פריגו חוזרת לצמיחה ורווחיות ונסחרת במכפיל רווח יחסית נמוך - מה הסיבות ומה צופים האנליסטים?
חברת פריגו קיימת כבר כמעט 150 שנה. היא נוסדה בשנת 1887 בארצות הברית אך קיבלה את הטאצ' הישראלי עם רכישת אגיס מידי מורי ארקין בשנת 2005. אז גם החלה להיסחר בבורסה בתל אביב. בשנת 2013 רכשה החברה את חברת Elan האירית תמורת 8.6 מיליארד דולר והתאגדה בחברת אחזקות שמרכזה בדבלין, אירלנד, כך שכיום המטה המרכזי של החברה נמצא שם. בשנים האחרונות נפתרה החברה בהדרגה ממיתוגה כחברת תרופת והתרכזה יותר במיתוג כחברה צרכנית ומוצרי self-care. בסוף שנת 2021 השלימה החברה את מכירת הפעילות הגנרית שלה שמרכזה היה בישראל וכך לא נותר לה עוד קשר מעשי לארץ, אז גם החליטה החברה להימחק מהמסחר בארץ. כיום לחברה כ-90 מתקנים ברחבי העולם, 43 מתוכם בארצות הברית, אך אף אחד מהם לא בישראל.
החברה מייצרת בעיקר תרופות מעבר לדלפק (OTC) (כלומר תרופות שלא נדרשת עזרה מקצועית כגון מרופא או רוקח כדי לרכוש אותן) ותכשירים רפואיים לשימוש עצמי למניעה או טיפול. מוצריה נועדו לטיפול במגוון בעיות רפאויות כגון בעיות נשימה, משככי כאבים, עיכול, תזונה ותוספי מזון. לחברה שתי חטיבות, אחת המרוכזת בפעילות ביבשת אמריקה (ארצות הברית, מקסיקו, קנדה ודרום אמריקה) ואחת בשאר העולם, בעיקר באירופה. החטיבה באמריקה אחראית על 65% מהמכירות ואילו בשאר העולם על 35%.
אין סגמנט אחד בו תלויה עיקר פעילות החברה. ביבשת אמריקה מוצרי העיכול והנשימה תפסו 18% מהמכירות כל אחד, 15% מוצרי התזונה ומשככי הכאבים וכדורי השנה כל אחד. בחטיבה הבנלאומית תכשירי עור והגיינה אחראים על 27% מהמכירות ואילו תכשירי נשימה על 16%. לחברה לקוח משמעותי אחד שאחראי על 14% ממכירות החברה.
בינתיים שינוי המיתוג של החברה לא כל כך מועיל לערך המניה. בחמש השנים האחרונות איבדה המניה מערכה 46% והיא נסחרת כעת בשווי שוק של 4.8 מיליארד דולר בלבד. החברה מציגה ביצועי חסר הן ביחס ל-S&P 500 והן ביחס לסקטור הבריאות בS&P כפי ניתן לראות בנתונים שפרסמה החברה בדוחותיה האחרונים:
- דל מעלה תחזיות ארוכות טווח - המניה מזנקת 6.5% ומובילה את S&P 500
- זום מזנקת - האם זה הקאמבק שחיכו לו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים הדוחות?
בשלוש השנים האחרונות החברה מציגה צמיחה איטית ברווח תוך כדי שחיקה ברווחיות הגולמית ועליה ברווחיות התפעולית, אך לא מגורמים ברי קיימא. המכירות בשלוש השנים האחרונות היו: 3.87 מיליארד דולר, 4.088 מיליארד דולר ו-4.1387 מיליארד דולר. יחד עם זאת מרבית הצמיחה בין שנת 2020 ושנת 2021 נבעה מהפרשי מטבע ולא מצמיחה אמיתית במכירות.
בשורת הרווח הגולמי הנתונים הראו על 1.434, 1.495 ו-1.462 מיליארדי דולר, שיעור רווח גולמי של 37%, 36.6% ו34.2%. הירידה ברווח הגולמי נבעה ממכירות חלשות יותר עקב עונת התקררות בריאה מהרגיל וכן עליה במחירי חומרי הגלם ותמהיל מכירות רווחי פחות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות הירידה ברווחיות הגולמית הרווחיות התפעליות דווקא השתפרה. בשלוש השנים האחרונות הנתונים מראים על רווח תפעולי של 174 מיליון דולר, 265 מיליון דולר ו-410 מיליון דולר, זינוק שלש 55% משנה לשנה, כששיעור הרווחיות זינק מ-4.5% ב-2019 ל-9.9% בשנת 2021. הזינוק ברווחיות התפעולית נבע ברובו מזכיה בתביעה שהכניסה לחברה 417 מיליון דולר, שצומצמו על ידי הפרשות לתביעה אחרת בסך 173 מיליון דולר.
