אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

חושבים שמניית טסלה יקרה? הנה מכשיר השקעה שיכול להתאים לכם

קרנות סל חדשות - שורט על טסלה, פייזר, נייקי ועוד, מנגישות לכם את עולם השורטים, בלי כל הבעייתיות והסיכונים בשורט רגיל; ככה אפשר להרוויח בשוק יורד 
משה כסיף | (15)

מניית טסלה היא בין המניות הנסחרות ביותר בוול סטריט. יש לה ולמנכ"ל הססגוני שלה – אלון מאסק, מעריצים רבים, אבל יש גם רבים שטוענים שמדובר בבלון שבסוף יתפוצץ ולראייה מביאים חברות מקבילות לטסלה שצומחות ומערערות את מעמדה כמובילת התחום. ולגבי מאסק? כן, הוא גאון ויזם מוכשר, אבל הניסיון לרכישת השליטה בטוויטר, השפעה השלילית על מניית טסלה והביטול של העסקה, מחזקים את ההפנמה שהוא גם יכול להזיק לטסלה.

 

אז לאלו שסבורים שטסלה OUT ושמנייתה צפויה לרדת יש עכשיו מכשיר נוח להשקעה. AXS Investments השיקה קרנות (לונג ושורט) על מניית טסלה, פייזר, נייקי, אינבידיה ופייפאל. היתרון בקרנות לונג על מניה הוא לא ברור. אחרי הכל, אפשר לרכוש את המניה באופן ישיר בשוק. היתרון של קרן הסל בשורט הוא למשקיעים שסבורים שהמניה צפויה לרדת או למשקיעים שרוצים לגדר את ההשקעה שלהם.

שורט (מכירה בחסר) היא בעצם פעולה שבה אתם קודם מוכרים את הנייר ערך ואחר כך רוכשים. אתם עושים זאת כשאתם מצפים שהמניה תרד - מוכרים לדוגמה את טסלה במחיר הנוכחי של 720 דולר בהערכה שהיא תרד, ונניח שהערכתם מתקיימת והמניה ירדה ל-600 דולר, אזי אתם רוכשים אותה ב-600 דולר ומרוויחים 120 דולר. 

שורט זו דרך להרוויח גם בשוק יורד. היום ניתן לייצר תשואה בכל מצב של שוק - לא רק בשוק עולה. הבעיה ששורט לא תמיד אפשרי - לא מבחינת הברוקראז', לא מבחינת ניירות ערך מסוימים, וגם הרגולטור לא תמיד מאפשר ושם הגבלות על פעילות שורטים. 

זו הסיבה שדרך קרן סל שבעצם מנהלת מאחורי הקלעים את כל עניין השורטים ומפיקה לכם מוצר שורט שאמור להיות פשוט ושקוף, זה נגיש וקל. הקרנות בשורט הן לא דווקא ביחס של 1-1 (שינוי בנכס הבסיס מתבטא בשינוי הפוך דומה בקרן שורט). כלומר אתם יכולים לרכוש גם מניות בשורט של פי 2 ואז כל שינוי במניה יתבטא באופן כפול בקרן סל. קרן שורט פי 2 משמעה שכאשר המניה יורדת ב-1%, אתם אמורים להרוויח 2% (על בסיס חישוב יומי). חשוב להדגיש כי מדובר במכשירים מסוכנים ושבדרך כלל יהיו גם הבדלים קטנים בין הביצועים המתוכננים למציאות המבוססים על שינוי המחירים של הנגזרים לעומת מניות הבסיס.

יתרון נוסף בקרן סל על שורט הוא החשיפה הכספית. בשורט על מניה ניתן להפסיד יותר מההשקעה. נניח שביצעתם שורט על מניה במחיר של 2 דולר ונניח שהמניה עלתה ל-7 דולר. ההפסד שלכם עבור מניה הוא 5 דולר, בעוד שאם הייתם עושים זאת דרך קרן סל הפסד שלכם היה מוגבל בסכום ההשקעה – 2 דולר ליחידה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אמריקאי מישראל 18/07/2022 18:13
    הגב לתגובה זו
    אהבתי לונג ושורט. חסר לכם מילים בעברית? עדיף שתגידו ארוך וקצר
  • 12.
    מה הסמבול של אותה תעודת סל? (ל"ת)
    דודו 18/07/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רונן 17/07/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    כ 60 מיליארד דולר הפסידו פקודות בשורט על טסלה ב 2020 ו 2021. מי שלא מכיר את החברה לעומק יכול לחשוב שזו בועה...אבל לא היתה מעולם חברת צמיחה של מוצר גדול שהצליחה לגדול מ 2014 מעל 50%בשנה. ומה שמדהים הוא שלא נראה שהקצב ירד בשלוש השנים הקרובות. אז בהצלחה לשורטיסטים....טסלה ממשיכה לצמוח ויש לה מספר רב של מנועי צמיחה...וביקושים של מעל חצי שנה קדימה.
  • 10.
    היתרון בלונג שהוא על מניה בודדת וממונף (לא על טסלה) (ל"ת)
    Bill Hwang 17/07/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמיל 17/07/2022 11:50
    הגב לתגובה זו
    התמחור הגבוה של המניה יחד עם חשש ממיתון עלולים לגרור את טסלה לתיקון
  • 8.
    בת אל 17/07/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
    שומר נפשו ירחק
  • 7.
    פנסיונר 17/07/2022 11:00
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא מסביר מה זו אופציית put וממליץ על כך ???
  • 6.
    לרון 17/07/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נזכרים לכתוב על שורט?
  • 5.
    אמנון 17/07/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    האם אתה עושה שורט בשביל לגדר או בשביל להמר? מי שיעשה שורט בלי להבין בלי אסטרטגיה ובכלל רק כי הוא חושב שהמנייה תנוע בכיוון מסוים מסתכן בלהפסיד את הכסף!
  • 4.
    יודע דבר 17/07/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאיפה שואב הכתב שטסלה תרד להיפך כל התחזיות מדברות על אפסיי ל 1200 דולר והכי פסימי ל1000 דולר סתם מישאלת לב של שורטיסטים
  • 3.
    רציונאלי 17/07/2022 10:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה מוזמנת שקופה על יד שורטיסטים מי שכותב כאן לא מכיר את אלון מאסק- הוא יוצא מטוויטר ומרכז שוב מאמץ בטסלה והוא הודיע שלא ימכור יותר מניות טסלה ומי שהספיק להכיר אותו הוא תמיד שור ולא דוב והמבין יבין
  • Sassi6 18/07/2022 06:25
    הגב לתגובה זו
    שור אך ורק מטפס ועולה, לא יורד, גם אם ירד, אז זו ירידה לצורך עליה, מה שרנו בטירונות במסע כומתה? ...אחרי כל ירידה יש עליה, לא?
  • 2.
    אבנר 17/07/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    אקנה את המכשיר
  • לרון 17/07/2022 11:54
    הגב לתגובה זו
    שאף פעם לא היו או תהיינה זולות,אחת מהן היא טסלה והסיכון בה גבוה מאוד,אני לא ממליץ ולא מתקרב,מאסק זה טראמפ של שוק ההון
  • 1.
    דודו 17/07/2022 09:12
    הגב לתגובה זו
    זו כתבה כללית מבעסת. אם אתם טורחים לרשום שיש תעודות סל שכאלו לפחות ציינו את הטיקר שלהן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social