"הנימה הנצית בפד הפתיעה, ועדיין ההיסטוריה הוכיחה שזה לא יספיק"
"הנימה הניצית של הפד הפתיעה את הקונצנזוס, שציפה לפחות העלאות ריבית בהמשך. פאואל היה ברור ונחוש", כך אומר בראיוןTV לביזפורטל אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, על העלאת הריבית של הפדרל רזרב לרמה של 0.25-0.5%, לראשונה מ-2018. "לפני המלחמה היו הערכות של 7 העלאות ריבית וגם הן לא הניחו ריבית של 2.8% בסוף השנה, אחר כך ההערכות ירדו ל-4-5, וכעת הן שוב חוזרות לרמות התחזיות של הפד עצמו". צפו בראיון המלא:
אתמול וול סטריט רשמה את הזינוק הגבוה זה שנתיים, וזבזינ'סקי מסביר ש"הייתה סביבה של אי ודאות שהפכה לוודאות עם פרסום ההחלטה והאמירות מצד הפד. לתגובת השוק נוספו גם ההתפתחויות בזירת רוסיה-אוקראינה".
עוד אמר בנאומו יו"ר הפד ג'רום פאואל כי בסוף השנה הריבית תעמוד על 2.8%, על כך אומר זבז'ינסקי "הסטטיסטיקה שנאספה משנות ה-50 מראה שלא הצליחו להוריד אינפלציה אפילו נמוכה בהרבה מזו הנוכחית עם ריבית של 2.8% בלבד. תמיד יש פעם ראשונה אך להערכתי הפד יעלה את הריבית עוד יותר".
- למה המחירים בסופר עולים? הסיבה האמיתית
- "מורידים את התחזית הצמיחה ל-4% מ-4.6%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על שאלת הפגיעה בצמיחה פירט זבז'ינסקי כי "הריבית פוגעת בצמיחה אך האינפלציה פוגעת לא פחות - אנשים שכחו שעשרות שנים הכלכלה של מדינות כמו ארהב וגם באירופה ניסו להלחם באינפלציה ללא הצלחה - זה גורם סיכון מספר 1 לפעילות הכלכלית ולפד אין ברירה אלא להלחם בה".
- 2.שבועיים קדימה, הכל ידוע . החובות, אינפלציה, ריבית 17/03/2022 12:54הגב לתגובה זושבועיים קדימה, הכל ידוע . החובות, אינפלציה, ריבית , מלחמה ומה לא . התיקון נגמר והשוק הולך לעליות ושיאים חדשים
- קוקו 19/03/2022 19:55הגב לתגובה זושניים ישבו בתא אחד והציצו מהחלון...אחד ראה שמיים וכוכבים ואחד אדמה ובוץ..הכל פתוח
- רוצם 17/03/2022 14:02הגב לתגובה זובדיוק הפוך חבריקו
- 1.יוסי 17/03/2022 12:12הגב לתגובה זוכל ההצעות יפות וכל המפחידים עם תחזיות מפחידות - הפד הוכיח יד על הדופק, וגמישות בדרך לטיפול באינפלציה. זה הדבר המשמעותי,ולכן השוק קפץ!!
- רביטל 17/03/2022 14:02הגב לתגובה זוהכיוון מעכשיו ברור לחלוטין - נכנסנו לתקופה של לוז - לוז
- דן 17/03/2022 12:58הגב לתגובה זוהפד איבד שליטה מזה זמן רב .....הפד טען לפני כשנה שהאינפלציה זמנית ותרד ....טעה בענק . הפד טען תחילה ל 3 העלאות ריבית ב 2022 , אמש הוא מדבר כבר על 6-7 העלאות ריבית ......מי מבטיח שזה יעצור את האינפלציה ? לטעמי זה לא יעצור , זה מעט מידי ומאוחר מידי .....הריבית תגיע תוך שנה ל 5% במינימום ובהערכה מושכלת יותר לאזור ה 10% לפחות .....כל מי שעניו בראשו מבין שהשווקים סיימו סייקל לונג עצום ולפני התרסקות .....זמן התעשיות הבטחון הגיע והסחורות .
- מיקו 17/03/2022 14:00עכשיו הכל ערוך ומוכן להתפוגג
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
