שתי לוזריות – טאבולה ואאוטבריין צריכות להפוך לווינרית אחת; האם סינגולדה וגלאי יחזרו לדבר?
טאבולה ו אאוטבריין הישראליות מתחרות ראש בראש על עוגת הפרסום הגלובלית באינטרנט. הן פסיק קטן מעוגת הפרסום, אבל הן היו הראשונות שיצאו עם מוצר נגיש למפרסמים ולפאבלישרים שמספק "המלצות תוכן". מדובר במוצר שמשלב תוכן אורגני לצד תוכן שיווקי כשהמטרה היא לייצר יותר חשיפות והקלקות לתוכן המומלץ-ממומן. מדובר בפרסום פרוגרמטי להבדיל מפרסום ישיר מגופי פרסום והמפרסמים עצמם, ולכן האתרים (גם ביזפורטל - ראו גילוי נאות למטה) אוהבים אותו. ההתעסקות בו מעטה יחסית, אין בעצם צורך בתהליך מכירה ושיווק והוא מדיד לרוב על פי היקף התנועה באתר.
ההכנסות האלו הן בפועל תחליף להכנסות ממנויים. במקום שהגולשים ישלמו על מנוי לקריאת התוכן, הם צופים ונחשפים להמלצות תוכן. זה רעיון טוב, אבל אין רעיון שיכול לענקיות הפרסום – גוגל ופייסבוק ששולטות בזירה הענקית של הפרסום באינטרנט. כל מה שטאבולה ואאוטבריין יעשו הוא בגדר השוליים של עולם הפרסום הדיגיטלי. אומנם אלו שוליים רחבים, יש כסף, יש עסק, אבל אפצ'י אחד של גוגל והעסק נחלש דרמטית. המזל הגדול של החברות האלו הוא שגוגל רוצה להראות שהיא לא לבד. גם ככה כל הרגולטורים עליה, אז יש לה סיבות טובות להראות שיש לכאורה תחרות.
העסק של טאבולה ואאוטבריין הוא תיווך פרסומי – קופון על כל עסקת חשיפה/ הקלקה. החברות האלו הן "משרד הפרסום החדש" שמקשר בין מפרסמים לאתרים, רק שהכל נעשה אוטומטית, דיגיטלית, חכם. אז יש כאן ביזנס, אבל בגלל התחרות שתלויה בענקיות הטכנולוגיה ובכלל בהינתן תחום הפרסום התנודתי, העסק הזה די מסוכן ורואים את זה באזהרות הרווח של שתי החברות. אחרי שבשנה שעברה היו על גג העולם וגייסו לפי שוויים של 3 מיליארד דולר לטאבולה וקרוב ל-2 מיליארד דולר לאאוטבריין, הן נסחרות ב-70% מתחת למחיר ההנפקה. הירידות במחיר המניה החלו מיד אחרי ההנפקה כשבזמן האחרון על רקע הנפילות בנאסד"ק הן התעצמו. במקביל שתי החברות פרסמו בימים האחרונים אזהרת הכנסות ורווחים להמשך השנה.
טאבולה – צמיחה שלילית ברווח
הנה המספרים של טאבולה הגדולה מבין השתיים. מצמיחה של כ-17%-18%, הצמיחה השנה תרד ל-9%-12%. ההכנסות יסתכמו על פי ממוצע טווח התחזית ב-1.52 מיליארד דולר. . האשם המידי - הדולר העולה. דולר חזק משפיע על ההכנסות והרווחים נטו, אבל הוא לא הסיבה היחידה. ההשפעה שלו לא יכולה להסביר את כל הנפילה בתחזית. היא מסבירה בשוליים.
- הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תראו את השורה התחתונה: רווח צפוי של 87 מיליון, לעומת צפי ל-120 מיליון ולעומת כ-110 מיליון בשנה שעברה. ירידה ברווח וזה עוד הרווח הלא חשבונאי Non GAAP שמנטרל הוצאות שונות וגדולות שמוגדרות-נחשבות חד פעמיות. בפועל, הרווח החשבונאי יהיה חלש יותר. בשנת 2021 החשבונאות הצביעה על הפסד של כ-25 מיליון דולר, אז יש סיכוי טוב שזה גם יקרה השנה.
אאוטבריין – ירידה ב-EBITDA
המצב באאוטבריין דומה - תחזית חלשה להמשך השנה. אאוטבריין למשל צופה כעת EBITDA שנתי של 50 עד 60 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של קרוב ל-100 מיליון דולר, וקרוב ל-90 מיליון בשנה שעברה ותחזית קודמת של קרוב ל-100 מיליון דולר
הנה התחזית המעודכנת:
והנה התחזית שניתנה במקביל לפרסום הדוחות השנתיים:
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למה החברות לא התמזגו והאם הסיכוי כעת עלה?
