אסדה נפט גז קידוח
צילום: Getty images Israel

רוסיה הודיעה על חידוש אספקת הגז לאירופה

חידוש ההזרמה יתקיים בקיבולת נמוכה יותר באמצעות צינור נורדסטרים 1; האיחוד האירופי מפציר בחברות של היבשת לדלל ככל הניתן את השימוש בגז הרוסי ולמצוא מקורות חלופיים קבועים

דור עצמון | (8)

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי רוסיה תתחיל להזרים גז, אם כי בכמויות נמוכות, דרך צינור נורדסטרים 1 שעבר מספר ימים של תחזוקה. החשש היה שרוסיה עוצרת את אספקת הגז לאירופה כדי להראות "מי הבוס", אלא שרוסיה כמובן נשענת מאוד על אספקת הגז לאירופה, זהו עורק ראשי להזרמות כספים הכספים למדינה.

צינור נורדסטרים 1 מספק שליש מכמות הגז הרוסי באירופה וחידוש הזרמת הגז דרכו צפוי להקל על המחסור שמורגש במדינות האיחוד. עוד עולה מהדיווח כי רוסיה תעשה זאת כיוון שהיא רוצה למלא את התחייבויותיה לספק גז טבעי לאירופה דרך הצינור אך ככל הנראה בהפחתת קיבולת.

פוטין, המבקר באיראן, אמר כי אירופה תתחיל שוב לקבל גז אך בתנאים. לדבריו, כל עוד הסנקציות תמנענה עבודות תחזוקה בצינור – הרוסים יפחיתו את זרימת הגז דרכו ל-20%. רוסיה מתמודדת עם סנקציות קשות שפגעו בכלכלה ובמטבע בעקבות הפלישה לאוקראינה והמלחמה שעדיין מתנהלת שם.

עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, קפצו מחירי הגז הטבעי ב-50% למחיר של 89 יורו למגה-וואט שעה וזאת בשל התלות של מדינות רבות באירופה בגז הרוסי. גם פיצוץ במתקן LNG בארה"ב לפני כחודש הקפיץ את מחירי הגז הטבעי באירופה ב-15% כאשר באנגליה לבדה הוא קפץ כמעט ב-40%. המתקן אחראי על ייצור 20% מהגז המונזל בארצות הברית שהרבה ממנו מופנה לאחרונה לאירופה על מנת להתמודד עם משבר האנרגיה ביבשת.

כחלק מהניסיון של אירופה להתמודד עם המחסור בגז, פנו ביבשת גם לישראל ולמצרים במטרה להגיע להסכם טרילטרלי עוד לפני הקיץ לאספקת גז נוזלי. האיחוד האירופי עושה מאמצים לסיים את התלות בגז הרוסי ומקדם תכנית בעלות של 210 מיליארד אירו למצוא מקורות חלופיים עד שנת 2027.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שורט גז 20/07/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
    אם רוסיה חוזרת לשווק גז אז מחיר הגז צריך לרדת, ואז אפשר אולי להרוויח משורט על מחיר הגז. מי יודע איך עושים שורט על הגז באירופה?
  • שייע 20/07/2022 22:14
    הגב לתגובה זו
    Kold
  • 4.
    אנונימי 20/07/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    את מה שהוא יודע לעשות,את מה שנועד לעשות,תביאו כבר את המקדח הארור של שברון למתחת לגז.נחנקו כבר למה המאגר הזה לא מקבל את הבמה שמגיעה לו.אין מאגרים כאלה ואני בטוח שלא ימצאו כזה בים שלנו.גם באחרים לא.הסקוויז יהיה חזק במיוחד רק עניין של זמן
  • אנונימי 20/07/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    אלוהים ישלם להם
  • 3.
    בואו נמתין ונראה איך אירופה קופאת בחורף !!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 20/07/2022 15:55
    הגב לתגובה זו
  • איך החופשה של פוטין באיראן ? (ל"ת)
    Tl 20/07/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 20/07/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
    את אספקת הגז לאירופה בערך מאותה סיבה שאירופה לא יכולה להפסיק את לקנות את הגז מהכוסים.לשני הצדדים אין חלופה אמיתית והמחיר ללא חלופה גבוה מידי
  • 1.
    הרוסי יתנקם בטווח הקרוב אך זה יתנקם בו חזרה בטווח הרחוק (ל"ת)
    שוקי 20/07/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.