ביל גייטס
צילום: atharvamarcom

ביל גייטס על מאסק ורכישת טוויטר: "עלול להחמיר את הפייק ניוז"

מה המטרה של מאסק ברכישת טוויטר? ביל גייטס מעלה את החשש שהפצת מידע שקרי ומוטעה תתרחב: "איך הוא מרגיש עם אמירה 'חיסונים הורגים אנשים'?" תהה; מנגד - גייטס החמיא למאסק על עבודה טובה בטסלה וב-SpaceX ואמר שצריך להגיע עם ראש פתוח ולא לזלזל במאסק
נתנאל אריאל | (17)

המיליארדר ביל גייטס, מייסד ענקית המחשבים מיקרוסופט, לא יודע להסביר מדוע אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, והאיש העשיר בעולם, החליט לרכוש את טוויטר ב-44 מיליארד דולר, אבל מעלה את החשש שהפצת הפייק ניוז בעולם תתרחב, שכן בהתאם לציוצים הפרובוקטיביים שהוא מעלה לפעמים, נדמה כי אילון מאסק לא מתכנן להגביל כלל את חופש הביטוי, ללא מגבלות או צנזורה כולל במקרים של מידע-כזב, או בעברית פשוטה - הפצת שקרים. מיליארד נוסף, ג'ף בזוס, ומייסד אמזון, סבור כי יש סיכון לא מועט ברכישת טוויטר ע"י מאסק וצייץ לאחרונה כי לסין יכול להיות מנוע לחץ על טוויטר.

"הוא יכול להחמיר את זה" אמר גייטס בכנס של עיתון הוול סטריט ג'ורנל על אפשרות הפצת הפייק-ניוז בטוויטר, והמשיך לשאול מה המטרה של מאסק עם טוויטר והאם הדחף שלו לקידום חופש הביטוי הוא הגיוני. "איך הוא מרגיש לגבי משהו (בטוויטר. נ"א) שאומר 'חיסונים הורגים אנשים' או ש'ביל גייטס עוקב אחר אנשים?", שאל גייטס. "מהן המטרות שלו למה שזה בסופו של דבר? האם זה תואם את הרעיון הזה של שקר שמתפשט כל כך מהר ותיאוריות קונספירציה מוזרות? האם הוא שותף למטרה הזו או לא?" 

מנגד גייטס החמיא למאסק ואמר שהרקורד של מאסק בחברות אחרות "מרשים". הוא שיבח את תקופתו בראשות טסלה ו-SpaceX וכינה אותה "מעוררת מחשבה". גייטס אמר שהוא מאמין שמאסק עשה עבודה טובה בהרכבת צוות נהדר של מהנדסים בחברות הללו, אך אמר "אני בספק אם זה יקרה הפעם (בטוויטר. נ"א), אבל אנחנו צריכים להיות ראש פתוח ולעולם לא לזלזל באילון". 

בחודש שעבר האשים מאסק את גייטס כי הוא נמצא בפוזיציית שורט על טסלה ובעצם מעוניין שהמניה תרד. ביחס לבדיחה סרת טעם שצייץ מאסק על חשבונו של גייטס אמר מייסד מיקרוסופט שהעלבונות לא מפריעים לו.

מאסק רמז לאחרונה על מספר דרכים שעשויות לעניין אותו כדי לשפר את טוויטר מעבר לחופש הביטוי. לפני יומיים מאסק צייץ על אפשרות של גביית תשלום מחברות תמורת השימוש בפלטפורמה.

בתקופת הקורונה הופץ לא מעט פייק ניוז נגד החיסונים

כזכור, לא מעט פייק ניוז הופץ במהלך מגיפת הקורונה ברשתות החברתיות, כאשר אנשים אפילו טענו שביל גייטס עצמו מפיץ את הקורונה או שהוא משתמש איכשהו בחיסונים כדי להשתיל שבבי 5G באנשים כדי שיוכל לעקוב אחר מיקומם. הסיבה לקישור הפייק ניוז לגייטס היא העובדה שב-2015 גייטס הזהיר כי הסכנה הבאה של העולם היא לא מלחמה אלא מגיפה, וכי העולם לא מוכן לכך.

"זה כל כך לא צפוי וכמעט כל כך מוזר", אמר גייטס. "עכשיו כשחזרתי לעולם הפיזי... אנשים עולים וצועקים ומוחים. זה מסוכן כשאנשים זורקים את הכלי המרכזי המשמש להצלת חייהם של אנשים (החיסונים. נ"א)" והסביר כי הוא מאמין שמי שיש לו בעלות על רשתות מדיה חברתית יש תפקיד כשזה מגיע להבטחת שיתוף האמת בצורה טובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

גייטס הוסיף ורמז לביקורת גם על ההנהגה הפוליטית של נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ ואמר "כשאין לך את המנהיגים המהימנים שמדברים על חיסונים, די קשה לפלטפורמה לפעול נגד זה. אני חושב שיש לנו בעיית מנהיגות ויש לנו בעיית פלטפורמה".

