אביגדור ליברמן
צילום: תמר מצפי

ליברמן החליט להוריד את הדלק בחצי שקל לליטר לשלושה חודשים

מחיר הדלק יירד ל-6.94 שקלים; על פי שר האוצר, הגירעון צפוי להמשיך לרדת בחודש מרץ בחדות ל-1.5% בלבד, אבל האם בגלל הכנסות חד פעמיות כדאי לחלק מתנות? ממש לא בטוח. בשנת 2021 המדינה הכניסה 21 מיליארד שקל ממס הבלו
נתנאל אריאל | (16)

הזינוק במחירי הדלק (הגיעו רמה יחסית גבוהה היסטורית, אך לא שיא כל הזמנים, ועומדים כבר ל-7.44 שקלים לליטר) גורם לשר האוצר אביגדור ליברמן לשנות גישה ולחלק כסף לציבור: על פי ההחלטה, מס הבלו יופחת כך שהמחיר הסופי לצרכן יירד בחצי שקל לליטר, ההחלטה היא מיידית ותלויה באישור של ועדת הכספים. שר האוצר הסביר כי הפחתת מס הבלו על הדלק והסולר תוביל להפחתת התשומות לתעשייה ובכך להורדת יוקר המחיה, וזאת מתוך תקווה שמחירי הנפט בעולם יירדו בחודשים הבאים וממילא המחיר לציבור הישראלי יירד גם הוא. כזכור, בשנת 2021 המדינה הכניסה 21 מיליארד שקל ממס הבלו. 

לדברי ליברמן: "אנחנו מחזירים את הכסף לאזרח ומפחיתים את מחיר הדלק בחצי שקל לליטר. נמשיך להתנהל באחריות, לעודד תחרות, ולהוביל מהלכים שיובילו להפחתת יוקר המחיה בישראל". על פי ליברמן החלטת שר האוצר התאפשרה בעקבות הגידול בהכנסות המדינה ברבעון האחרון ובזכות נתוני הצמיחה הגבוהים של הכלכלה הישראלית. 

הפחתה של מס הבלו - הלוואה על חשבון העתיד, שמעודדת נסיעה ברכב פרטי

אבל כשאומרים לכם 'מחזירים את הכסף לציבור, אתם כבר יודעים שמדובר בפופוליזם כדי להשתיק ביקורת ציבורית ותו לא. במקרה הנוכחי, מדובר בעלות של כ-800 מיליון שקל למשק, אבל למרות התנגדות אנשי המקצוע ליברמן נכנע ללחץ הציבורי. נכון אמנם שהגירעון נמצא בירידה משמעותית (לדברי ליברמן הוא יירד בחודש מרץ ל-1.5-1.6% בלבד) אבל האם חכם לחלק מתנות בגלל הכנסות חד פעמיות? לא בטוח בכלל.

למדינת ישראל אין 'תקציב רזרבה' שניתן לחלק אותו מתי שרוצים. אבל משרדי הממשלה והשרים חושבים כנראה בטעות שיש כזה ומחלקים כספים שאין להם. כך קורה כל שנה בחודש דצמבר כאשר משרדי הממשלה מבזבזים כספים פשוט כי הם יכולים. גם שאר חברי הממשלה, בהובלת שר הביטחון בני גנץ, נהגו לאחרונה כזכור בחוסר אחריות כשאישרו את החגיגה של מערכת הביטחון ואישרו בדיעבד חריגות לא חוקיות של עשרות ואפילו מאות מיליארדים בפנסיות התקציביות ו'הגדלות הרמטכ"ל'.

הבעיה היא שאת החשבון משלמים אזרחי ישראל (דרך תשלומי ריבית גבוהים יותר של המדינה. החוב של ישראל כבר עומד על טריליון שקל - בסוף מישהו, כלומר הציבור, יצטרך לשלם את המחיר של מישכון העתיד לטובת ההווה).

