בניסיון לחזור לדומיננטיות: אינטל בחוזה עם מדיה טק הטייוואנית
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION , אשר ביססה את עצמה בתור חלוצה בתחום השבבים על ידי עיצוב, תכנון, ייצור ושיווק השבבים לחברות רבות בתחילת דרכה של התעשייה - נדחקה ממרכז תעשיית השבבים בשנים האחרונות, בעיקר על ידי יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO .
עם התקדמות הטכנולוגיה והביקוש בשבבים, העולם גילה את TSMC. מדובר בחברה שאין לה פטנטים או פיתוח - היא פשוט מתמחה בייצור בלבד, מה שאפשר ריכוז משאבים מאסיבי בקידום התחום אצלה. היא בעצם הפכה לבית החרושת של העולם לייצור שבבים מתקדמים. לאורך השנים הטייוואנית ביססה את עצמה כמעצמת שבבים כאשר היא מייצרת כ90% משבבי ה-5 ננומטר בעולם ומייצרת שבבים עבור חברות מהגדולות בעולם ביניהן אפל ואמזון. כמה אינטל נדחקה? TSMC נסחרת בשווי של פי 3 מאשר אינטל (450 מיליארד דולר לעומת 160 בלבד לאינטל).
לאחר חוסר יכולת לעמוד בתחרות ולאחר כמה חילופי מנכ"לים, הגיע פט גלסינגר עם שאיפות גדולות ומטרה לטפל בבעיות הארגוניות והתחרותיות של החברה. היום אינטל חותמת על הסכם עם מדיה טק (MediaTek) הטייוואנית. מדובר בחברה שמעצבת ומשווקת מעבדים עבור סמאטרפונים, וכמו ענקיות טק אחרות מייצרת אותם במפעלים של TSMC. אינטל לא תוכל כמובן להחליף את המתחרה אבל המטרה שלה היא לייצר את השבבים למכשירים אחרים של מדיה טק, שדורשים מעבדים יותר פשוטים.
המהלך היום מגיע לאחר סדרה של מהלכים נוספים: אינטל החליטה להקים מפעלי ייצור שבבים בארה"ב בעלות של עד ל-100 מיליארד דולר, היא רכשה את טאואר 0% הישראלית תמורת 5.4 מיליארד דולר. מהלך נוסף של אינטל במטרה לעמוד בקצב היה בשנה שעברה כאשר הכריזה החברה על שיתוף עסקי עם QUALCOMM INC -1.33% .
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור התלות הגדולה של חברות ומדינות בעולם ב-TSMC, הבין הממשל בארה"ב כי ההסתמכות על החברה הטייוואנית גדולה ומסוכנת מדי (בעיקר לאור הסכנה התמידית לפלישה סינית לטייוואן) ובימים אלו הוא מנסה להעביר צו לחיזוק תעשיית השבבים בארה"ב בעלות של 50 מיליארד דולר. בממשל האמריקאי מקווים שהצו יצליח לחזק את איתנות של ארה"ב מבחינת ייצור שבבים, דומיננטיות שאבדה לה עם אובדן השליטה של אינטל בשוק. אבל אף אחד לא אומר שהחיים יהיו קלים לאמריקאיים. סמסונג ו-TSMC שועטות קדימה ולא מתכוונות לעצור.
בכל מקרה, צריך לומר שאינטל עדיין לא מצליחה להרשים את השוק. על אף כל ההסכמים, ולמרות המחסור העולמי בשבבים, מניית אינטל מחקה 42% מאז אפריל 2021, אז נסחרה תמורת 68 דולר למניה, וכיום נסחרת ב-39.2 דולר למניה, ובשווי של 160 מיליארד דולר. למעשה, אינטל לא השיאה תשואה למשקיעים מאז 2017. כאשר מנגד TSMC רשמה תשואה של 134%, למרות שגם היא נמצאת במומנטום שלילי מאז חודש ינואר האחרון ואיבדה כ-40% מערכה. המניה נסחרת כעת בשער של 86.4 דולר למניה, לעומת כ-140 דולר בשיא, ובשווי של 450 מיליארד דולר.
- 2.הרכבת עברה 27/07/2022 23:59הגב לתגובה זואפל מיצרת לבד.סמסונג לבד.קואלקום לבד אינטל מעבדים לוהטים מרוב ננומטריות.הם צריכים להמציא את הx86 מחדש.
- 1.לא מובן כיצד השותפות עוזרת לאינטל (ל"ת)דודו 26/07/2022 19:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