מה הדרך הנכונה לדעתו של גייטס לפרסם מידע נכון לציבור? לדעתו של גייטס, העובדה שמידע על יעילותן של תרופות יכול לנוע במהירות ובזול היא "ברכה לאנושות" ואמר כי סאגת ההידרוקסיכלורוקין - התרופה למלריה שאנשים טענו בטעות שהיא יעילה גם כנגר הקורונה ואף גרמה למדינות לרכוש את התרופה היא "מטורפת. אני לא יכול להסביר את זה. אבל אני לא חושב שהדיגיטל אחראי לאובססיה הזו לתרופות שלא עובדות".

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    שלמה 12/08/2022 09:35
    הגב לתגובה זו
    האיש שתורם לאנושות מליארדים. אתם שלא גומרים את החודש. אתם שניזונים מאמונות תפלות, על 5G, על החיסונים, אדמות חקלאיות. ממש חסרי בינה.
  • 15.
    הוא הרי הוקלט!!! 08/05/2022 17:48
    הגב לתגובה זו
    עיוות של האמת ובמציאות יש עדויות, ראיות, הוכחות והקלטות של כל הכוונות האמיתיות של מר גייטס. הנסיון שלו להגדיר ״מוּזרוּת״ מעלה גיחוך. איזה דבּיל הבּיל..
  • 14.
    יהושוע פרוע 06/05/2022 16:24
    הגב לתגובה זו
    תמיד מוצאים פנינים בתגובות לכתובות. בעיקר כשמדובר בביל גייטס. אכן כל תגובה בסלע חחחח חסכו לי מופע קומדיה
  • איש 06/05/2022 21:22
    הגב לתגובה זו
    אנשים הזויים
  • 13.
    שחר 06/05/2022 14:59
    הגב לתגובה זו
    שטסלה תתרסק, מדבר בנושא? בן אדם עם החזקות ביצרניות החיסונים? הבן אדם שבזמן הסגרים שהוא עודד קנה אצ רוב האדמות החקלאיות באמריקה על מנת לשלוט ביכולת יצור המזון של אמריקה? הוא שטןב והבדיחה של מאסק עליו הייתה מצחיקה ומלאה בטעם, אל תגידו לנו מה לחשוב ביזפורטל
  • 12.
    אלכס 06/05/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
    צריך להיפטר מכל הזבל שבצמרת: ביל גייטס, קלאוס שוואב, פאוצ'י ועוד כמה. אחרי שנפטר מהם, להיפטר מכל הזבל ששירת אותם: ביבי, בניטו חיסוליני, אל-רוע פרייס, האנס המוכר הורוביץ ועוד כמה פשיסטים יהודים שבכל הזדמנות ממשיכים לאנוס ולהרעיל את העם היהודי
  • 11.
    דורון 06/05/2022 08:10
    הגב לתגובה זו
    כרגיל הפוסל במומו פוסל. בעל מום הוא אלוף בלראות או לדמיין אחד כמותו.
  • 10.
    הרשת החברתית של טראמפ הולכת להיות מספר 1 לעבור את 06/05/2022 07:10
    הגב לתגובה זו
    הרשת החברתית של טראמפ הולכת להיות מספר 1 לעבור את פייסבוק זה רק ענין של זמן
  • 9.
    דניאל 06/05/2022 02:10
    הגב לתגובה זו
    נביא זעם
  • 8.
    ביל זה שקרן מס אחד (ל"ת)
    בילי הדבילי 05/05/2022 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גייטס רוצה שנעבור לאכול חגבים. מישהו באמת מקשיב לו? (ל"ת)
    מתעב 05/05/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מוטי 05/05/2022 20:21
    הגב לתגובה זו
    הוא גם צופה ב 2030 שיהיה מחסור במזון בעולם ולמה ? כי 70% מהאדמות החקלאיות בארה"ב נמצאות בבעלותו.. אז ככה שהכל כבר תוכנן מראש. מאחל לאיש הזה מוות בייסורים לפני שכל החזיונות שלו יהפכו למציאות. אפרופו הקורונה - חרטא של שמאל קיצוני שהוא חבר בו.
  • 5.
    שק של שקרים 05/05/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    שהפיצה עליו שקרים כאילו הוא סוכן רוסי או עם כל אלו שחיפו על השחיתויות של ביידן. ככה שהעיקר אצל טוויטר הוא לא האמת אלא מאיזה צד פוליטי מדברים
  • 4.
    רן 05/05/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    צריך לשים את האמת על השולחן, ולא לקבל עיצות בריאות משמן כמו גייטס
  • 3.
    אמיר 05/05/2022 15:35
    הגב לתגובה זו
    שמפחד שהאמת תאמר עליו ועל ה"חיסונים" שלו ברשתות החברתיות. עד עכשיו הנושא עבר השתקה מוחלטת בכל הרשתות החברתיות, הוא מת מפחד שהאמת תצא לחופשי ככה ולא יהיה את מניסטריון האמת של אורוול שישתיק אותה.
  • 2.
    שי 05/05/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    ונותנים לו עוד במה
  • 1.
    שרה 05/05/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
    ההיפך הוא הנכון יאפשר לאנשים בדעות שונות להביע את עצמם לעומת גייטס השמאלן סותם הפיות. כל הכבוד לאילון מאסק נקווה שיהפוך לפה של הרוב הדומם.....הלוואי והיה גם כאן אחד כזה........
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.