דידי
צילום: דידי אתר

סופטבנק ואובר הן המפסידות הגדולות מהתרסקות דידי בסוף השבוע

החברה התרסקה ביום שישי האחרון בכ-44% לאחר שמנהל הסייבר הסיני הורה לה להשעות את ההנפקה בהונג קונג. סופטבנק היפני השקיע בחברה כ-14 מיליארד ד' איבד יותר מ-12 מיליארד, ואובר שהשקיעה 8 מיליארד ד' נשארה עם מיליארד אחד בודד
תומר אמן | (1)

שתי בעלות המניות הגדולות ביותר בחברת הנסיעות השיתופיות הסינית  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI), הבנק היפני סופטבנק ומקבילתה, חברת הנסיעות השיתופיות האמריקאית  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) צפויות לרשום הפסדים עמוקים לאחר שמניית החברה התרסקה ב-44% ביום שישי האחרון. 

ההתרסקות - הגדולה ביותר ביום אחד עבור החברה הסינית - אירע לאחר שהחברה דיווחה כי מנהל הסייבר הסיני מסר לחברה כי עליה להשעות את הנפקת החברה בהונג קונג מכיוון שאיננה עומדת בהנחיות הרגולטור בדבר שיפור מערכות אבטחת המידע שלה, שנועדו למנוע דליפה של מידע רגיש אל השוק האמריקאי לכאורה. 

שער בסיס המניה עומד כעת על 1.89 דולר, קרוב ל-87% מתחת למחיר ההנפקה, 14 דולר. הבנק היפני סופטבנק מחזיק כעת בכ-20% מדידי. השקעותיו של הקונגלומורט, שתרמו כ-14 מיליארד דולר לגיוסה הראשוני של אובר, צנחו כעת לכ-1.8 מיליארד דולר. 

אובר מנגדה, שהשקיעה קרוב ל-12% בדידי, איבדה קרוב ל-7 מיליארד דולר, לאחר שסכום של כ-8 מיליארד דולר איתו השקיעה בחברה, התפוגג לכמיליארד דולר בודדים ביום שישי האחרון. 

אובר השקיעה את הסכום בדידי בשנת 2016, זאת לאחר שמכרה את נתח החברה הסיני שלה לחברה. בדוחותיה הכספיים האחרונים מסרה אובר כי רשמה הפסד של כ-3 מיליארד דולר על השקעתה בדידי. 

על אף כי התרסקותה של דידי במסחר השפיעה בעיקר על חברות סיניות נוספות כמו  ALIBABA GROUP (סימול: BABA) ו- JD.COM (סימול: JD) - שנפלו בין השאר בעקבות אי הוודעות הגדול שמעלה החלטת הרגולטור הסיני בקרב הנפקות נוספות של החברות בהונג קונג, גורמים רבים בשוק מעריכים כי ההתרסקות צפויה לפגוע בקרוב בכלל הסקטור הטכנולוגי בוול-סטריט. 

חשוב לציין כי חלק מהגורמים שהובילו לשחיקות הערך בחברות הקמעונאות הסיני כמו עליבאבא נבעו מפרסום דוחות JD ביום חמישי האחרון לאחר נעילת יום המסחר שהצביעו על כך שהרבעון הקרוב יהיה האיטי ביותר אותו ראתה החברה מאז תחילת משבר הקורונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לסקטור הטכנולוגי, חברת מיחשוב הענן  ORACLE CORP (סימול: ORCL), שדיווחה לאחר נעילת יום המסחר ביום חמישי האחרון, מסרה כי ההשקעות שלה בחברות Oxford Nanopore ו-Ampere Computing גרעו סדר גודל של כ-5 סנט למניה בהמלך הרבעון. 

גם יצרנית הרכב החשמלי  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), שם לענקית הקמעונאות האמריקאית  AMAZON (סימול: AMZN) השקעה גדולה, שדיווחה גם היא לאחר נעילת יום המסחר במהלך סוף השבוע - נפלה כ-8% לאחר פרסום דוחות אלו, ושער הבסיס האחרון שלה, 38.05 דולר למניה, נמצא כ-63% מתחת למחיר ההנפקה. 

עבור סופטבנק, דידי הייתה אחת מ-83 החברות בה תמכה כשהקימה לראשונה את קרן ה-first Vision Fund שלה. במהלך השנה הקודמת דיווחה CNBC כי סופטבנק מכרה חלק מסויים מאובר - כאשר גם בה השקיעה - על מנת לגדר חלק מההפסדים שלה בדידי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שחיקת ערך אצל DD וגם אצל BB...כשזה יורד זה יורד, ומהר (ל"ת)
    מחשב קיצין לאחור 14/03/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.