נקודה נוספת שחשוב לזכור - המטרה של מס הדלק, הבלו, היא לגרום שהשימוש ברכב פרטי יהיה פחות כדאי ולנסות לעודד אנשים (בצורה של ענישה) להשתמש יותר בתחבורה ציבורית. המשמעות של הורדת המחירים בכח, היא בין השאר גם תדלוק הנסיעות ברכב פרטי - וכידוע, הכבישים בישראל פקוקים מאוד.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    סטס 18/04/2022 23:17
    הגב לתגובה זו
    להפך, עלה ב1 ש"ח ממרץ. אז מישהו משקר !
  • 13.
    אנונימי 08/04/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
    דוברמן דפק את העם בכל הכח
  • 12.
    הוא לא מחלק כסף לציבור, פשוט שודדים אותנו קצת פחות! (ל"ת)
    אלמוג 07/04/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אופיר 05/04/2022 17:57
    הגב לתגובה זו
    מס מיותר וחסר תכלית! אני לא מאמין שיש אדם אחד בישראל שאומר לעצמו "המס על הדלק יקר. עדיף שאסע באוטובוס"... במיוחד בישראל שאין בה תחב"צ ראויה
  • 10.
    בן 05/04/2022 17:17
    הגב לתגובה זו
    שר אוצר מעולה.
  • 9.
    ממשיך לעבוד על כולם.השר הכי בטלן בממשלה לא נוכח בדיונים (ל"ת)
    שלמה 05/04/2022 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    פופוליזם ותו לא , בסוף אנחנו נשלם כדי לכסות על הגרעון (ל"ת)
    [email protected] 05/04/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לילי 05/04/2022 14:55
    הגב לתגובה זו
    כל שקל שמשקיעים בהגדלת תדירות התחבורה הציבורית יוריד את העומס ויניע את המשק . הגדלת התדירות אפשרית ע"י הגדלת הסבסוד . הורדת מחירים ללא הגדלת התדירות ( הגדלת הצפיפות ) לא תגדיל את מספר הנוסעים .
  • ברכה 05/04/2022 17:11
    הגב לתגובה זו
    ייסעו פחות ברכב פרטי . משכורות גבוהות יותר לנהגי רכב ציבורי ובעיית המחסור תעלם .
  • 6.
    ירון 05/04/2022 14:46
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק, גם לאחר ההוזלה, מספיק גבוה על מנת שלא לעודד נסיעות מיותרות. מדובר בהחלטה שהיתה צריכה להתקבל מזמן וזו גם עמדת בנק ישראל.
  • 5.
    ברק 05/04/2022 13:56
    הגב לתגובה זו
    לכותב כנראה ישנה אג'נדה נגד נסיעה ברכב פרטי ולכן התכבה לא מדייקת בפרטיםמחיר הדלק עלה בצורה משמעותית בחודשים האחרונים על הדלק והבלו מוסיפים 17% מע"מ ולכן לנוכך העליה הגדולה גם רכיב המע"מ עלה משמעותיתהדבר מביא לכך שלמרות הקטנת רכיב הבלו הגידול במע"מ מצמצם כמעט לחלוטין את הפסד המס למדינה לפי מחירי הדלק לפני חודשיים/שלושהמחיר הליטר עלה בכ-2 ₪ 17% מע"מ מ-2 ₪ הם 36 אגורות והינה המדינה מפסידה רק כ-14 א"ג לליטר מס לעומת הרווח לפני 3 חודשים
  • 4.
    עופר 05/04/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    לא יכולת להוריד אתמול בבוקר ??? בערב מילאתי מיכל מלא !!!!
  • אנונימי 08/04/2022 10:07
    הגב לתגובה זו
    וכן זו החלטה עלובה שנעשתה ע"י אדם עלוב.
  • 3.
    הזוי 05/04/2022 13:49
    הגב לתגובה זו
    אין פה שום חלוקת מתנות , מחיר הדלק יקר (מאוד ) ואני בטוח שגם הכותב לא יכול להסתדר בלי מכונית פרטית לפעמים צריך לדעת לתת גם קרדיט זה לא מזיק
  • 2.
    עמרם 05/04/2022 13:45
    הגב לתגובה זו
    אם אתה יכול להודיע לי מתי תסיים את העלאת המחירים של הדירות כי אני רוצה למכור דירה וממתין לסיומת
  • 1.
    עזי 05/04/2022 13:33
    הגב לתגובה זו
    הורדת מחיר הדלק הזמנית לא תמוטט אף משק בית בעתיד, ויש מקומות אחרים בהם ניתן לקצץ כדי להחזיר את ההטבה הזו. זו לא בושה להיות קשוב לרחשי הציבור וזה עדיף בהרבה לדאוג לציבור מאשר לסקטורים ספציפיים או למקורבים לשלטון.
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.