ירון גלאי, מהמייסדים ומנכ"ל משותף באאוטבריין, ואדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה, ישבו כבר על מיזוג בין שתי החברות. הם יודעים טוב מאוד לעשות חשבון של מיזוגים והחשבון הזה אומר – חיסכון בהוצאות, גידול ברווח. אבל החשבון הזה הוא מספרים, ואילו הם מייסדים של חברה גדולה, מצליחה, הם לא רוצים לזוז הצידה. אגו משחק תפקיד גדול במיזוגים. במיזוגים לא הכל זה כסף. לפני שלוש שנים המיזוג בין החברות כבר היה כמעט סגור ואז התגלעו חילוקי דעות ונוצרה איבה מחודשת בין הבעלים והגופים. התחרות עלתה מדרגה ולעזאזל הרווחים. העיקר להיות גדולים. העיקר להצליח להביא את החברה להנפקה.
אז הם הצליחו. בדרך הם גרמו להרבה אנשים להפסיד הרבה כסף, בדרך האופציות לעובדים נמחקו, בדרך גם ירד האגו. מי שכל הזמן רגיל לליטופים ולמחמאות והצלחות, לא פלא שהוא חושב שהוא "חצי אלוהים". עכשיו שניהם נכשלו, בגדול. הפסד של 70% בשנה זה לא סתם כישלון, זו תבוסה, זה בעיני רבים "עבודה בעיניים". האגו שלהם צריך להיות ברצפה. הם צריכים להבין שהפכו מווינרים ללוזרים, ובמצב כזה, יותר קל להתמזג, להניח בצד את האגו וליצור חברה גדולה יותר.
זו עדיין תהיה חברה מסוכנת עם תחרות עצומה, אבל לפחות ההוצאות שלה ייחתכו והרווחים שלה יזנקו. למה לפתח שני מוצרים זהים משני מרכזים בתל אביב, אם אפשר לפתח במקום אחד בתל אביב ולחסוך חצי מההוצאות?
כמה ייחסך? ההכנסות המצרפיות של שתי החברות צפויות להסתכם ב-2.5 מיליארד דולר. במיזוג יש גם סינרגיה בהכנסות - אנשי מכירות מספקים את השירותים של שתי החברות. מעבר לכך, התחרות יורדת, המחירים עולים. זו התיאוריה, בפרקטיקה, לא תמיד זה כך. טבעי יותר לחסוך בהוצאות מאשר להגדיל הכנסות בזכות מיזוגים.
ההוצאות של שתי החברות ביחד הן בסדר גודל של 2.3-2.4 מיליארד דולר. רוב ההוצאות הן הוצאות קבועות או משתנות פר הכנסה (תשלומים לפאבלישרים/ לאתרים). אותן לא ניתן לחסוך. מה שצפוי להיחסך אלו ההוצאות מטה, הנהלה, שכירות ועובדים. שתי החברות עמוסות בעובדים - קרוב ל-3,000 עובדים, וגם צמצום כפילויות לא עמוק מדי עשוי להתבטא (יחד עם הצמצומים במטה וכו') ב-100-150 מיליון דולר. ובפועל, אפשר לחסוך יותר. 100 מיליון דולר שיתגלגל לשורה התחתונה מתבטא בשווי של 1-1.5 מיליארד דולר. שתי החברות ביחד שוות היום 1.45 מיליארד דולר, ותוספת ערך בזכות המיזוג תהיה דרמטית.
מיזוג בין החברות כמעט ונסגר פעמיים. גם ב-2017 היה סבב שיחות וגם ב-2019. עכשיו גלאי וסינגולדה שרוצים לחזור מלוזרים לווינרים צריכים לחשוב בעיקר על בעלי המניות. מיזוג כאמור מצוין לבעלי המניות.
- 19.אאוטברין 16/05/2022 23:06הגב לתגובה זואאוטברין משגשגת העובדים מרוצים מאוד !!! טאבולה לעומתה יורדת לתהום
- 18.בני 16/05/2022 15:22הגב לתגובה זוחברה שמזהמת אתרים בספאם וחברו הונאה
- 17.שימי 16/05/2022 03:46הגב לתגובה זולא כיף ?? מי שאשם בכישלון המיזוג (ותודה לו) זה סינגולדה שקיבל רגליים קרות והחליט להנפיק לבד.
