לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
בשבוע הקודם סגר הנאסדק בעליה של 4.5%, הדוחות מחברות הביג טק העניקו רוח גבית לקונים שהסתערו מחדש על המניות. ובכל זאת, ראינו מתחילת 2022 כמה וכמה שבועות כאלה, שלאחר מכן התגלו ״כמלכודת דובים״, לכן, השבוע הנוכחי יהיה חשוב מאוד למשקיעים ולמדדים.
בגזרת הדוחות - הקצב עדיין גבוה וחברות מובילות ידווחו, אך אין ספק שאת הפיק והלחץ שהיה בשבוע שעבר מהדוחות של הביג טק, עברנו. תדווחנה חברת השבבים AMD ADVANCED MICRO DEVICES , חברת הפינטק פייפאל PAYPAL , אוקסידנטל בה מושקע וורן באפט OCCIDENTAL PETROLEUM CP , מודרנה MODERNA ועליבאבא ALIBABA GROUP בין השאר.
בגזרת המאקרו - בשני הקרוב יתפרסם מדד הייצור של ISM, ברביעי, פגישת אופ״ק של מעצמות הנפט אשר יקבעו את קצב הייצור לאחר פגישת ביידן בסעודיה, ובשישי, נתוני התעסוקה הכוללים שכר שעתי, שיעור אבטלה ושינוי במספר המועסקים במשק ארצות הברית. תזכורת, בשבוע האחרון פורסם נתון התמ״ג שהכריז על מיתון טכני בארצות הברית. כזכור, פאוול קבע שלא ניתן לקרוא לזה מיתון באמת כי שוק העבודה חזק. בשישי נוכל לקבל תשובות על מצב התעסוקה בארצות הברית, תעסוקה חזקה תערער על הגדרת המיתון המסורתית, ותתמוך בהמשך העלאות ריבית, בעוד אבטלה גבוהה במקצת, היא מטרת הפד בכדי להרגיע את האינפלציה.
צפויות לדווח השבוע :
ביום שני - צ'ק פוינט ACTIVISION BLIZZARD PINTEREST DEVON ENERGY CORP
ביום שלישי - UBER TECHNOLOGIES CATERPILLAR BP PLC MARRIOTT INTERNATIONAL FERRARI N.V ADVANCED MICRO DEVICES PAYPAL OCCIDENTAL PETROLEUM CP SOFI TECHNOLOGIES AIRBNB, INC STARBUCKS
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום רביעי - UNDER ARMOUR A MODERNA CVS CAREMARK CORP MARATHON OIL CORP LUCID GROUP ROBINHOOD MARKETS MERCADOLIBRE INC FORTINET
ביום חמישי - ALIBABA GROUP DATADOG INC CL A CROCS INC PARAMOUNT GLOBAL AMC NETWORKS SQUARE FUBOTV INC TWILIO INC CLOUDFLARE
ביום שישי - DRAFTKINGS INC OCUGEN WESTERN DIGITAL
ירידה בצמיחה בארה"ב לא משקפת רק הרעה כלכלית - ארהב רשמה צמיחה שלילית בשיעור שנתי של 0.9% ברבעון השני לאחר צמיחה שלילית של 1.6% ברבעון הראשון. זה לא אומר שהמשק האמריקאי נמצא במיתון אותו קובעת וועדה המקצועית על סמך מגוון פרמטרים ובאיחור רב. אולם, לא רק מנגנון הקביעה, אלא גם נתוני התמג בעצמם לא בהכרח מאשרים שהמשק במיתון. כך אומר אנליסט מיטב, אלכס ז'בז'ינסקי.
הנתונים משקפים לצד האטה ברורה בפעילות גם שינוי במבנה הצמיחה אחרי הקורונה שבחלקה צפוי להישאר ובחלקה משקף תהליך חזרה לנורמאליות:
1. התרומה לצמיחה של צריכת מוצרים, השקעות בנכסים קבועים, הצריכה הציבורית והשינויים במלאים הייתה שלילית ברבעון השני. מנגד, התרומה של צריכת שירותים ויצוא נטו לא רק הייתה חיובית, אלא גם עלתה לעומת הרבעונים הקודמים.
2. אפשר להתייחס אל הירידה בצריכת מוצרים כאל ביטוי להרעה במצבו של הצרכן או כתגובתו לעלייה באינפלציה. אולם, גם ברבעון השני, למרות הירידה, צריכת מוצרים עדיין הייתה גבוהה יותר ממה שהיה צפוי אלמלא הקורונה. נראה, שלא רק קשיי הצרכנים גרמו
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לירידה בצריכת מוצרים, אלא גם תהליך התאמה בלתי נמנע לדפוסי צריכה שגרתיים. באותה מידה, גידול בצריכת שירותים, שעדיין נמוכה מהמגמה, מבטא לפחות בחלקה חזרה לנורמאליות.
בשורה התחתונה מסביר ז'בז'ינסקי, כי לעת עתה ארה"ב לא נמצאת במיתון. סביר להניח שהצמיחה הייתה נמוכה מהתחזיות השנה גם ללא עלייה באינפלציה, הריסון המוניטארי והמלחמה באוקראינה.
