צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום
צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום, ייתכן שייאלץ להקדים את העלאת הריבית המתוכננת. המשקיעים זורקים את אגרות החוב של איטליה, גרמניה, צרפת, בריטניה; הסיבה - ציפייה להעלאת ריבית דרמטית
דיוויד זאן, ראש מחלקת ההשקעות בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון אמר לאחרונה כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יהפוך ניצי יותר מהציפיות בשוק ההון וביולי הקרוב יחל בהעלאות הריבית. ה-ECB קיים את פגישתו לפני כשבוע ולמרות שלא העלה את הריבית הוא סימן שהעלאות הריבית יתחילו ביולי בשיעור של 0.25%. בפגישתו ב-9 ביוני, הבנק הודיע כי תוכנית רכישת הנכסים שלו (APP) תסתיים בסוף החודש. בנוסף, ה-ECB הודיע שהעלאות נוספות יגיעו בספטמבר ואילך. אבל השווקים לא מחכים - הם מתמחרים את העלאות הריבית ובהינתן העלייה באינפלציה והמתרחש בארה"ב הם מבינים שהעלאות הריבית יהיו דרמה גדולה ויפגעו באגרות החוב.
>>> היום בשעה 19:00 ייערך מפגש שוק הון עם אבישי עובדיה על החלטת הפד, הסיכונים בשווקים ותתפלאו - גם הסיכויים ואירועים נוספים מהשבוע החולף... (לינק למפגש).
יש קשר ישיר בין הריבית לבין התשואה באגרות החוב הממשלתיות. עליית ריבית של הבנק המרכזי משמעה שריבית חסרת סיכון עלתה והמשקיעים ידרשו ריבית גבוה יותר על מכשירים מסוכנים יותר. אגרות חוב ממשלתיות הן בהגדרה נכס לא מסוכן והן נסחרות בפרמיה-מרווח קטן ביחס לריבית חסרת סיכון ועדיין, בהינתן התשואה האפסית של אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב, הרי שלכל פיפס יש משמעות אדירה. וכדי להתאים את עליית התשואה הנדרשת, אגרות החוב צריכות לרדת. זה בדיוק מה שקרה בארה"ב וגם אצלנו. אצלנו הריבית עלתה ועוד כשרק דובר על העלאת הריבית, אגרות החוב הממשלתיות עלו. אגרות החוב ל-10 שנים בריבית שקלית קבועה נסחרות בכ-3% תשואה כשלפני שנה הן נסחרו בפחות מ-1%. לכאורה רק עלייה של 25 בתשואה, על רקע הערכה שהריבית תעלה בשיעור קרוב, בפועל היא כבר עלתה ב-0.5% וצפויה להמשיך לעלות בכ-1.5%. אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אגרות החוב האלו ירדו 20% וזה מתבטא בעליית תשואה של 2%. הבעיה אגב היא לא בתיאוריה ולא ביישום של הצפי הזה בשווקים, הבעיה היא שלמרות שהכתובת היתה רשומה על הקיר, גופים החזיקו לציבור בנכסים שהיה ברור שיסבו הפסדי ענק. גם המוסדיים כאן, פנסיה, גמל וקרנות נאמנות, החזיקו בתיקים נכסים כאלו ובהקיפי ענק.
- 6.קיסוס ללרון שלום 15/06/2022 18:05הגב לתגובה זו1)שמתי לב שאתה מנסה לזהב ולהקניט בקטנה...מבחינתי זה בסדר ואתה יכול להמשיך....2)שמתי לב שאתה וגרינברג הינכם שני ענקים מתגוששים...חבל..שנייכם טובים מאד...3)שמתי לב שמידי פעם מאן דהוא מכסח אותך בקטנה...אני יודע מי אתה חושב שזה...אז ממש לא..רד מזה....4) ועוד פעם מאחל לך בריאות ואושר.
- 5.ברק 15/06/2022 17:02הגב לתגובה זוכמו מה שקורה ביפן הבנק המרכזי יצטרך לקנות אגחים ולהקריב את המטבע על מנת שהמדינות לא יפשטו את הרגל. בשנים הקרובות הכלכלה חייבת לעבור ריסט והשיטה המוניטרית הבינלאומית להשתנות, זה או זה או היפראינפלציה בכל העולם.
- 4.נ.ש. 15/06/2022 16:07הגב לתגובה זוציטוט אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!. בדיוק הפוך לשער האגח זה 2% לתשואות זה ירידה של 20%
- 3.לרון 15/06/2022 16:01הגב לתגובה זולא כל ירידה היא צניחה ,התרסקות ולא כל עליה היא המראה
- צודק. לא כל ירידונת של 90% ויותר היא צניחה או התרסקות. (ל"ת)ללרון יקירנו 15/06/2022 16:38הגב לתגובה זו
- 2.לרון 15/06/2022 15:59הגב לתגובה זושניתן לתת לכתבים בכלל וכלכלה ובורסה בפרט את הכינוי "זהב" כלומר זורעי הפחדים בע"מ
- ללרון 15/06/2022 16:43הגב לתגובה זווחוץ מזה דע לך והפנם...אני חושב משמע אני קיים....מאחל עד 120 עם אושר וקצת עושר.
- 1.לרון 15/06/2022 15:56הגב לתגובה זואני את הסיכון באג"חים הגבוב לא אחת מסיכון מנייתי,למה כ"כ להדגיש זאת כשהסיכון מתממש???לא מובן עד הסוף,ברור לא אקבל תשובה,אך שאלתי
- ללרון חברנו 15/06/2022 16:46הגב לתגובה זוהבט קדימה בתקווה למרות שהעתיד של הבורסות והשווקים שחור משחור...ולגבי אגחים קורסים...אז ...אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר? האא??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
