גיל שוויד, מייסד צ'ק פוינט
צילום: AFP
ראיון

גיל שויד: "אפשר להשקיע ולעמוד ביעדים גם בלי להפסיד כסף"

כך אומר לביזפורטל מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט לאחר הדוחות הכספיים של החברה, בהתייחסות מרומזת למונפקות הישראליות ההפסדיות של השנה האחרונה; לדבריו הסיבה לבייבאק העצום של החברה היא "דרישה של המשקיעים וזה מתוכנן, וגם האנליסטים לקחו את זה בחשבון"; צ'ק פוינט העלתה מחירים ב-7% וסופגת גידול בעלויות חומרי הגלם של 30-40%

נתנאל אריאל | (1)

עם פרסום הדוחות אתמול, בהם צ'ק פוינט בכלל עקפה את התחזיות - המניה נפלה ב-6.4%. בשוק מתייחסים אליה יותר כמניית ערך מאשר כמניית צמיחה ולכן היא עולה פחות כאשר יש גאות בשוק, ומנגד אפילו כשהשוק נופל היא אפילו עולה. אבל אתמול לאורך רוב היום השוק עלה ובסופו של דבר סגר ביציבות. אך לא צ'ק פוינט. כאן בביזפורטל הסברנו כי למעשה ההצלחה של החברה בשורת הרווח למניה היא לא אמיתית: יש לה מזומנים בסכום של כ-3.8 מיליארד והיא מבצעת רכישות עצמיות בהיקף מטורף (שמגדילות את הרווח למניה)

הבעיה היא שצ'ק פוינט צומחת לאט ויורדת ברווחים. זו עובדה. הרווח של החברה ירד ל-129.8 מיליון דולר, לעומת 137.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. אבל למרות זאת הרווח למניה עלה ל-1.57 דולר, מעל צפי האנליסטים ל-1.53. הסברנו היא רק בגלל עניין חשבונאי - קיטון במספר המניות במקביל לרכישה עצמית וגידול ברווח למניה (עוד על רכישות עצמיות). 

בצ'ק פוינט רואים את הדברים אחרת: בתשובה לשאלת ביזפורטל אמר מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט גיל שויד: "אתה לגמרי צודק באנליזה הפיננסית. לא טעית בכלום זה בסדר גמור. אנחנו אכן מכניסים יותר אבל מוציאים הרבה יותר. קצב ההוצאות גדל הרבה יותר מהר מקצב ההכנסות וזה בכוונה כי זו השקעה. ההכנסה הזו כן מביאה בעלייה ברווח למניה גם כתוצאה מביי-באק, שזו גם אגב דרישה של המשקיעים – הם רוצים לראות שאנחנו מחזירים כסף למשקיעים ולא שומרים אותו רק בקופה. אבל זה מתוכנן, גם תחזיות האנליסטים בשוק לקחו את זה בחשבון וגם המשקיעים מבינים את זה".

שויד הוסיף כי דווקא עליית מחיר המנייה של צ'ק פוינט גרם לכך שכל 325 מיליון הדולרים שהושקעו ברכישה עצמית של מניות קנו פחות מניות ברבעון הנוכחי: "תוכנית הבייבאק שלנו די קבועה, והעלייה במחיר המניה הקטינה את הבייבאק ברבעון האחרון. עלייה במחיר המניה אומר שה-325 מיליון דולר שהוצאתנו על קניית מניות הוציאו לנו פחות ולא יותר מניות מהצפוי ובכל זאת הצלחנו לעמוד בתוצאות".

"אפשר להשקיע וגם לעמוד ביעדים בלי להפסיד סף ולהיות תלוי בשווקים"

שויד גם העביר ביקורת מרומזת על חברות החלום ההפסדיות כמו סנטינל וואן או איירון סורס שהונפקו בשנה האחרונה - כאשר איירון סורס שהונפקה לפי שווי של 11.5 מיליארד דולר כבר מחקה 70% משוויה וירדה לשווי של פחות מ-4 מיליארד דולר. לדברי שויד: "הביקורת שהוטחה בצ'ק פוינט הרבה שנים זה שאנחנו לא משקיעים מספיק כדי לגדול. אנחנו מראים כאן שאנחנו יכולים להשקיע ומשקיעים ומצליחים להביא מזה הכנסות וכל מה שמרוויחים משקיעים עוד כדי להגדיל את הביזנס בעתיד וכרגע מבחינתי זה נראה מצוין. אני רואה גם את האינדיקטורים הפנימיים ולא רק את החיצוניים שאתם רואים והם מצוינים. וזה מראה שאנחנו מוכנים להשקיע, מוכיחים לעולם שאפשר להשקיע - אפשר להרוויח, אפשר לעמוד במטלות הפיננסיות בלי להפסיד כסף ולהיות ביזנס שתלוי בחסדי שווקים אלא ביזנס שגם משקיע וגם גדל".