יש לציין שבשנת 2020 ובמחצית הראשונה של שנת 2021 לקורונה הייתה השפעה שלילית על פעילות החברה. הריחוק החברתי והשימוש במסיכות הביאו לירידה משמעותית במחלות נשימתיות כמו גם לעליה בעלויות חומרי הגלם עקב בעיות שרשרת האספקה. עם החזרה לשגרה, למרבה הצער חזרו גם המחלות הנשמתיות, והחברה מדווחת על ריבאונד משמעותי במכירות בסגמנט הזה.
על כל פנים, בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד של כ-69 מיליון דולר בשנת 2021, זאת בעיקר עקב חבות מס גבוהה של 390 מיליון דולר (עקב יישוב תביעה ארוכת טווח עם שלטונות המס באירלנד), לעומת הפסד של 162 מיליון דולר שנה קודם לכן ורווח של 146 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד מפעולות מתמשכות היה 131 מיליון דולר לעומת רווח מפעולות מתמשכות של 44 מיליון דולר. ההפסד המתואם היה 2.06 דולר למניה, ירידה של 11.65 משנה קודם לכן.
לחברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 3.859 מיליארד דולר לעומת חוב לטווח ארוך וקצר של 5.274 מיליארד דולר. כך ששווי הפעילות של החברה (EV) הוא 6.67 מיליארד דולר.
העולה מכל הנתונים הללו שהחברה התקשתה בשנים האחרונות להציג צמיחה יציבה והתמודדה עם עליות בעלות חומרי הגלם. יחד עם זאת בשני הרבעונים האחרונים נכרת התאוששות במכירות החברה. גם נושא המחלוקת בענייני המס עם רשויות אירלנד נפתרה בצורה חיובית יחסית לחברה כך שהחברה יכולה לפתוח דף חדש.
לקראת ההמשך החברה צפויה לראות צמיחה של עד 5% עד 10% בהכנסות לפי הערכות האנליסטים. עקב החזרה לשגרה לאחר הקורונה, ולאחר פתרון בעיית המס היא תחזור ככל הנראה להציג רווח שנתי כפי שעשתה בשני הרבעונים האחרונים. על פי קונסנזוס האנליסטים החברה החברה צפויה למכור השנה בסכום של 4.5 מיליארד דולר, לעומת 4.13 מיליארד דולר בשנה הקודמת ולהרוויח 2.67 דולר למניה, שיפור של כ-30% לעומת השנה הקודמת.
בהינתן הרווח הצפוי ומחיר המניה הרי שפריגו נסחרת לפי מכפיל רווח של 13.3 בלבד. זה מכפיל היסטורית נמוך לפריגו, זה מכפיל יחסית נמוך לתחום התרופות וההגיינה. הוא נובע מחשש שהחברה תאכזב כפי שאכזבה בשנים האחרונות, הוא נובע מהשינויים התכופים בהנהלתה, יש כמובן סיכון, אבל העסק הבסיסי של פריגו חזק וצומח וזה עשוי להתבטא גם ברווחים וגם במחיר המניה.
הנה גרף המנייה:
- 6.יונתן 24/04/2022 20:39הגב לתגובה זוהבורסה הישראלית זה פח אשפה לטמבלים שלא יודעים אנגלית.....
- 5.BUSINESS 24/04/2022 10:14הגב לתגובה זולא רואה כאן שום דבר . זרקתי אותה לאחרונה . נראה רק כמו שיווק
- 4.נשמע מעניין (ל"ת)אור 21/04/2022 00:30הגב לתגובה זו
- 3.יריב 20/04/2022 21:52הגב לתגובה זונשמע כאילו היא מתומחרת במחיר מלא. בעולם של ריביות עולות הענף שלה נחשב לאטרקטיבי יחסית ולא ספקולטיבי, אבל יש עוד חברות צומחות יותר במכפיל כזה.
- 2.ממנה אל תצפו לכלום, היא לא תעלה לשום מקום (ל"ת)מבין עניין 20/04/2022 20:46הגב לתגובה זו
- 1.הולכת להמריא! 20/04/2022 15:14הגב לתגובה זואני בפנים, מניה שנשכחה וללא ספק תספק תיקון חד בזמן הנראה לעין
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
