נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

תחזית נטפליקס מתעלמת מצמיחה פוטנציאלית באמצעות פרסומות

מניית נטפליקס יורדת, למרות העליות בימים האחרונים במניות הטכנולוגיה. האם השוק מפספס משהו? בבנק ההשקעות סטיפל סבורים שכן
משה כסיף |

מניית שירות הסטרימינג נטפליקס NETFLIX ירדה השנה בכ-70%. זאת על רקע השילוב בין צמיחה מאכזבת במספר המנויים, תחרות גוברת והמכירה הגדולה בחודשים האחרונים, במניות הטכנולוגיה. אבל יכול להיות שהמניה ספגה ירידות משמעותיות כל כך, עד שהיא הפכה שוב למעניינת. המשקיעים לא לוקחים בחשבון את פוטנציאל הגדלת המכירות בזכות הוספת פרסומות. 

למרות הראלי בימים האחרונים במניות הטכנולוגיה, מניית נטפליקס בירידה. אנליסט בבנק ההשקעות סטיפל, סקוט דוויט אומנם מספק המלצת החזק לכאורה פושרת, אבל מחיר היעד שלו מספק פרמיה על המחיר הנוכחי - 240 דולר לעומת 171 דולר בשוק. דוויט רואה סיבה לאופטימיות. לטענתו, כאשר המניה נסחרת במכפיל רווח מוערך של פי 16 לשנת 2023, משוואת הסיכון מול הסיכוי הפכה לאטרקטיבית יותר. "במחיר המניה הנוכחי" אומר דוויט, "אנו מאמינים שהשוק מהתעלם מההזדמנות לחזרה לצמיחה רב שנתית של מנויים, עם אופציות הנובעות מתוכניות שיתוף הפרסום והפחתת שיתוף הסיסמאות".

 

נטפליקס מתרכזת בפיתוח שינויים ותיקונים בשני נושאים - בראש וראשונה, החברה מתכננת להשיק שכבת מנויים הנתמכת על ידי פרסומות, אולי כבר לפני סוף השנה. דוויט חושב שהמהלך יכול להיות זרז לצמיחה מחודשת במספר המנויים. מדובר על תשלום במחיר מוזל לצד פרסומות. ההכנסה הכוללת לנטפליקס בהינתן תשלום המנוי ותשלום המפרסם, עשוי להיות קרוב ואף יותר מהתשלום הנוכחי. 

בנוסף, נטפליקס גם מתחילה לדחוף לצמצום שיתוף הסיסמאות. זאת בעיה גדולה במצב הנוכחי של נטפליקס. רבים יכולים להשתמש בחשבון אחד בזכות שיתוף סיסמאות, בלימה של האפשרות הזו, תביא למספר גדול של נרשמים שכעת נרשמים בחינם.

דוויט חושב שנטפליקס צריכה להתמודד עם בעיית הכדאיות הכלכלית בכמה שווקים מתעוררים, בהם נעשתה עד כה התקדמות מעטה בלבד. הוא טוען שבשווקים מסוימים, התוכנית הבסיסית של נטפליקס היא יקרה, והעלות שלה מתומחרת ביותר מ-1% מההכנסה החודשית של משפחה וזה הרבה כסף. הוא חושב ששכבת מנויים הנתמכת על ידי מודעות עשויה לפתור את בעיית הכדאיות הכלכלית, וטוען שהערכת השווי הנוכחית אינה משקפת את הזרז הפוטנציאלי שהפרסום בנטפליקס יכול לספק לצמיחה במספר  המנויים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.