וורן באפט
צילום: טוויטר

באפט תורם 4 מיליארד דולר במניות ברקשייר לצדקה

וורן באפט חילק 4 מיליארד דולר במניות ברקשייר האת'וויי אתמול כחלק מהתרומה השנתית שלו לקרן ביל ומלינדה גייטס וארבע פילנתרופיות אחרות. בשנת 2006 תרם באפט את התרומה הראשונה שלו. באותה הזדמנות, אמר המיליארדר כי הוא מתכנן למסור לצדקה 99% מהשווי הנקי שלו, וכן את כל המניות שלו בברקשייר
 
משה כסיף |

באפט, המנכ"ל הוותיק של ברקשייר האת'וויי, תרם עד כה סכום כולל של 45 מיליארד דולר במניות ברקשייר. המניות שנתרמו מהוות יותר ממחצית מהחלק שלו בקונגלומרט.

באפט, בן 91, מחזיק כיום ב-229,016 מניות Class A BERKSHIRE HATHAWAY A ו-278 מניות ברקשייר Class B BERKSHIRE HATHAWAY B . השווי הכולל של המניות מגיע לכדי 95 מיליארד דולר. מניית Class A של ברקשייר סיימה אתמול את יום המסחר בוול סטריט במחיר של 415,500 דולר, ירידה של 1.9%. מניית Class B ירדה ב-1.4% ל-277.64 דולר. כעת מחזיק באפט בנתח של כ-16%  ממניות ברקשייר.

באפט המיר 9,608 מניות ברקשייר Class A ל-14.4 מיליון מניות Class B, ולאחר מכן תרם את המניות, כאמור, אתמול. ההמרה משקפת את רצונו של באפט להגביל את מספר מניות ה-Supervoting Class A בציבור, מה שמחזק את השליטה שלו בחברה.

כאשר באפט תרם את התרומה הראשונית ב-2006, הוא אמר שהוא מתכנן לחלק 99% מהשווי הנקי שלו, וכן את כל המניות שלו בברקשייר. באותה התקופה היו ברשותו כ-475,000 מניות Class A.

באפט ביטא בפומבי כמה מההרהורים שלו על גישתו לפילנתרופיה, כאשר תרם את התרומה בשנת 2021. לדבריו "התנהגות שושלתית כאן (בארה"ב) היא פחות נורמטיבית מאשר ברוב המדינות, וסביר להניח שהיא גם תפחת". באפט הוסיף ואמר כי "אחרי התבוננות רבה במשפחות סופר-עשירות, הנה ההמלצה שלי: השאירו לילדים מספיק כדי שיוכלו לעשות הכל, אבל לא סכומים שיגרמו לכך שלא יוכלו לעשות כלום". באפט רוצה שהגופים שהכסף הגיע אליהם, יוכלו להשתמש בו במהירות לצרכים שלהם.

על מיליארדרים ופילנטרופיה

בכל מה שקשור לפילנתרופיה, וורן באפט לא לבד. עוד מיליארדרים תרמו בעבר, ותורמים גם היום חלק מההון שלהם, או את כולו, לפילנתרופיה. הדוגמה הבולטת ביותר הוא ביל גייטס, שכבר תרם מיליארדים. (3.3 מיליארד בשנת 2009 ו-4.6 בשנת 2017). מרבית הסכום נתרם לקרן ביל ומלינדה גייטס, העוסקת בצדקה. בשנת 2010 תרם מיליונר אוסטרי את כל הונו, ובשנת 2020 תרם המיליארדר צ'אק פיני את כל הונו, שהסתכם בשמונה מיליארד דולר, לצדקה. האם מדובר בתופעה? לא ברור. אבל ככל הנראה, העושר גורם לפחות לחלק מהמיליארדרים לראות את העולם מנקודת מבט שונה, ואולי הם מבינים משהו שהאדם הממוצע לא יכול להבין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.