"צמיחת המוליכים למחצה העולמית תרד בחדות ב-2022"
"ההכנסות העולמיות ממוליכים למחצה צפויות לצמוח ב-7.4% בשנת 2022, לעומת צמיחה של 26.3% ב-2021". מדובר בירידה משמעותית לעומת הצפי שפרסמה לפני רבעון, אז היא צפתה צמיחה של 13.6% בשנת 2022, ונפילה לעומת צמיחה של 26.3% בשנת 2021.
על התחזית הקודרת משהו הזו חתומה גרטנר (Gartner), גרטנר (Gartner) חברת ייעוץ אמריקאית העוסקת במחקר ובייעוץ בטכנולוגיית המידע ונוסדה על ידי הישראלי-אמריקאי גדעון גרטנר.
על פי האנליזה, "למרות שהמחסור בשבבים הולך ופוחת, שוק המוליכים למחצה העולמי נכנס לתקופה של חולשה, שתימשך עד 2023. בתקופה הזאת, ההכנסות ממכירת מוליכים למחצה צפויות לרדת ב-2.5%". כך אמר ריצ'רד גורדון, סמנכ"ל בגרטנר. לדבריו, "האינפלציה הגואה, המיסים והריביות הגבוהות, יחד עם עלויות אנרגיה ודלק גבוהות יותר, מפחיתים את ההכנסה הפנויה של הצרכנים. זה משפיע על רכישות מוצרים אלקטרוניים כמו מחשבים אישיים וסמארטפונים".
בסך הכל, תחזית ההכנסות ממוליכים למחצה לשנת 2022 בעולם כולו, הופחתה מהתחזית שפורסמה ברבעון הקודם ב-36.7 מיליארד דולר, וסך כל המכירות צפויות להסתכם ב-639.2 מיליארד דולר. זאת משום שהתנאים הכלכליים "צפויים להחמיר" במהלך השנה. הביקוש לזיכרון והתמחור פחת, במיוחד במחשבים אישיים וסמארטפונים.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התאוששות במלאים, ירידה במחירי המוליכים ובמכירות המחשבים האישיים
על פי התחזית, צפויים משלוחי המחשבים האישיים לרדת ב-13.1% בשנה הנוכחית, לאחר שרשמו צמיחה בשנתיים הקודמות. על פי ההערכות, הכנסות המוליכים למחצה ממחשבים אישיים ירשמו ירידה של 5.4% בשנת 2022. ההכנסות ממוליכים למחצה מסמארטפונים יואטו גם הם. קצב הצמיחה שם יעמוד על 3.1% בשנת 2022 כולה. זאת, לעומת צמיחה של 24.5% בשנת 2021. מדובר בירידה של יותר מ-85%.
שוק הדאטה סנטרים ימשיך לצמוח בחוזקה, גם האלקטרוניקה יצמח בשיעור דו ספרתי
לדברי האנליסט טל מכניאן: "שוק המוליכים למחצה נכנס למחזור ירידה בתעשייה, דבר שאינו חדש, וקרה פעמים רבות בעבר. בעוד שהמרחב הצרכני יואט, הכנסות המוליכים למחצה משוק הדאטה סנטרים יישארו עמידים לאורך זמן (צמיחה של 20% ב-2022) עקב המשך ההשקעה בתשתיות ענן.
"בנוסף, מגזר האלקטרוניקה לרכב ימשיך לרשום צמיחה דו ספרתית במהלך שלוש השנים הקרובות, כאשר תכולת המוליכים למחצה לכל רכב תגדל עקב המעבר לרכבים חשמליים ואוטונומיים. תכולת המוליכים למחצה לכל רכב צפויה לגדול מ-712 דולר ב-2022 ל-931 דולר ב-2025".
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 5.תומר 04/08/2022 10:31הגב לתגובה זוירידות הסתיימו ועליות בפתח עם ראלי סוף שנה בהצלחה לכולם
- 4.מספיק כבר עם ההפחדות 29/07/2022 19:53הגב לתגובה זואין שום מיתון הכל ספקולציות שליליות
- 3.א-ב 28/07/2022 21:22הגב לתגובה זונראה לא סביר התחזית הזו. אם הם נותנים תחזיות כמו שארנסט אנד יאנג נותנים דוחות כספיים צריך להתנפל על הסקטור. הכל נשען היום על התעשייה הזו. מכוניות מטוסים חלליות ערים חכמות נמלי ים ואויר ותנועה בכלל מחשבים טלפונים מזגנים מקררים ועוד ועוד. באמת תחזית מוזרה...
- 2.כבר מגולם בשוק (ל"ת)28/07/2022 20:27הגב לתגובה זו
- 1.יוצק שבבים 28/07/2022 19:55הגב לתגובה זורק לפני שבוע החרטט נפח לנו בשכל בהיפוך פאזה ממך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
