דוד צרויה ואלעד אבן חן פלוס 500
צילום: נתנאל טוביאס
ראיון

"איכות הלקוחות היא הקובעת, הגענו להפקדות של מיליארדי דולרים"

הכנסות בקצב של מיליארד דולר, מזומן בסך 1 מיליארד דולר, קצב רווחים גבוה, צומחת ומכוונת לרכישות; ראיון עם הנהלת פלוס500, דוד צרויה ואלעד אבן חן 
עומר רוסו | (3)
נושאים בכתבה פינטק פלוס 500

התוצאות של פלוס500 למחצית הראשונה היו טובות. החברה שסחרת בלונדון ומפעילה פלטפורמות למסחר במוצרים פיננסים (נגזרים/חוזים עתידיים/מניות) פרסמה דוח מקדים לתוצאות המחצית הראשונה שמצביע על צמיחה של 48% בהכנסות ל-511.4 מיליון דולר.

ה-EBITDA (רווח לפני מיסים פחת והפחתות) עמד ברבעון השני על 143.7 מיליון דולר, צמיחה של כ-118%, כשברבעון המקביל הוא עמד על 65.9 מיליון דולר. מספר הלקוחות לעומת זאת ירד, כשברבעון השני הצטרפו 23,535 לקוחות חדשים, לעומת הרבעון המקביל בו הצטרפו 47,574 לקוחות חדשים. מספר הלקוחות הפעילים עמד על 145,506, כאשר לפני שנה עמד אותו הנתון על 209,465. לכאורה נתון חלש, אבל מנכ״ל החברה דוד צרויה, והסמנכ״ל אלעד אבן-חן, אומרים שמדובר בנתונים טובים והירידה במספר הלקוחות היא הגיונית ביחס לתקופה - "איכות הלקוחות היא הקובעת, הגענו להפקדות של מיליארדים. ישנה ירידה במספר המשתמשים ביחס לרבעון המקביל אבל ה-RUNRATE של הביצועים היה מאוד חזק ביחס למתחרות, כמובן שאנחנו עובדים ומנסים כל הזמן להגדיל את מספר הלקוחות" אומר אבן חן ומוסיף - "אנחנו חברה ללא חוב ועם מיליארד דולר בקופה, ושיעור EBITDA של 60%. אלו דברים שלא רואים היום בחוץ, וגם לא אצל המתחרות. אנחנו הלקוח בין הגדולים של גוגל עם תקציב שיווקי של 200 מיליון דולר בשנה".

ביחס לירידה במספר הלקוחות מסבירים המנהלים כי המדד החשוב מבחינתם הוא גידול בשימוש ובפעילות של כל לקוח - "אפשר לראות את הARPU (הכנסות פר משתמש) של פלוס500 שעולה, וכעת נמצא בנקודה הכי גבוהה אל מול המתחרים הרלוונטים״ 

ממה נובע הגידול בפעילות בתקופה האחרונה?

״התנודתיות של השווקים היא זו שמעוררת תנועה ברשתות ועוזרת לנו, לא בהכרח שוק עולה/יורד מגדילים פעילות ואת מספר הלקוחות, אלא תנודתיות. עם זאת, לקוחות פחות נוטים להיכנס למסחר כשהכל יורד שזה דבר טבעי ומובן, ולכן אנחנו אכן רואים דעיכה במספר הלקוחות הפעילים והחדשים.

כשנשאל על אסטרטגיית החברה, דיבר צרויה על השינוי שנעשה בתקופה האחרונה: ״בשנים האחרונות פלוס500 הייתה ממוקדת בשיווק והבאת לקוחות, האסטרטגיה שלנו השתנתה - אנחנו עוסקים יותר בשימור לקוחות, אנחנו עושים זאת באמצעות שירות הפרימיום שלנו שנותן הטבות מיוחדות, ומנסים להביא כמה שיותר ערך ללקוח, אך עדיין אסטרטגיית השיווק פועלת ואנחנו דבקים בה״

חברת פלוס500 מחזיקה בקופתה כמעט מיליארד דולר, והיא נטולת חובות. היא מבצעת רכישה עצמית (ביי-באק) בהיקף של כ-105 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2022, כבר רכשה את מניותיה בהיקף של 51.7 מיליון דולר. כשנשאל על המשך מדיניות הביי באק הגיב צרויה שלדעתו המניה מוערכת בחסר, ״אין לנו כוונה לעצור את הבייבאק, אנחנו חושבים שהחברה מוערכת בחסר, אנחנו משקפים את רצונם של בעלי המניות״

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת פלוס500 נסחרת בבורסת לונדון, דבר אשר קצת מרחיק אותה מאור הזרקורים של ישראל, כשנשאל על אופציית הרישום הכפול, תהליך פשטני וקל בכדי להיסחר גם בבורסה האמריקאית הגיב : ״הכל פתוח, האופציה הזאת על השולחן, אולי נעשה זאת בעתיד״

בדוח באחרון שיצא החברה הודיעה על כוונתה לחדור לעוד שווקים בעזרת רכישות ממוקדות. השוק היפני הוזכר בהקשר זה. ״יפן זה שוק עצום שאנחנו נכנסים אליו, רכשנו חברה מהאזור. מרבית הפעולות שלנו והאזור המהותי כיום הוא אירופה, אנחנו מתחילים להקצות משאבים רבים לפעילות בארצות הברית, שהוא שוק גדול שעד כה לא נכנסנו אליו״.

אנחנו רואים בשבועות האחרונים את מגמת הפיטורים שתופסת תאוצה בישראל, בחברת ההייטק והצמיחה מה קורה אצל פלוס500? צרויה ״נהפוך הוא, יש לנו בישראל כ-200 עובדים של פלוס500, רכשנו 3 חברות ואנחנו משיקים מוצרים חדשים, בנוסף, אנחנו גם מגייסים עובדים, יש עשרות משרות פתוחות״

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/07/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
    מושקע במניית החברה מיום ההנפקה לציבור לפני תשע שנים בדיוק. הונפקה בלידט אחת למניה. תעשו חישוב
  • 2.
    קזינו (ל"ת)
    ג'ורג'י 20/07/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבנר 20/07/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
    מכונת שיווק ומכירה מדהימה, מערכת טכנולוגית עוצמתית וייחודית וחברה שממקסמת הכנסות מלקוחות. לעומת זאת מערכת מסחר בסיסית ועמלות גבוהות עד שערורייתיות, בונים על לקוחות לא מקצועיים וסוחטים אותם עד הסוף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.