גולדמן זאקס מאמין באלגוריתם: רוכש חברת רובו-אדווייזינג
בנק GOLDMAN SACHS ׁ(GS) הוא מהבנקים הגדולים בארצות הברית ובעל פעילות בנקאות השקעות עניפה. אמנם בכחם של האנליסטים שלו להוריד ולהעלות מניות במחי מקלדת, אך כמו שזה לא אומר שהוא דוחה את חכמת השוק ונמנע ממכשירים עוקבי מדדים, כך אין המשמעות שהוא נמנע מלתת למחשב להטיל את הפור. עובדה: הוא קונה עכשיו חברת רובו-אדווייזינג (Robo-Advising), כזו שמהותה "אמור לי מהן העדפותיך ואומר לך איך צריך להיראות התיק שלך".
בבנק פרסום רק את שם החברה הנרכשת, נקסט קפיטל משיקגו, אך לא את סכום הרכישה. הכלי שפיתחה ישמש את חטיבת ניהול הנכסים והעושר של גולדמן זאקס, שהולכת ומאמץ כמו מקבילותיה אצל המתחרים פתרונות טכנולוגיים.
אלגו-טריידינג, קיצור של מסחר מוטה אלגוריתמים, הוא ביצוע השקעות לפי קריטריונים קבועים מראש. כיום יותר מ-70% מתזוזת הכסף בעולם נעשית באמצעות מכונות האלגו שמוזנות בנוסחאות מורכבות שמצליחות לשקלל פרמטרים רבים בשוק, לרבות סחירות, מחזורים, תנועות בעלי עניין ומצבים שונים של מניות (לחצו כאן למדריך המלא).
שתי דוגמאות להמחשת העניין: הראשונה היא רכישה אוטומטית של מניות שעולות במחזור של פי 2 מהמחזור היומי. כלל זה מבוסס על ההנחה, שנכונה היסטורית, ואולם לא בכל מקרה, שכאשר המחזורים גדלים מתעוררים במקביל לעלייה בנייר הערך, הדבר נובע מפרמטרים חיוביים והמגמה החיובית צפויה להימשך; השניה היא אלגו בתחום הארביטראז'. האלגו מזהה ארביטראז'ים (רווחים חסרי סיכון) במניות שנסחרות בבורסות שונות ומיד מבצע עסקאות – רכישה של מניה בבורסה אחת ומכירה בבורסה אחרת, כך שנוצר רווח.
- דרכו של ג'ים סימונס: המתמטיקאי שניצח את כולם
- גנב כספי משקיעים ויישב 4 שנים בכלא; הסיפור של אביב טלמור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מי מגבש את אותם קריטריונים שמוזנים לאלגוריתמים? את זה עושים או יועצי השקעות בשר ודם – או היועצים הרובוטים, להל"ן: Robo Advisors. המשקיעים מגדירים את היעדים שלהם והעדפותיהם, וכלי הרובו-אדווייזינג יודעים לפרוט זאת לרמת האלוקציה (הקצאת הנכסים): באיזה אזורים, באילו סקטורים, לפי אילו שוויים וכן הלאה. את סט הכללים הזה הולכים ולאחר מכן מזינים בכלים של אלגו-טריידינג, שהם כבר באופן אוטומטי מבצעים את ההשקעות לפי המתודולוגיה המתגבשת.
יצוין כי בכל זאת ליועצי ההשקעות מנדט לטייב מעט את ה"פלט" מפתרונות הרובו-אדוייזינג, אבל כמובן שהכוונה היא שיתערבו כמה שפחות ושהכלים הללו יהיו יעילים כמה שניתן – לכן מלכתחילה בתי ובנקי ההשקעות בוחרים להשתמש בהם.
עוד ידועים כלי הרובו-אדווייזינג בגמישות יחסית רחבה, ועדיין אין הכוונה שידעו לרדת לרמות מדי ספציפיות של משקיע בודד. הם אמנם מתבססים על פרופילים רבים של משקיעים ובכל זאת בקצה מסוים הטכנולוגיה מוגבלת.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הפיתוח של נקסט קפיטל אותה רכשו בגולדמן זאקס כבר חולש על נכסים בסך 220 מיליארד דולר שמנהלים לקוחותיה השונים, כך לפי הודעה מטעם החברה. המוצר משמש מוסדות פיננסים לסייע למעסיקים לתכנן תכניות פרישה עבור עובדיהם, וכן פועל גם מול לקוחות פרטיים.
"מעסיקים מחפשים דרך בה יוכלו לספק לעובדים שלהם פתרונות תפורים למידותיהם ועצות שניתן להתאימן עבורם ושבכחן לעזור יותר לאנשים לחסוך ולהשקיע לשם הגדלת הקצבה הפנסיונית שלהם", כך אמר לוק סרספילד, מנהל שותף בחטיבת ניהול הנכסים של גולדמן.
- 1.אלגו בישראל משמש במה לנוכלים ולהונאות, היזהרו! (ל"ת)ארז 29/03/2022 23:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
