ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים: מרכנתיל שוב בראש, הבינלאומי בתחתית
משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים (עם מחזור של עד 50 מיליון שקל) לשנת 2021 ובו מרכנתיל ו מזרחי טפחות -4.85% שוב בראש (מקומות 1 ו-2, בהתאמה). מרכנתיל קיבל ציון של 91 נקודות ולאחריו מזרחי עם 89. במקום השלישי לאומי -3.48% (86), אז פועלים -4.03% (85), במקום החמישי דיסקונט -5.52% (83) ובזה השישי והאחרון בינלאומי -4.83% .
המדד מסתמך על דוחות הבנקים ל-2021 וכן על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים. בין הממצאים המרכזיים בבדיקה משרד הכלכלה עולה כי ירד שיעור האשראי לעסקים קטנים מסך האשראי העסקי ב-1.8 נקודות אחוז; הכנסות הריבית מהלוואות של כל הבנקים למעט מזרחי ירדו לעומת 2020, בשל השפעות הקרן בערבות מדינה.
עוד דווח כי גם הודות לגידול הפעילות העסקית במשק לאחר משבר הקורונה נרשמה ירידה באשראי בסיכון; האשראי שעודנו בסיכון הפך יקר יותר; כמו כן נמשכה הירידה העקבית בנטל התפעולי של שלוש שנים ברציפות.
לתשובות שנתנו היועצים הפיננסיים לעסקים הקטנים והבינונייים ניתן משקל של 15% בשקלול הציון הסופי. הסקר בדק חמישה תחומים וכך נראות תשובות הנשאלים:
וכך נראה שיעור האשראי לעסקים קטנים מתוך כלל האשראי שחילקו הבנקים (שיעור גדול יותר משמעותו דירוג גבוה יותר במדד, ומשקלו במדד 20%):
שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "בתקופה שבה המשק נמצא שוב בצמיחה גבוהה, לבנקים, כמקורות מימון עיקריים לעסקים קטנים ובינוניים, יש תפקיד מכריע בהעמדת אשראי איכותי והוגן להקמת עסקים, לצמיחתם, לצרכים השוטפים וגם לאלו הזקוקים עדין לאשראי לשם הישרדות. המדד מהווה אינדיקטור לעסקים ותמריץ לבנקים להשתפר במתן השירות והיחס לעסקים קטנים והבינונים".
- ישראל חתמה על הסכם סחר חופשי עם דרום קוריאה; יכנס לתוקף בסוף השנה
- שרת הכלכלה מאשרת להרחיב את הרפורמה ביבוא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.
