אינטל: גם אם תכה שוב את התחזיות, צפוי המשך ירידה בהכנסות וברווח
אל טאיוואן סמיקטנדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO שהציגה דוחות טובים, ואל קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% שהציגה דוחות חלשים תצטרף היום חברת השבבים אינטל INTEL CORPORATION שתדוווח על תוצאות הרבעון השני.
האנליסטים לא מצפים ליותר מדי מאינטל. אל ההאטה הכללית במשק, עלויות חומרי הגלם וכוח העבודה העולים ובעיות שרשרת האספקה תצטרף במקרה של אינטל גם ההאטה במכירות ה-PC (שקשורה לכל הנ"ל), אחד הסגמנטיים היותר חשובים בפעילות החברה.
ממוצע תחזיות האנליסטים הוא להכנסות רבעוניות של 17.94 מיליארד דולר ורווח מתואם למניה של 69 סנט, שני הנתונים נמוכים מאשר ברבעון המקביל, אז עמדו המכירות על 19.6 מיליארד דולר והרווח למניה על 1.28 דולר. מלבד תוצאות הרבעון עצמו המשקיעים תמיד קשובים לתחזיות להמשך, שיתכן שהן אף חשובות יותר. ברבעון הבא (שאנו בעיצומו) מצפים בוול סטריט לראות הכנסות של 18.72 מיליארד דולר, הערב נשמע מה תהיה התחזית של אינטל עצמה.
אינטל מביסה באופן עקבי את התחזיות מזה שנים, אך אלו הולכות ונהיות נמוכות יותר ויותר מרבעון לרבעון. בשלושת הרבעונים האחרונים היה הרווח למניה של אינטל: 1.71, 1.09, .0.87 וכעת הוא צפוי לרדת מתחת ל-0.7. אז כן, כל פעם היא מציגה תוצאות טובות יותר ממה שמצפים ממנה, אבל הציפיות עצמן נמוכות יותר ויותר.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה גורם לתחזיות החלשות יחסית? בזמן מגיפת הקורונה עלה הביקוש למחשבים אישיים עקב הצורך בהם לעבודה או למידה מרחוק והשהיה הארוכה בבית באופן כללי שהגדילה מאד את השימוש במסכים מכל הסוגים. מחשב הוא מכשיר שנקנה לכמה שנים ולאחר הזינוק בביקושים באופן טבעי באה האטה טבעית. נוספת לכך כמובן האינפלציה העולמית המקשה על הלקוחות להתחדש במחשב חדש והמחסור במחשבים עקב הקשיים בשרשראות האספקה שמקטינות את הייצור.
הנתונים שמפרסמים בחברת המחקר IDC מראים שהביקוש העולמי למחשבים אישיים נפל ב-15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. גם הביקוש התעשייתי למחשבים נחלש ברבעון. האנליסט כריסטופר רולנד פרסם סקירה של המניה בה הוא מזהיר מפני הנמכת התחזיות להמשך השנה עקב הביקוש החלש למחשבים אישיים. הוא לא היחיד שמנמיך ציפיות ביחס לאינטל, כשבחודשיים האחרונים לפחות 4 אנליסטים הנמיכו תחזיות ביחס לחברה.
אינטל מנסה להפחחית את התלות שלה בסגמנט המחשבים האישיים על ידי ניסיונות התרחבות לעסקים מבוססי דאטה כמו בינה מלאכותית ונהיגה אוטונמית (על ידי מוביל איי הישראלית). בנוסף הודיעה החברה עם הסכם עם חברת מדיה טק הפעילה בשוק הסלולרי, שוק נוסף בו אינטל לא הצליחה להתבסס, וכעת קונה לעצמה דריסת רגל חזקה בתחום. ההסכם לא תשפיע כמובן על תוצאות הרבעון האחרון. מוקדם יותר השנה הודיעה החברה על רכישת טאואר -3.88% הישראלית, רכישה שטרם הושלמה.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדו"ח הרבעוני של אינטל מגייע גם על רקע האישור בסנאט אמש לתוכנית האמריקאית לתמיכה בייצור שבבים מקומי לאור המאבק מול סין בזירה הזו. התוכנית שנתמכה על ידי שתי המפלגות תעביר עשרות מיליארדי דולרים לחברות לצורך הקמת מפעלים מקומיים להגברת הייצור בארצות הברית. התקציב בגובה 52 מיליארד דולר מיועד לחברות אמריקאיות לייצור שבבים, כמו אינטל, וכן מספקת תקציב לפיתוח ויזמות בתחום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
