רכב קרוז
צילום: Dllu

מחירי הסחורות עולים; כיצד ישפיעו על נתוני מכירת הרכב בשנה הקרובה?

רוסיה ואוקראינה הן מהיצאניות הגדולות בעולם של פדליום וגז הניאון, רכיב חשוב בייצור השבבים לרכב. סחורות נוספות כמו רתמות התיל והממירים הקטטילים מיוצרים גם הם במדינה. האם בעקבות הפלישה האחרונה ירדו נתוני מחירת הרכב בעולם בשנה הקרובה?
תומר אמן | (2)

מאז פלשה רוסיה לאוקראינה לפני כ-12 יום, ולמעשה עוד טרם הפלישה עצמה למדינה, החלו סקטורים רבים בשוק להראות את השפעות הלחימה עליהם. מדינות מערב רבות החלו להפעיל סנקציות, מחירי הנפט והחיטה זינקו עשרות אחוזים, המשבר בשרשראות האספקה העולמי החריף חרף ציפיות להתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה ומניות של חברות תעופה, בנקים, נדל"ן ובתי עסק רבים אחרים עם חשיפה כזו או אחרת לשוק הרוסי נפגעו. 

על אף כי הפגיעה נצפתה על פני מספר רב של סקטורים, מומחים רבים מעריכים כי פגיעות נוספות עומדות לפנינו, כאשר אחת מהמרכזיות ביניהן היא על זו של תעשיית הרכב העולמית, כאשר רבים מהם מעריכים כי הפלישה תקטין באופן משמעותי את מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה בהיקפים של מיליוני יחידות. 

אין ספק כי הראשונים שירגישו בחוסר הם תושבי רוסיה עצמם, זאת כאשר מספר בלתי מבוטל של חברות רכב הכריזו לאחרונה כי ישעו את הפעילות במדינה. עם זאת, גורמים רבים מעריכים כי ככל שהלחימה תוארך, כך גוברים הסיכויים כי ההשפעות יהדהדו על פני כל תעשיית הרכב ברחבי העולם. 

כבר כעת מעלה הפלישה קשיים חדשים עבור שרשרת אספקת המוצרים, כמו לדוגמא בשוק רתמות התיל, להן תפקיד חשוב בהנעת מנוע הרכב. גם סחורות נוספות כמו הפלדיום, אשר לו תפקיד מכונן בהורדת שיעורי הפליטה של רכבים רבים, עלו בימים האחרונים בעקבות המשבר. 

ככל שתחריף הלחימה, כך יגבר הלחץ על מלאיי השבבים והממירים הקטטילים, אשר חלקים רבים המשמשים לייצור מוצרים אלו מקום באיזורי המשבר. עליות המחירים הללו יגבירו את הלחצים האינפלציונים, ויתכן ויעזרו לגרור את מחירי הרכב החדש אף יותר למעלה. 

עבור הצרכן האמריקאי, הבעיה המיידית ביותר היא הגידול במחירי הדלק שמושפע בעיקר מהחשש ההולך וגובר מכך שככל שהלחימה תימשך, כך גם הסיכויים שהמערב יפעיל סנקציות על הנפט הרוסי הולכים וגוברים.  

עם זאת, על הצרכן האמריקאי לקחת בחשבון כאמור גם את הסיכוי שלצד העלייה במחירי המוצרים שמשמשים לייצור הרכבים, גם מספר הרכבים החדשים שייוצרו יהיה נמוך מבשנים קודמות, זאת חרף העובדה שהביקושים לא צפויים בשלב זה לרדת. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הודות לתנודתיות במצב, גם הערכות השוק לגבי מספר הרכבים החדשים שיצאו לשוק בשנה הקרובה משתנות בהתאם. 

נשיא חברת הרכב האמריקאי LMC מסר כי בעקבות הפגיעה מהפלישה, יתכן וזו תשפיע על ייצור של כמה מיליוני רכבים, זאת לאחר שהחברה כבר חתכה את התחזיות בקרוב ל-700 אלף רכבים חדשים עבור השוק האירופאי השנה הקרובה.  

אותו שוק אירופאי צפוי לחזות כאמור בהשפעות המחסור מהר יותר מהשוק האמריקאי, זאת לאחר שיצרניות רכבים אירופאיות רבות כמו אאודי ומרסדס בנד הודיעו כי ייאלצו לייצר מספר פחות של רכבים ב-2022 על רקע הפגיעה בשרשרת אספקת הסחורות המשמשות אותם לייצור רכבים, בייחוד מתוך אוקראינה. 

גוף הייעוץ AutoForecast, המתמחה בעיקר בעולם הרכבים, מעריך בשלב זה כי ייצור הרכבים בתוך רוסיה ואוקראינה בלבד יחתך בקרוב לחצי במהלך 2022 ויסתכם בקרוב ל-800 אלף יחידות חדשות, זאת מבלי לחשב את הפגיעה בשאר הסקטור העולמי. 

אם כן, בהיקף גלובלי מעריך בצורה פאסימיסטית גוף היעוץ IHS Markit כי מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה ירד בקרוב ל-3.5 מיליון רכבים, בייחוד בעקבות השפעת הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים. עוד הוסיף הגוף כי רוסיה ואוקראינה הן מהיצאניות הגדולות בעולם של גז הניאון ושל מתכת הפדליום המצויינת, להם תפקיד חשוב גם בתעשיית שבבים זו. 

מומחים רבים אלו מתקשים בשלב זה לקבוע כמה חמורה תהיה הפגיעה, ומעריכים כי זו כאמור תהיה תלויה במשך הלחימה, ככל שזו תמשיך להערך. כל אותן חברות שבחרו להשעות את פעילותן בתוך רוסיה יאלצו כעת לשקול כמה הן מעוניינות להשיב את פעילותן בתוך המדינה. 

החלטה זו תהיה מושפעת כמובן ממידת הפעילות של חברת הרכב בתוך המדינות המעורבות, כאשר עבור חברות רכב מסויימות הבחירה יכולה להתקבל בצורה קלה יותר מאשר עבור אחרות. 

לצורך העניין, לחברת רנו הצרפתית פעילות ענפה בתוך רוסיה, ורכביה מהווים קרוב ל-40% מכלל הרכבים במדינה. אחריה מגיעה חברת יונדאי הדרום קוריאנית, כאשר רכביה מהווים כ-27.2% מכלל הרכבים ברוסיה. 

מכאן המספרים רק יורדים, כאשר רכביה של יצרנית הרכב הגרמנית פולקסוואגן מהווים 12.2% מכלל הרכבים במדינה, לאחר מכן טויוטה היפנית עם 5.5% וכן הלאה. עבור אותן חברות להן פעילות נמוכה מתוך רוסיה יהיה קל יותר להתאושש מהמשבר גם אם יאריך ימים. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מ 08/03/2022 03:24
    הגב לתגובה זו
    לא פדליום
  • 1.
    נמאס כבר 07/03/2022 20:35
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא קוראים פרסומות ולא קונים לפי פרסומות חבל על הכסף זה רק מעצבן כל הזמן לסגור מה שקופץ לנו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.