אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

אלון מאסק: ״מכרנו ביטקוין בכדי להתמודד עם חוסר הוודאות בסין״

יתכן שמכירת הביטקוין הייתה הגורם להפתעה בדוחות, וזה לאו דווקא בשורות טובות, אולם מאסק צופה גם התמתנות האינפלציה ושתוכנית הנהיגה האוטנומית תפעל עד סוף השנה; מה עוד התרחש בשיחת המשקיעים שלאחר דוחות טסלה?
עומר רוסו | (1)

חברת טסלה TESLA INC  המירה 75% ממטבעות הביטקוין שברשותה למטבעות פיאט (דולר), ובכך הקטינה מאד את החשיפה לשוק התנודתי. המכירה של המטבע הובילה לכניסת כסף מזומן של 936 מיליון דולר לקופת החברה, שעזר לרווח הנקי, אילולא המכירה, הרווח למניה היה עומד על 1.64 דולר.  מנכ"ל החברה אלון מאסק הדגיש כי את מטבע הדוג׳קוין לעומת זאת הם לא מכרו.

על פי הדוחות ההכנסות הגיעו ל-16.9 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 16.88 מיליארד דולר ברבעון. ההכנסות משקפות צמיחה של 42% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי עמד על 4.2 מיליארד דולר צמיחה של 47% מהרבעון המקביל, ההוצאות התפעוליות הגיעו ל-1.7 מיליארד דולר. ניכר הצמצום מרבעון לרבעון שטסלה מבצעת במחקר ופיתוח ובהוצאות הנהלה וכלליות. הרווח התפעולי עמד על 2.4 מיליארד דולר ושולי רווח תפעולי של 14.6% צמיחה של 3.5% מהרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה טסלה מדווחת על רווח של 2.26 דולר למניה או 2.2 מיליארד דולר רווח נקי, לעומת צפי ל-1.83 דולר.

מסגמנט הרכבים בלבד, החברה הכניסה 14.6 מיליארד דולר, צמיחה של 43% מהרבעון המקביל אשתקד, הרווח הגולמי עמד על 4 מיליארד דולר ששיקף שולי רווח גולמי של 27.9%, כן מעל הצפי שעמד על 26.8% אך היחלשות של 5% מהרבעון הקודם. מדובר באחד הנתונים הכי חשובים של טסלה שמבדילים אותה מהמתחרות והיא חייבת לשמור עליו באזורים הגבוהים.

צפי הצמיחה במסירות נותר על 50% בשיעור שנתי לשנת 2022, משמע, 1.5 מיליון רכבים, כפי שצפה מאסק לפני מספר חודשים. למרות הקשיים השונים במהלך הרבעון,  הייצור במפעל בברלין עמד על 1000 מכוניות בשבוע. מוקדם יותר החודש דווחה החברה כי מסרה 254,695 מכוניות ברבעון, גידול של 27% לעומת הרבעון המקביל אך ירידה של 18% לעומת הרבעון הראשון השנה, אילון הוסיף כי הוא צופה חצי שני שישבור שיאי ייצור, ויעזור להגיע ליעד עליו דיבר בתחילת השנה. 

בידי החברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 18.3 מיליארד דולר, גידול של 13% לעומת השנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי היה 621 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 625 ולעומת 2.23 מיליארד ברבעון המקביל. גם התזרים מפעילות שוטפת פספס את הצפי שעמד על 2.5 מיליארד דולר, אך טסלה דווחה על תזרים של 2.3 מיליארד דולר. המשקיעים מן הסתם הבינו שאם טסלה לא הייתה מוכרת כמעט מיליארד דולר מאחזקות הביטקוין שלה, היא הייתה מפספסת בענק את הצפי. נתון שהובן רק כמה דקות לאחר יציאת הדוח, והחליש את טסלה במסחר המאוחר.

עוד ידיעה חשובה בדוחות טסלה היא הגדלה משמעותית של יכולת הייצור במפעליה השונים בברלין, טקסס ובשנחאי. מעל ל-750 אלף רכבים בשנה מצופה מהמפעל בשחנאי, ומעל 250 אלף רכבים מברלין וטקסס. מגבלת המכירות של טסלה כעת היא אך ורק יכולת הייצור שלה, כשהביקוש עדיין גבוה  בהרבה על ההיצע, וזאת ללא השקעה של דולר אחד בפרסום. הגדלת יכולת הייצור כפי שתמואר בדוחות צפויה להקפיץ בצורה משמעותית את הכנסות ורווחי החברה. "קצב הייצור הוא היתרון הכי גדול שלנו על המתחרות" אמר מאסק בהקשר זה. גם סמנכ"ל הכספים ציין כי הוא לא רואה פגיעה בביקושים למרות המצב המאקרו כלכלי המאתגר. 

עוד משיחת המשקיעים: 

מאסק סיפק גם התבטאות אופטימית בנושאי מאקרו כשאמר: ״אני חושב שהאינפלציה תאט לקראת סוף השנה״. האינפלציה מכבידה גם על טסלה כשהיא מתמודדת עם עלויות ייצור גבוהות יותר מבעבר. מכל מקום לפחות כעת נראה שהיא מצליחה לגלגל את העלויות ללקוחות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאסק התייחס גם להתפטרותו של ראש המחלקה שמפתחת את הנסיעה האוטנומית של החברה. בהקשר זה אמר כי ישנם 120 עובדים במחלקה שעמלים על הבאת הפרויקט לידי סיום מוצלח. לדבריו, ״פול-סלף-דרייבינג (FSD) צפוי לצאת בסוף השנה לצפון אמריקה״. תחום זה כמובן לא תלוי רק בטסלה אלא גם ברגולציה בארצות השונות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מספר השפנים שאדון מאסק מוציא מהכובע נגמרו. (ל"ת)
    ג'ורג'י 21/07/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.