אסדה נפט גז קידוח
צילום: Getty images Israel

רוסיה הודיעה על חידוש אספקת הגז לאירופה

חידוש ההזרמה יתקיים בקיבולת נמוכה יותר באמצעות צינור נורדסטרים 1; האיחוד האירופי מפציר בחברות של היבשת לדלל ככל הניתן את השימוש בגז הרוסי ולמצוא מקורות חלופיים קבועים

דור עצמון | (8)

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי רוסיה תתחיל להזרים גז, אם כי בכמויות נמוכות, דרך צינור נורדסטרים 1 שעבר מספר ימים של תחזוקה. החשש היה שרוסיה עוצרת את אספקת הגז לאירופה כדי להראות "מי הבוס", אלא שרוסיה כמובן נשענת מאוד על אספקת הגז לאירופה, זהו עורק ראשי להזרמות כספים הכספים למדינה.

צינור נורדסטרים 1 מספק שליש מכמות הגז הרוסי באירופה וחידוש הזרמת הגז דרכו צפוי להקל על המחסור שמורגש במדינות האיחוד. עוד עולה מהדיווח כי רוסיה תעשה זאת כיוון שהיא רוצה למלא את התחייבויותיה לספק גז טבעי לאירופה דרך הצינור אך ככל הנראה בהפחתת קיבולת.

פוטין, המבקר באיראן, אמר כי אירופה תתחיל שוב לקבל גז אך בתנאים. לדבריו, כל עוד הסנקציות תמנענה עבודות תחזוקה בצינור – הרוסים יפחיתו את זרימת הגז דרכו ל-20%. רוסיה מתמודדת עם סנקציות קשות שפגעו בכלכלה ובמטבע בעקבות הפלישה לאוקראינה והמלחמה שעדיין מתנהלת שם.

עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, קפצו מחירי הגז הטבעי ב-50% למחיר של 89 יורו למגה-וואט שעה וזאת בשל התלות של מדינות רבות באירופה בגז הרוסי. גם פיצוץ במתקן LNG בארה"ב לפני כחודש הקפיץ את מחירי הגז הטבעי באירופה ב-15% כאשר באנגליה לבדה הוא קפץ כמעט ב-40%. המתקן אחראי על ייצור 20% מהגז המונזל בארצות הברית שהרבה ממנו מופנה לאחרונה לאירופה על מנת להתמודד עם משבר האנרגיה ביבשת.

כחלק מהניסיון של אירופה להתמודד עם המחסור בגז, פנו ביבשת גם לישראל ולמצרים במטרה להגיע להסכם טרילטרלי עוד לפני הקיץ לאספקת גז נוזלי. האיחוד האירופי עושה מאמצים לסיים את התלות בגז הרוסי ומקדם תכנית בעלות של 210 מיליארד אירו למצוא מקורות חלופיים עד שנת 2027.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שורט גז 20/07/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
    אם רוסיה חוזרת לשווק גז אז מחיר הגז צריך לרדת, ואז אפשר אולי להרוויח משורט על מחיר הגז. מי יודע איך עושים שורט על הגז באירופה?
  • שייע 20/07/2022 22:14
    הגב לתגובה זו
    Kold
  • 4.
    אנונימי 20/07/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    את מה שהוא יודע לעשות,את מה שנועד לעשות,תביאו כבר את המקדח הארור של שברון למתחת לגז.נחנקו כבר למה המאגר הזה לא מקבל את הבמה שמגיעה לו.אין מאגרים כאלה ואני בטוח שלא ימצאו כזה בים שלנו.גם באחרים לא.הסקוויז יהיה חזק במיוחד רק עניין של זמן
  • אנונימי 20/07/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    אלוהים ישלם להם
  • 3.
    בואו נמתין ונראה איך אירופה קופאת בחורף !!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 20/07/2022 15:55
    הגב לתגובה זו
  • איך החופשה של פוטין באיראן ? (ל"ת)
    Tl 20/07/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 20/07/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
    את אספקת הגז לאירופה בערך מאותה סיבה שאירופה לא יכולה להפסיק את לקנות את הגז מהכוסים.לשני הצדדים אין חלופה אמיתית והמחיר ללא חלופה גבוה מידי
  • 1.
    הרוסי יתנקם בטווח הקרוב אך זה יתנקם בו חזרה בטווח הרחוק (ל"ת)
    שוקי 20/07/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.