התרסקות נוספת לבואינג - הפעם במניה שנופלת ב-9%
בואינג BOEING בתקופה קשה. ארבע שנים של בעיות קשות – תקלות והתרסקויות במטוסי 737 MAX, מגיפת קורונה, היו אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2022. וול סטריט ציפתה להמראה בתוצאות – מכירות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה. בתגובה - המניה נופלת ב-9% למחרי של 152 דולר למניה, ושווי שוק של 89.6 מיליארד דולר.
בואינג היא ענקית תעופה עם פעילות מרשימה גם בתחום החלל והביטחון. שתי הפעילויות לא סיפקו את הסחורה. החברה מסרה 95 ברבעון, לעומת 77 מטוסים שנמסרו לפני שנה. ברבעון הראשון של 2018, לפני התקלות וההתרסקות של מטוסי 737 MAX, מסרה בואינג 218 מטוסים מסחריים. השוק ציפה למסירות מוגברות יותר ברבעון הראשון של 2022, והחשש שגם ברבעון הבא זה לא יתאושש דרמטית.
"ברבעון הראשון התמודדנו עם אתגרים חדשים שהשפיעו על העולם, התעשייה והעסקים שלנו", אמר עם פרסום התוצאות, מנכ"ל החברה, דייב קלהון, "אני גאה בצוות שלנו ובהתקדמות המתמדת שאנו עושים לקראת המטרות המרכזיות שלנו. הגדלנו את הייצור והמשלוחים של 737 MAX, והתקדמנו משמעותית ב-787 על ידי הגשת תוכנית ההסמכה שלנו ל-FAA".
נזכיר שמטוס ה-MAX קורקע ברחבי העולם ממרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון - ובכל מקרה התוצאות שלה נמוכות מהתחזית. זו לא הצרה היחידה. בואינג גם לא מספקת את מטוסי 787 לאחר כמה בעיות איכות ייצור שהתגלו על ידי ה- FAA.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 12 רבעונים, בואינג החמיצה את הערכות האנליסטים תשע פעמים. הפעם זה היה אמור להיות שונה. האופטימיות תידחה. השאלה למתי?
יצוין אגב שהמטוס שחברת Eastern China Airlines הסינית שהמטוס שלה נפל ו-132 אנשים נהרגו בהתרסקות כבר החזירה את צי מטוסי בואינג 737 לפעילות. ולא מדובר בהחלטה פשוטה אבל כאשר לחברה יש יותר מ-200 מטוסי ה-737-800 של בואינג אולי פשוט לא הייתה לה ברירה. כל מטוס זה עלויות גדולות והשבתה של מטוסים זה עסק יקר מאוד, מעבר להפסד על עצם הטיסות יש למטוסים גם בלאי טבעי גבוה.
ומה עם המתחרה איירבוס?
המתחרה הגדולה של בואינג האמריקאית היא איירבוס האירופאית, שבוודאי רווה נחת ביום כזה. איירובס טרם דיווחה והיא צפויה לדווח בעוד שבוע: ב-4 במאי. החברה שנסחרת במחיר של 27 דולר למניה ושווי שוק של כ-85 מיליארד דולר צפויה לדווח על רווח למניה של 16 סנט על הכנסות של 13.74 מיליארד דולר.
אבל יש הבדל משמעותי בין שתי החברות: שתיהן אמנם לא הצליחו לחזור עדיין למחירים שלפני משבר הקורונה, אבל אם איירבוס נפלה רק בגלל הקורונה (עד אז טיפסה), ורחוקה ב-25% מהשיא שלה, מניית בואינג לעומתה החלה את הנפילה עוד בפברואר 2019, שנה לפני הקורונה - כלומר ללא קשר לקורונה - והיא נמצאת במינוס 65% מהשיא שלה ומינוס 50% מאז תחילת הקורונה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הנה גרף מניית איירבוס:
והנה הגרף של בואינג:
- 4.קובי 30/04/2022 12:57הגב לתגובה זוהמשפט " ב - 12 הרבעונים האחרונים, בואינג החמיצה 9 פעמים את הערכות האנליסטים" מצחיק. הבעיה אינה של בואינג, אלא של האנליסטים. אם אין להם מושג על התחום, יועילו ויפסיקו להוציא תחזיות שגויות.
- 3."בפועל אוי ואבוי" כותרת לא טובה (ל"ת)המורה ללשון 28/04/2022 08:47הגב לתגובה זו
- 2.איש עם טיפה טקט 28/04/2022 07:34הגב לתגובה זוהכותרת שבחרתם לכתבה מזעזעת ברמות. 346 אנשים מצאו את מותם בשתי ההתרסקויות האחרונות של מטוסי בואינג, ומשחק המילים עם המילה "התרסקות" בהקשר של ירידת ערך המניה של חברת המטוסים הוא פשוט מעשה חסר טקט בעליל. מה גם שבמסכים קטנים רוב הטקסט של הכותרת נחתך, ורואים רק את שלוש או ארבע המילים הראשונות.
- 1.חלום רטוב אל על עם מטוסי אייר בוס 350 A/1000 (ל"ת)YL 27/04/2022 21:53הגב לתגובה זו
- לא יקרה.. (ל"ת)מושון 01/05/2022 07:58הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