טל פיין, סמנכ"לית הכספים של צ'ק פוינט, הוסיפה גם היא בהתייחסות לתוכנית הבייבאק שהחברה מבצעת מדי רבעון ואמרה: "אתה נמדד מול התוכנית שלך. התוכנית שלנו הייתה שאנחנו רוצים להגדיל כח אדם בצורה יותר אגרסיבית יותר מהצמיחה בהכנסות כדי לאפשר את הצמיחה הדו ספרתית (של 14% נ"א) בבוקינג שיתורגם בעתיד לצמיחה בהכנסות. זו התוכנית שלנו וזה לא טריוויאלי. בגלל המחסור בעובדים בהייטק החשש שלנו היה שלא נצליח לגייס, אבל התוצאה הייתה שהצלחנו לגייס מצוין" (גידול של 15% בעובדים. נ"א).

לדבריה: "תכננו לרדת ברווחיות בצורה מכוונת כדי לייצר את הצמיחה לשנים הבאות אז מבחינתנו זו הצלחה כמעט מסחררת. מעבר לכך, כפי שגיל ציין, קנינו פחות מניות ממה שתכננו בכסף, אז להביא 4 סנט יותר ברווח למניה זה מאוד משמעותי, זה 7 מיליון דולר".

קיראו עוד ב"גלובל"

ומה לגבי עלויות חומרי הגלם? 

פיין: "קחו בחשבון שהמרווח התפעולי יורד כתוצאה לא מירידת מחירים אלא מכך שחומרי הגלם עולים משמעותית יותר. כל השוק מופתע מכך שאנחנו מצליחים למכור ולספק ללקוחות ובשמחה ניתן את זה כי זה מה שמאפשר לנו להתחרות מול הלקוחות שלא מצליחים לעשות את זה בלוחות זמנים כאלה קצרים".

צ'ק פוינט מוכרת שרת שבתוכו יושבת התוכנה של צ'ק פוינט. היא רוכשת מייצרנים את המרכיבים והמוצרים וצ'ק פוינט משלמת להם מחיר ליחידה, וכמובן מוכרת לציבור במחיר גבוה יותר. לדברי פיין "המחיר עלה משמעותית: ניקים, כבלים, חומרי גלם, צ'יפים וכו'. בשוק של ביזנס טו ביזנס יש חוסרים אדירים: באלומיניום ברזל וכמעט בכל חומרי הגלם. 

שויד הוסיף "צ'יפ שעלה 5 דולר או 50 דולר פתאום אין אותו ואז אי אפשר לייצר את המוצר. אז פונים לשווקים כאלה שכאלה שמוכנים למכור את זה בכל מחיר ופתאום הם רוצים 500 דולר על הצ'יפ וקופסה שעלה לייצר 200 דולר זה עולה ל-700 דולר ולפעמים זה גבולי הרווחיות וכשמכפילים ב-10 אלף יחידות מדובר על מיליוני דולרים. ואלה דברים אמיתיים שקורים היום. ממש לא מדובר פה רק על העלייה באינפלציה של 5%".

האם אתם מעלים מחירים ללקוחות או סופגים את העלויות? 

פיין: העלנו מחירים ב-7%, אבל חומרי הגלם עלו ב-30-40% אז אנחנו סופגים את רוב העלייה. המטרה מספר אחת שלנו זה קודם כל לספק מוצרים. אפילו אם אנחנו מוכנים לשלם פי 2 על מוצרים לא תמיד אפשר להשיג. הם לא זמנים יש פה עבודה מאוד משמעותית בכלל להשיג את חומרי הגלם האלה כדי לבנות את המוצר כדי לשלוח את המוצר ללקוח. – זה מה שכל השוק מתמודד איתו. אז תחת הנסיבות האלה להביא צמיחה שהיא מעל התחזית ועליה של 7% ורווח למניה זה הישג מרשים"

מתי את צופה שהמשבר ייגמר?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סיפורי סבתא (ל"ת)
    יוני כהן 28/04/2022 12:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.