מטוס דלתא איירליינס
צילום: Pixabay

דלתא איירליינס מאכזבת בשורה התחתונה; אופטימית לגבי ההמשך

אתמול המניה זינקה 7%, היום היא יורדת 7%; ההכנסות ברבעון מעל התחזית; התחזית של ההנהלה מעודדת - רווח של 7 דולר לשנת 2024 , מכפיל רווח של 4.5
עומר רוסו | (2)

דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES מדווחת על הכנסות של 13.8 מיליארד דולר ברבעון השני (מעל צפי האנליסטים שעמד על 13.4) ובכך חוזרת להכנסות טרום קורונה (הרחבה על הקאמבק של דלתא - חזרה להכנסות טרום הקורונה, אבל נסחרת בחצי מהמחיר אז - הכיצד?). ההכנסות של דלתא מגיעות משילוחים של סחורות והובלת נוסעים, כאשר ברבעון השני 11 מיליארד מגיעים מנוסעים, ירידה של כ4% מאותו הרבעון ב-2019. אך כמובן עלייה ביחס לתקופות קודמות ולשנה קודמת. ההשוואה ל-2019 היא לצורך הבנה -בחינה של התוצאות למצב לפני הקורונה. 

מפגש אקטואלי היום בשעה 19:00 עם אבישי עובדיה, על השפעת האינפלציה על השווקים, עסקת איירון סורס ועוד - לכניסה לזום לחצו כאן

ההוצאות התפעוליות קפצו ב18% לעומת 2019, ל-12.3 מיליארד דולר, בעיקר בשל מחיר הדלק שהקפיץ את הוצאות הדלק ב41%. ההוצאות האלו השאירו את דלתא עם רווח תפעולי קטן של 1.5 מיליארד דולר, כמעט 30% מתחת למה שהיה באותו הרבעון ב-2019 וגם מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 1.6 מיליארד דולר. שולי הרווח התפעולי עמדו על 11.7%.

בשורה התחתונה, דלתא הרוויחה 735 מיליון דולר, צניחה של 50% ברווחים ביחס לרבעון מקביל ב-2019.  צדובר על רווח של  1.44 דולר למניה, מתחת לצפי שעמד על 1.65 דולר למניה.

החברה ייצרה מהתזרים השוטף 2.5 מיליארד דולר, וכעת בקופת המזומנים עומדים 9.5 מיליארד דולר. אז יש לדלתא שיפור עסקי מרשים, אבל היא עדיין לא ממש מגיעה לרווחים של 2019. להכנסות - כן, לרווחים עוד לא. דלתא צופה צמיחה ברבעון הבא של 1%-5% ובתמחור הנוכחי היא נסחרת ברמת מכפיל רווח של 10 לשנה הקרובה.

זה מכפיל בהחלט סביר, אבל יש גיבנת גדולה. טרום הקורונה החבר היתה עם היקף חוב של כ-8.5 מיליארד דולר. כעת היא עם היקף חוב של 32 מיליארד דולר. יש יותר חובות וזה כמובן משליך באופן ישיר על השווי.

ההנהלה מוסיפה כי החברה עומדת בקצב הציפיות לשנת 2024 עם רווח למניה שנתי של 7 דולר, ותזרים מזומנים חופשי של 4 מיליארד דולר. בנוסף, מוסיף המנכ״ל כי דלתא בתפוסה של 82% בלבד במטוסים , וכבר ההכנסות חזרו לטרום הקורונה.כלומר, הפוטנציאל גדול. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אתמול, החברת המתחרה אמריקן איירליינס  AMERICAN AIRLINES (AAL) פרסמה דוחות שהכו את הצפי וסחפו את כל סקטור התעופה ביחד איתם. ההפסד הסתכם ב-2.32 דולר למניה, מתחת לצפי שעמד על 2.39 דולר למניה. ההכנסות הכו את הצפי ועמדו על 8.9 מיליארד דולר, בעוד הצפי עמד על 8.79 מיליארד דולר. בקשר ליונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES שתדווח ב-20.7 האנליסטים צופים רווח למניה של 1.81 דולר למניה על הכנסות של 12.06 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 13/07/2022 19:38
    הגב לתגובה זו
    הטיסות עולות לחברות פחות בהרבה אם הדלק עכשיו מתחת ל100 דולר הרווח גדול עכשיו בהרבה
  • סוחר ממולח 13/07/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
    הן גם ריבעו את החוב שלהן, גם הריבית עולה בקצב מסחרר, וגם יש משבר תעסוקתי בענף ואיתו החשש לסיחרור במשכורות.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.