משקיעים
צילום: mediaphotos CANVA
לקראת הדוחות

למה לשים לב? 5 נקודות קריטיות בדוחות הקרובים

עונת הדוחות מעלה הילוך, כשהמשקיעים יבחנו בקפידה כל סימן למיתון או להתאוששות - מהן הנקודות שיעמדו במוקד תשומת הלב בדוחות הקרובים? וגם - למה הדוחות של אפל כל כך קריטיים?
עומר רוסו |

נתוני המאקרו ממשיכים לתפוס כותרות, ונראה שהמשקיעים מחליפים את שאלות ה״מתי האינפלציה תרד״ בשאלה ״איזה מיתון נקבל״. אמנם מוקדם עדיין להספיד את האינפלציה שהגיעה בחודש האחרון לשיא של 9.1%, אך עם ירידת מחירי הסחורות, ירידת מחיר הדלק בארה״ב שמגיע כבר ל-4.5$ לגאלון וירידת מחירי השילוח הימי, יחד עם השפעת העלאות הריבית שכר בוצעו והצפי להעלאות נוספות, נראה שבשוק כבר מבינים שהאינפלציה צפויה להחלש, ככל הנראה כבר בחודש הבא. השאלה המרכזית כעת היא האם המיתון שצופים רבים יהיה קשה, ארוך ומתמשך, או כזה שבא לחסל את האינפלציה ולצאת לשוק שורי חדש תוך זמן קצר. רמזים ראשונים לשאלה הרת גורל זו ניתן אולי למצוא בדוחות הכספיים שמתפרסמים בשבועות אלו ומספרים לנו מי באמת התקשתה ברבעון האחרון עם האינפלציה, עם הביקוש שיורד ועם הסנטימנט השלילי. למה כדאי לשים לב בעונת הדוחות שהחלה לפני שבוע?

1. פיטורים וצמצום הוצאות - חברות נערכות ומתחמשות בייעול מקסימלי של העסק לקראת התקופה הלא קלה הצפויה אם יתממש החשש ממיתון. אנחנו רואים כבר את חברות ההיטק הישראליות שמתחילות להשתמש במושג ״התייעלות תפעולית״ לעומת טרימנולוגיה שעד עכשיו התמקדה רק ״בצמיחה וגדילה״ ללא רווחיות. אנחנו רואים את גוגל GOOGLE ומטא  META PLATFORMS מאטות קמפיניי גיוס, ואת טסלה TESLA INC ונטפליקס NETFLIX מפטרות עובדים. יהיה מעניין לראות בדוחות הקרובים האם חברות צמצמו את ההוצאות שלהם כדי לעזור לשורה התחתונה. להלן מספר החברות שפיטרו עובדים בחודשים האחרונים, שימו לב ליוני:

2. שולי רווח - מדברים על התייעלות? זאת השורה שנצטרך להסתכל עליה. בעונת הדוחות הזו נצטרך להסתכל על שולי הרווח כדי לבחון איזו חברה הצליחה למקסם את ההכנסות שלה, לצמצם כמה שיותר את ההוצאות מבלי לפגוע בביצוועי החברה, ולהישאר עם סכום נאה בסוף. שולי הרווח התפעוליים לדוגמא הם חישוב של הרווח התפעולי, חלקי ההכנסות, משמע, במידה והרווח התפעולי עמד על 6$, וההכנסות עמדו על 10$ אזי שולי הרווח התפעולי הם 60%. עלייה בשולי הרווח אומרים שהחברה הקטינה את הוצאות התפעול שלה (הנהלה וכלליות, CAPEX, R&D) מבלי לפגוע בהכנסות, ובכך התייעלה יותר.

3. מלאי של חברות - סעיף המלאי במאזן הוא סעיף קריטי בתקופה זו. הצרכן האמריקאי חווה העלאות ריבית חדות ומהירות ובזמן מאוד קצר, מה שגורם לו לצרוך פחות. החברות, שעד לפני שלושה חודשים מכרו בכמויות, ובמחירים גבוהים לאור האינפלציה בארה״ב, החליטו לייצור/להזמין סחורה כדי שלא יתקעו עם ביקוש ללא מענה, אז ההזמנות גדלו והמלאי איתו אך היו מכירות כך שהם לא ״נתקעו״ עם סחורה. אבל כעת, אנחנו רואים את וולמארט WALMART וטארגט TARGET CORP ענקיות הריטייל כבר חותכות תחזיות רווח בשל מלאי שגודל. מה זה אומר? שהן יעשו הכל כדי לא להיתקע עם מלאי ״מת״ וינסו למכור אותו במחירים נמוכים, סוג של חיסול סחורה. אז בעונת הדוחות הזו אנחנו צריכים לשים לב לחברות עם מלאי שגדל משנה לשנה, ולשים לב גם לסוג המלאי שגודל, האם זה מלאי מוגמר/מלאי בתהליך/מלאי מוצרי גלם - המשמעות יכולה להיות שונה מאד. 

