לא לשימוש
צילום: רויטרס

גולדמן זאקס מאמין באלגוריתם: רוכש חברת רובו-אדווייזינג

הבנק קונה בסכום שלא נחשף את NextCapital שהפתרון שלה משמש נכסים בהיקף 220 מיליארד ד' שמנהלים לקוחותיה. לכלי Robo-Advising מזינים המשקיעים את העדפותיהם וכך מופקת המתודולוגיה והאלגוריתמים הספציפיים שכלי האלגו-טרייידינג מבצעים אוטומטית השקעות לפיהם
איתי פת-יה | (1)

בנק  GOLDMAN SACHS ׁ(GS) הוא מהבנקים הגדולים בארצות הברית ובעל פעילות בנקאות השקעות עניפה. אמנם בכחם של האנליסטים שלו להוריד ולהעלות מניות במחי מקלדת, אך כמו שזה לא אומר שהוא דוחה את חכמת השוק ונמנע ממכשירים עוקבי מדדים, כך אין המשמעות שהוא נמנע מלתת למחשב להטיל את הפור. עובדה: הוא קונה עכשיו חברת רובו-אדווייזינג (Robo-Advising), כזו שמהותה "אמור לי מהן העדפותיך ואומר לך איך צריך להיראות התיק שלך".

בבנק פרסום רק את שם החברה הנרכשת, נקסט קפיטל משיקגו, אך לא את סכום הרכישה. הכלי שפיתחה ישמש את חטיבת ניהול הנכסים והעושר של גולדמן זאקס, שהולכת ומאמץ כמו מקבילותיה אצל המתחרים פתרונות טכנולוגיים.

אלגו-טריידינג, קיצור של מסחר מוטה אלגוריתמים, הוא ביצוע השקעות לפי קריטריונים קבועים מראש. כיום יותר מ-70% מתזוזת הכסף בעולם נעשית באמצעות מכונות האלגו שמוזנות בנוסחאות מורכבות שמצליחות לשקלל פרמטרים רבים בשוק, לרבות סחירות, מחזורים, תנועות בעלי עניין ומצבים שונים של מניות (לחצו כאן למדריך המלא).

שתי דוגמאות להמחשת העניין: הראשונה היא רכישה אוטומטית של מניות שעולות במחזור של פי 2 מהמחזור היומי. כלל זה מבוסס על ההנחה, שנכונה היסטורית, ואולם לא בכל מקרה, שכאשר המחזורים גדלים מתעוררים במקביל לעלייה בנייר הערך, הדבר נובע מפרמטרים חיוביים והמגמה החיובית צפויה להימשך; השניה היא אלגו בתחום הארביטראז'. האלגו מזהה ארביטראז'ים (רווחים חסרי סיכון) במניות שנסחרות בבורסות שונות ומיד מבצע עסקאות – רכישה של מניה בבורסה אחת ומכירה בבורסה אחרת, כך שנוצר רווח.

אבל מי מגבש את אותם קריטריונים שמוזנים לאלגוריתמים? את זה עושים או יועצי השקעות בשר ודם – או היועצים הרובוטים, להל"ן: Robo Advisors. המשקיעים מגדירים את היעדים שלהם והעדפותיהם, וכלי הרובו-אדווייזינג יודעים לפרוט זאת לרמת האלוקציה (הקצאת הנכסים): באיזה אזורים, באילו סקטורים, לפי אילו שוויים וכן הלאה. את סט הכללים הזה הולכים ולאחר מכן מזינים בכלים של אלגו-טריידינג, שהם כבר באופן אוטומטי מבצעים את ההשקעות לפי המתודולוגיה המתגבשת.

יצוין כי בכל זאת ליועצי ההשקעות מנדט לטייב מעט את ה"פלט" מפתרונות הרובו-אדוייזינג, אבל כמובן שהכוונה היא שיתערבו כמה שפחות ושהכלים הללו יהיו יעילים כמה שניתן – לכן מלכתחילה בתי ובנקי ההשקעות בוחרים להשתמש בהם.

עוד ידועים כלי הרובו-אדווייזינג בגמישות יחסית רחבה, ועדיין אין הכוונה שידעו לרדת לרמות מדי ספציפיות של משקיע בודד. הם אמנם מתבססים על פרופילים רבים של משקיעים ובכל זאת בקצה מסוים הטכנולוגיה מוגבלת.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפיתוח של נקסט קפיטל אותה רכשו בגולדמן זאקס כבר חולש על נכסים בסך 220 מיליארד דולר שמנהלים לקוחותיה השונים, כך לפי הודעה מטעם החברה. המוצר משמש מוסדות פיננסים לסייע למעסיקים לתכנן תכניות פרישה עבור עובדיהם, וכן פועל גם מול לקוחות פרטיים.

"מעסיקים מחפשים דרך בה יוכלו לספק לעובדים שלהם פתרונות תפורים למידותיהם ועצות שניתן להתאימן עבורם ושבכחן לעזור יותר לאנשים לחסוך ולהשקיע לשם הגדלת הקצבה הפנסיונית שלהם", כך אמר לוק סרספילד, מנהל שותף בחטיבת ניהול הנכסים של גולדמן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלגו בישראל משמש במה לנוכלים ולהונאות, היזהרו! (ל"ת)
    ארז 29/03/2022 23:12
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.