לדברי ד״ר סונאל דסאי, מנהלת השקעות ראשית וראש תחום ריבית קבועה בפרנקלין טמפלטון, ציפיות לירידת ריבית על ידי הפד ברבעון הראשון של 2023 הן מופרכות והיא צופה כי גם אם הפד לא יעלה את הריבית, הוא יאלץ לשמור על רמה אחידה של ריבית לאורך כל שנת 2023 כדי לרסן את האינפלציה. זאת בניגוד לדעת השוק שמתמחר התחלת הורדת ריבית בשנת 2023, סונאל טוענת כי השווקים לא הבינו נכון את דברי פאוול.
בסקירת המאקרו של כלכלני לידר שוקי הון, ביחד עם יונתן כץ התייחסו גם לנושא: ״המשק האמריקאי בהחלט מתמתן, בפרט על רקע ירידה בפעילות בענף הנדל"ן. הגידול בצריכת שירותים פיצה על הירידה בצריכת מוצרים. במבט קדימה: התמתנות באינפלציה עקב ירידה חדה במחירי האנרגיה תביא לעלייה ריאלית מתונה בכוח הקנייה של משקי הבית, מה שיתמוך בצריכה הפרטית ברבעון ג'. עבור הפד, הצמיחה השלילית ברבעון ב' לא מהווה סיבה לעצור את ההידוק המוניטארי, כול עוד שהאינפלציה כה רחוקה מ-2%.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות התייחס לניתוק של שוק האג״ח מאמירות פאוול : ״הודעת הפד בשבוע שעבר שמה באור הזרקורים את הפער שנוצר בין שוק המניות לשוק האג"ח. בשוק האג"ח האמריקאי נדמה שהמשקיעים מצפים לשינוי כיוון של מדיניות הפד ולהפחתת ריבית כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023. כדי שזה אכן יקרה חייבים להתממש שני תנאים: הראשון הוא שהאינפלציה בארה"ב תרד באופן משמעותי ותהיה נמוכה מ-5% (כיום 9.1%). השני הוא ששוק העבודה יהיה הרבה פחות הדוק מכפי שהוא כיום כך שהלחצים לעליית שכר ילכו וייעלמו.
"על מנת ששני התנאים הללו אכן יתממשו עד הרבעון הראשון של שנה הבאה, הכלכלה האמריקאית חייבת לעבור תהליך של מיתון עמוק, כולל בשוק הנדל"ן שתורם כיום לבדו כמעט 4% לאינפלציה. העניין הוא שתהליך כזה לא בדיוק עומד בקנה אחד עם שוק המניות שמתמחר אמנם תהליך של האטה אבל לא של מיתון עמוק כאשר ההערכות בקרב המשקיעים הן שרווחי החברות ימשיכו לגדול גם במהלך השנה הקרובה.
״הניתוק בין שוק המניות לשוק האג"ח אינו נדיר כל כך והוא קורה בדרך כלל בנקודות זמן בהן המדיניות של הבנק המרכזי צפויה להשתנות. עם זאת, לאחר החלטת הריבית בשבוע שעבר ודבריו של פאוול לאחריה נדמה שהשינוי הצפוי במדיניות הפד קרוב יותר לזה ששוק המניות מתמחר. פאוול הדגיש שבפד נחושים להילחם באינפלציה וכי הסיכון שבלעשות מעט מדי (כלומר לא להעלות את הריבית מספיק) ולהשאיר את הכלכלה עם סביבת אינפלציה גבוהה באופן קבוע הוא סיכון גדול מדי. בכך, פאוול למעשה מודה שהפד מבין שאין ברירה אלא לגרום לשיעור האבטלה לעלות באופן אקטיבי ומתמשך, תהליך שלוקח בדרך כלל זמן ארוך. לכן, סביר להניח שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות וחשוב יותר, תיוותר גבוהה למשך תקופה ארוכה יחסית, בניגוד למה ששוק האג"ח מגלם כיום״.
בלאומי, ביחד עם דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות, גם התייחסו להעלאת הריבית של פאוול בשבוע האחרון: ״כצפוי, העלה הפד את הריבית ב - 75 נ״ב נוספות. העלאות הריבית יימשכו אך ייתכן שבקצב נמוך יותר. השוק מתמחר הורדות ריבית במחצית השנייה של שנת 2023. לפי הודעת הפד, האינדיקטורים האחרונים של הפעילות הכלכלית נחלשו, אך בשוק העבודה המגמות היו חיוביות ושיעור האבטלה נותר נמוך. האינפלציה נותרה גבוהה, ומשקפת חוסר איזון בין ההיצע לבין ביקוש, מצב הקשור לתקופת מגפת הקורונה, מחירי מזון ואנרגיה גבוהים הרבה יותר ולחצי מחירים נרחבים יותר. המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה והאירועים הנלווים יוצרים לחץ נוסף כלפי מעלה על האינפלציה וזה מכביד על הפעילות הכלכלית העולמית״.
- 1.טבע 31/07/2022 21:21הגב לתגובה זוחברים. נפל דבר. בעצם 3 דברים. 1. דוחות טובים. 2. סיום פרשת האופייאידים. 3. העלאת דירוג. כנראה שעדיין אנשים לא קלטו שיש כסף על הרצפה לדעתי. אם טבע הייתה השנה ב-10.5 דולר לפני החדשות הללו ועכשיו היא עדיין ב- 9.5. זאת דעתי. לא המלצה.
- לרון 01/08/2022 09:25הגב לתגובה זולא יקרה אך גם לא זולה,דעתי בלבד
- לך לטייל בטבע (ל"ת)ד"ר בוזגלו 01/08/2022 07:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