- 16.טאבולה קנתה חברה שווי שוק שלה היום. מצחיק (ל"ת)יורם ל 16/05/2022 00:24הגב לתגובה זו
- 15.יוגב 15/05/2022 23:23הגב לתגובה זועם אאוטבריין, הוא פשוט בא אליהם והחליט להפר את ההסכם, ולהציע להם פחות כסף עבור החברה. העיקר בסוף הוציא 800 מליון דולר על חברת איקומרס מיושנת שלא שווה רבע מזה...
- 14.חייבות להתמזג 15/05/2022 23:03הגב לתגובה זוחייבות להתמזג
- 13.יוגב 15/05/2022 22:57הגב לתגובה זועם אאוטבריין, הוא פשוט בא אליהם והחליט להפר את ההסכם, ולהציע להם פחות כסף עבור החברה. העיקר בסוף הוציא 800 מליון דולר על חברת איקומרס מיושנת שלא שווה רבע מזה...
- 12.רמי 15/05/2022 19:16הגב לתגובה זוהרגולוציה באירופה וישראל לא בהכרח תאשר את המיזוג בתחום ההמלצות והקמת מונפול בתחום
- אאוטבריין1 15/05/2022 23:05הגב לתגובה זוזה ייפגע בעובדים אין הרבה ברירות. המחיזוג יאושר כי שתי החברות קטנות ביחס לגוגל ומזוג לא ישפיע על התחרות
- 11.גידי 15/05/2022 13:47הגב לתגובה זושווי הזוי. מורווחים ונהנים.
- 10.תחרות 15/05/2022 13:25הגב לתגובה זויש מלא חברות שעושות את אותו הדבר וזה טוב שיש תחרות. הן לא יכולות להתמזג בגלל עניין התחרות ויצירת מונופול כך שהרבה מקומות לא יאשרו זאת. אולי כדאי לכותב לעשות מחקר ולבדוק למה המיזוג שלהן נכשל מלכתחילה לפני שמציע רעיונות
- 9.חן 15/05/2022 13:25הגב לתגובה זוולכן הכתבה הזאת היא פאסה... תקרא מה כתבו בטק 12
- 8.אבי 15/05/2022 11:17הגב לתגובה זואז הגיוני עסקית להתמזג כי אפשר לחסוך תקורות. הבעיה היא שיש בשתיהן כח אדם טוב, שכתוצאה ממיזוג יאלצו למצוא מעסיק חדש. אולי זה מה שמפריע להם?
- 7.אלון 15/05/2022 09:12הגב לתגובה זותתמזגו כבר! - גרמתם מספיק הספדים למשקיעים שלכם!
- 6.התחילו לפטר שמעתי (ל"ת)אסף67232 15/05/2022 09:03הגב לתגובה זו
- רב סרן בועתי 15/05/2022 15:50הגב לתגובה זובאיזה אחת מהחברות?
- 5.גידי 15/05/2022 08:40הגב לתגובה זומשקיעים לוזרים
- 4.קורא מתמיד 15/05/2022 08:35הגב לתגובה זואבישי, אולי אתה יכול? ??
- 3.אחד שיודע. 15/05/2022 08:33הגב לתגובה זומצב השוק לא משהו.
- 2.יוחחנןף 15/05/2022 08:23הגב לתגובה זולצד הכשל העצום בניהול ההנפקה - ולא, אי אפשר להאשים את השוק. זו אחריות של ההנהלה בשתי החברות הנכשלות האלו!, יש גם את האגו טריפ ההזוי של טאבולה לביצוע הרכישה ההזוייה בתולדות ישראל. ״הכי גדול״, ״הכי ענק״ היו הכותרות. מה לגבי הכי פזיז? הכי לא שקול, הכי לא אחראי. שלא לומר אפילו מרושל. ניקוי אורוות זה מה שצריך שם.
- שום כשל - קיבלו הרבה כסף והמשקיעים הפסידו. (ל"ת)דן 15/05/2022 08:40הגב לתגובה זו
- 1.מיסטר אגו 15/05/2022 08:21הגב לתגובה זומעניין לעקוב ולראות איך יושפעו החברות במידה והרבה עובדים יעזבו כי המניות / אופציות שלהם שוות קדחת מצד אחד אבל התחיבויות לרכישת דירות / בתים של עובדים אלו היא עובדה קיימת מצד שני....ברדק.
- אופציה למזגן 15/05/2022 15:28הגב לתגובה זונוגע במחיר האופציות שניתנו לעובדים, כל מי שעזב ולא מכר בהפסד. מי שקנה גם דירה... אוי ואבוי מסכן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
