
    איזה כיף. יממנו את החגיגה הזו עכשיו בעוד הדפסת כסף. זה בטוח יוריד את האינפלציה... אוייש, איזה מטומטמים ההתרסקות בדרך. נא להדק חגורות...
  • 2.
    לוקח מהאמריקאים 750 מיליארד כדי לשלם להם את ההתיקרויות (ל"ת)
    עדיף שלא היה לוקח 17/08/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איצםריה שוקעת (ל"ת)
    בדרך לקומוניזם 17/08/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.