צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום
צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום, ייתכן שייאלץ להקדים את העלאת הריבית המתוכננת. המשקיעים זורקים את אגרות החוב של איטליה, גרמניה, צרפת, בריטניה; הסיבה - ציפייה להעלאת ריבית דרמטית
דיוויד זאן, ראש מחלקת ההשקעות בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון אמר לאחרונה כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יהפוך ניצי יותר מהציפיות בשוק ההון וביולי הקרוב יחל בהעלאות הריבית. ה-ECB קיים את פגישתו לפני כשבוע ולמרות שלא העלה את הריבית הוא סימן שהעלאות הריבית יתחילו ביולי בשיעור של 0.25%. בפגישתו ב-9 ביוני, הבנק הודיע כי תוכנית רכישת הנכסים שלו (APP) תסתיים בסוף החודש. בנוסף, ה-ECB הודיע שהעלאות נוספות יגיעו בספטמבר ואילך. אבל השווקים לא מחכים - הם מתמחרים את העלאות הריבית ובהינתן העלייה באינפלציה והמתרחש בארה"ב הם מבינים שהעלאות הריבית יהיו דרמה גדולה ויפגעו באגרות החוב.
>>> היום בשעה 19:00 ייערך מפגש שוק הון עם אבישי עובדיה על החלטת הפד, הסיכונים בשווקים ותתפלאו - גם הסיכויים ואירועים נוספים מהשבוע החולף... (לינק למפגש).
יש קשר ישיר בין הריבית לבין התשואה באגרות החוב הממשלתיות. עליית ריבית של הבנק המרכזי משמעה שריבית חסרת סיכון עלתה והמשקיעים ידרשו ריבית גבוה יותר על מכשירים מסוכנים יותר. אגרות חוב ממשלתיות הן בהגדרה נכס לא מסוכן והן נסחרות בפרמיה-מרווח קטן ביחס לריבית חסרת סיכון ועדיין, בהינתן התשואה האפסית של אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב, הרי שלכל פיפס יש משמעות אדירה. וכדי להתאים את עליית התשואה הנדרשת, אגרות החוב צריכות לרדת. זה בדיוק מה שקרה בארה"ב וגם אצלנו. אצלנו הריבית עלתה ועוד כשרק דובר על העלאת הריבית, אגרות החוב הממשלתיות עלו. אגרות החוב ל-10 שנים בריבית שקלית קבועה נסחרות בכ-3% תשואה כשלפני שנה הן נסחרו בפחות מ-1%. לכאורה רק עלייה של 25 בתשואה, על רקע הערכה שהריבית תעלה בשיעור קרוב, בפועל היא כבר עלתה ב-0.5% וצפויה להמשיך לעלות בכ-1.5%. אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אגרות החוב האלו ירדו 20% וזה מתבטא בעליית תשואה של 2%. הבעיה אגב היא לא בתיאוריה ולא ביישום של הצפי הזה בשווקים, הבעיה היא שלמרות שהכתובת היתה רשומה על הקיר, גופים החזיקו לציבור בנכסים שהיה ברור שיסבו הפסדי ענק. גם המוסדיים כאן, פנסיה, גמל וקרנות נאמנות, החזיקו בתיקים נכסים כאלו ובהקיפי ענק.
- 6.קיסוס ללרון שלום 15/06/2022 18:05הגב לתגובה זו1)שמתי לב שאתה מנסה לזהב ולהקניט בקטנה...מבחינתי זה בסדר ואתה יכול להמשיך....2)שמתי לב שאתה וגרינברג הינכם שני ענקים מתגוששים...חבל..שנייכם טובים מאד...3)שמתי לב שמידי פעם מאן דהוא מכסח אותך בקטנה...אני יודע מי אתה חושב שזה...אז ממש לא..רד מזה....4) ועוד פעם מאחל לך בריאות ואושר.
- 5.ברק 15/06/2022 17:02הגב לתגובה זוכמו מה שקורה ביפן הבנק המרכזי יצטרך לקנות אגחים ולהקריב את המטבע על מנת שהמדינות לא יפשטו את הרגל. בשנים הקרובות הכלכלה חייבת לעבור ריסט והשיטה המוניטרית הבינלאומית להשתנות, זה או זה או היפראינפלציה בכל העולם.
- 4.נ.ש. 15/06/2022 16:07הגב לתגובה זוציטוט אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!. בדיוק הפוך לשער האגח זה 2% לתשואות זה ירידה של 20%
- 3.לרון 15/06/2022 16:01הגב לתגובה זולא כל ירידה היא צניחה ,התרסקות ולא כל עליה היא המראה
- צודק. לא כל ירידונת של 90% ויותר היא צניחה או התרסקות. (ל"ת)ללרון יקירנו 15/06/2022 16:38הגב לתגובה זו
- 2.לרון 15/06/2022 15:59הגב לתגובה זושניתן לתת לכתבים בכלל וכלכלה ובורסה בפרט את הכינוי "זהב" כלומר זורעי הפחדים בע"מ
- ללרון 15/06/2022 16:43הגב לתגובה זווחוץ מזה דע לך והפנם...אני חושב משמע אני קיים....מאחל עד 120 עם אושר וקצת עושר.
- 1.לרון 15/06/2022 15:56הגב לתגובה זואני את הסיכון באג"חים הגבוב לא אחת מסיכון מנייתי,למה כ"כ להדגיש זאת כשהסיכון מתממש???לא מובן עד הסוף,ברור לא אקבל תשובה,אך שאלתי
- ללרון חברנו 15/06/2022 16:46הגב לתגובה זוהבט קדימה בתקווה למרות שהעתיד של הבורסות והשווקים שחור משחור...ולגבי אגחים קורסים...אז ...אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר? האא??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
כששומעים על מניה שעלתה כמעט 2,000% בשנה, קל להניח שמדובר בחברה שהמציאה טכנולוגיה פורצת דרך או שהפכה לרווחית במיוחד. אבל המציאות של מניות המחשוב הקוונטי שונה לחלוטין: הן המריאו לשיאים חדשים, אף שאין להן כמעט הכנסות ממשיות.
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
