דיווח: אינטל פנתה לחתמים לקראת הנפקת מובילאיי במהלך השנה
ענקית הטכנולוגיה INTEL CORPORATION (סימול: INTC) עושה שלב נוסף בדרך להנפקת מובילאיי, חטיבת הרכב האוטונומי הישראלית. על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס החברה פנתה לבנקי ההשקעות GOLDMAN SACHS MORGAN STANLEY כדי להוביל את ההכנות להנפקה הראשונית, כך על פי מקורבים לחברה.
לקריאה נוספת:
> מובילאיי מציגה: מערכת נהיגה אוטונומית באופן מלא; צפו בסרטון המלא
> למרות התמחור הגבוה: הצעות הרכש בוול סטריט מתבררות כמוצלחות
על פי הדיווח, שלא זכה לתגובה מצד הבנקים או החברה, ההנפקה בבורסה, שאמורה לצאת לדרך מאוחר יותר השנה, צפויה להתבצע לפי שווי של כ-50 מיליארד דולר. אם כי הגורמים הדגישו, כי העיתוי, הערכת השווי וגודל ההנפקה כפופים לתנאי השוק.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההנפקה הצפויה מגיעה בתקופה קשה לשוק ההנפקות, בין היתר בשל התנודתיות בשוק המניות שנגרמה כתוצאה ממכירת מניות טכנולוגיה והפלישה הרוסית לאוקראינה. מה שאילץ שורה של חברות בעלות פרופיל גבוה, דוגמת GoPuff ו-Chobani, לדחות את תוכניותיהן לצאת להנפקה השנה. זאת, לאחר שנת שיא במהלך 2021, בה גויסו יותר מ-300 מיליארד דולר באמצעות הנפקות ראשוניות. רק 21 חברות, למעט רישומים של חברות רכישה למטרות מיוחדות (SPAC), נרשמו השנה בבורסות בארה"ב עד כה.
החברה שבין לקוחותיה ניתן למנות את ב.מ.וו, אאודי, פולקסווגן, ניסאן, הונדה וג'נרל מוטורס, היוותה נקודת אור עבור אינטל, המתמודדת עם תחרות קשה בתחום ייצור השבבים מהמתחרות NVIDIA COR QUALCOMM INC 0.01% . ההחלטה לרשום את מובילאיי היא חלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר של אינטל תחת המנכ"ל פט גלסינגר להציף ערך בעסקי הליבה שלה. בחודש דצמבר אמר גלסינגר כי אינטל מצפה לקבל את רוב התמורה ממכירת המניות ולהשתמש בחלק מהכספים לבניית מפעלי שבבים נוספים של אינטל. אך החברה הדגישה, כי היא תמשיך להיות בעלת המניות הגדולה בחברה גם לאחר ההנפקה.
בחודש שעבר, הודיעה החברה כי הגישה טיוטת תשקיף חסויה לרשות האמריקאית לניירות ערך (ה-SEC) וזאת לצורך הנפקה ראשונית לציבור בוול-סטריט. אינטל רכשה את מובילאיי בשנת 2017 תמורת כ-15.3 מיליארד דולר. מובילאיי הונפקה בשנת 2014 בבורסה המקומית, אולם בעקבות הרכישה על ידי אינטל מניותיה נמחקו מהמסחר. במקביל, הכנסות החברה עבור אינטל גדלו פי 3. כבר בחודש דצמבר דווח כי על ידי הוול סטריט ג'ורנל (WSJ) כי אינטל מתכננת להנפיק את החטיבה כיחידה נפרדת, זאת עבור שווי דומה.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לפני כמה חודשים דווח כי מובילאיי מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המהותיים ביותר עבור אינטל, כאשר דווח שהצמיחות המהותיות ביותר של החברה נבעו משני תחומים, כאשר הראשון הוא תחום האינטרנט של הדברים (IOTG - Internet of the Things). הכנסות הסגמנט היוו במהלך דוחות הרבעון השלישי של החברה קרוב ל-7.1% מכלל הכנסות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