4. הדוחות של הגדולות - איך לא? ענקיות הטק שתופסות משקל של קרוב ל-50% ממשקל המדדים, ויפרסמו את התוצאות הכספיות לרבעון השני עשויות או עלולות להזיז את השוק כולו למעלה או למטה.

מטא, שעתידה לדווח ב-27.7, תציג רווח למניה של 2.6  דולר על פי תחזיות האנליסטים, ירידה של 28% מהרבעון המקביל אשתקד, ושל כ-4% מהרבעון הקודם. בשורה העליונה צפויה החברה להציג הכנסות של 29 מיליארד דולר, קפאוון לעומת מהרבעון המקביל, וצמיחה נמוכה של 3% לעומת הרבעון הקודם. יש לשים לב גם להתקדמות בעולם המטהוורס, ולמשתמשים הפעילים בשלושת האפליקציות המובילות.

אפל, APPLE שמשמת לעיתים קרובות כמצפן השוק צפויה לדווח על רווח למניה של 1.15 דולר, המהווה ירידה של 11% מאותו רבעון אשתקד וירידה של 25% ברווחיות מרבעון לרבעון. עוד מצפים האנליסטים מהחברה להציג הכנסות בסך של 82 מיליארד דולר, המהווה צמיחה מזערית של 1% משנה לשנה. יש לשים לב להכנסות המגיעות מהאייפונים והמקבוקים, כיון שבשוק חוששים מהאטה במכירת מכשירים אלו. בסגמנט השירותים (אפל טיוי, מיוזיק, פיטנס, אייקלאוד) לעומת זאת צפויה אפל להציג המשך צמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אמזון,  AMAZON  צפויה לדווח על רווח של 20 סנט למניה צניחה לעומת הרבעון המקביל, אז עמד הרווח על 15$ למניה, אך היה חריג, ולכן הצמיחה השלילית החדה. לעומת זאת, ההכנסות כן צפויות להציג צמיחה חיובית של 6% מהרבעון המקביל ולעמוד על 120 מיליארד דולר. יש לשים לב לעסק הענן של אמזון AWS שמהווה מרכיב מהותי ברווחיות החברה ומשמש כמנוע צמיחה מרכזי עבורה.

אנבידיה  NVIDIA COR - חברת השבבים שידעה עד כה צמיחה בשיעור דו ספרתי, תמשיך באותה הדרך, אך בכל זאת תרשום ככל הנראה האטה מסוימת בצמיחה. הרווח למניה צפוי לעמוד על 1.25 דולר למניה 20% יותר מהרבעון המקביל, ההכנסות צפויות לעמוד על כ-8.1 מיליארד דולר, עליה של 25% - צמיחה מכובדת על פי רוב, אך לא לחברת צמיחה כמו אנבידיה. האם זו האטה חד פעמית לאור המצב המקרו-כלכלי, או שזה "הנורמלי החדש" של אנבידיה, שמעתה תצמח בשיעורים דומים באופן קבוע, כך שהחברה תתקשה להצדיק את מכפיל הרווח של 42 בו היא נסחרת. יש לשים לב במיוחד לסגמנט כרטיסי המסך והמעבדים המשויכים לתחום כריית הקריפטו, שבחודשים האחרונים נפגע לאור הירידות החדות בשוק הקריפטו, ועד כמה זה השפיע על אנבידיה.

גוגל  GOOGLE  צפויה לדווח על רווח למניה של 1.31 דולר או 17.5 מיליארד דולר,  ירידה של 4% מהרבעון המקביל. ההכנסות צפויות להמשיך לצמוח בקצב שגוגל רגילה. האנליסטים צופים הכנסות של 70 מיליארד דולר, שיהוו צמיחה של כ-13% משנה לשנה, צמיחה בריאה ואופיינית לגוגל. 80% מההכנסות של גוגל מגיעות מעסק הפרסום, עסק שעלול להיות פגיע בתקופות מיתון, לכן יש לשים לב עד כמה התלות של גוגל תלויה באותו סגמנט, ועד כמה עסק הענן שלה התפתח ומה הצפי להמשך.

5. גילום - תחזיות האנליסטים מגלמות צפי לדוחות חלשים יחסית למה שהורגלנו. אנחנו רואים צפי לצמיחה שלילית משנה לשנה ברוב החברות הן בהכנסות והן ברווחים, דבר לא כל כך אופייני לביג, אך זה מה שהאנליסטים צופים. האם מחירי המניות מגלמים כבר את החששות הללו לאור הירידות החדות מתחילת השנה לכל רוחב השוק, וניתן לומר שהרע מכל כבר מאחורינו? 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.