אלון מאסק
צילום: יוטיוב/Munro Live

אלון מאסק: להשיג נפט בכל דרך, אנרגיה ברת קיימא אינה מספיקה

ככל שעולים מחירי הנפט והגז יותר משתלם לקנות רכב חשמלי, ובכל זאת מנכ"ל חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם סבור שיש צורך מיידי בהגדלת התפוקה של הנפט והגז על מנת לפצות על המחסור עקב עצירה צפויה של ייבוא אנרגיה רוסית; האמירה מגיעה על רקע קריאות להחרמת הנפט הרוסי, וביקורת על ממשל ביידן על חסימת ייצור אנרגיה ממקורות מאובנים
גיא טל | (4)

אלון מאסק מזוהה יותר מכל עם חברת הרכב החשמלי שהקים והפך למובילת שוק, חברת טסלה. רכב חשמלי מזוהה עם הפסקת השימוש בדלקים ממקור פחמני המאפיין את תעשיית הרכב המסורתי ומעבר לאנרגיה ירוקה, ולכן היה מצופה ממנכ"ל חברת הרכב החשמלי המובילה בעולם שיוביל את המאבק למען בהקטנת ייצור הנפט ומעבר לאנרגיה ירוקה והוא אף התבטא בעבר בנושא.

אך אלון מאסק לא עובד לפי הקטגוריות המקובלות, והיום הפתיע עם אמירה התומכת בהגברת ייצור הנפט בארצות הברית ובעולם בכלל, על מנת להקל על לחץ המחירים הגובר בשוק האנרגיה. "זמנים יוצאי דופן דורשים אמצעים יוצאי דופן. אני שונא לומר זאת, אך אנו צריכים להגדיל את ייצור הגז והנפט באופן מיידי". 

מחירי הנפט הגיעו לרמה של 115 דולר לחבית ביום שישי, לאחר עליה של 26% בשבוע אחד. היום חצה המחיר הממוצע של גאלון דלק בארצות הברית את רף ה-4 דולר, ועומד כעת על 4.009, מחיר בו לא ביקר מאז שנת 2008. שיא כל הזמנים הוא 10 סנט יותר גבוה - 4.114, ממוצע המחירים שנרשם ביולי 2008.

מחירי אנרגיה מסורתית גבוהה תומכים בביקוש לרכבים חשמליים, ולכן לכאורה תומכים בעסק של אלון מאסק. הרכבים החשמליים עצמם יקרים יותר ממקביליהם המסורתיים, בעיקר בגלל עלויות הבטריה הגבוהות והמנוע החשמלי, הגבוהים יותר ממחירי המנוע המסורתי, אך ככל שמחירי הדלק עולים הם הופכים למשתלמים יותר לאורך חיי השימוש ברכב. "מילוי" של "מכל חשמל" עולה כ-10 דולר בלבד בארצות הברית, לעומת כ-50 דולר שיעלה הדלק ברכב מסורתי. 

למרות זאת מאסק מנסה לראות את התמונה הגדולה בשלב זה, כשהאנרגיה הירוקה לא יכולה לספק את הדרישות בארצות הברית ובעולם. "פתרונות אנרגיה ברת קיימא פשוט אינם יכולים לענות באופן מיידי על מנת לפצות על ייצוא הנפט והגז הרוסי" צייץ מאסק. 

אל הלחץ על מחיר הנפט עקב הקונפליקט באוקראינה מצטרף היום גורם חדש - הייצור בלוב נפל ב-330 אלף חביות ביום עקב סגירת שני שדות נפט. שבוע שעבר הודיע מהנדס של חברת הנפט הלאומית כי שני צנורות הפסיקו לעבוד בלי לספק עוד פרטים, וכעת מודיעה החברה הלאומית כי היא נאלצת לסגור כליל את שדות הנפט. לוב מפסידה עקב 34.7 מיליון דולר ליום. 

330 אלף חביות ליום הן כמעט הכמות עליה הכריזה אופק+ בישיבתה האחרונה שתוסיף ליצור היומי של חברות הקרטל. הקרטל לא הסכים להטות שכם למאמץ העולמי להתגבר על המחסור בנפט ולהרגיע את המחירים הגואים ונשאר במתווה עליו החליט מראש על העלאה של 400 אלף חביות ביום, כשגם את היעדים שלו הארגון מתקשה למלא. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האמירה של מאסק מגיעה על רקע לחצים על ביידן להגביר את ייצור הנפט המקומי על מנת להילחם במחיר האנרגיה הגואה שמשפיע על הכיס של האמריקאים ועל האינפלציה שיוצאת משליטה, בעוד אנרגיה ירוקה וקיימות הן מרכיב מרכזי באג'נדה של הנשיא האמריקאי. יריביו הרפובליקאים אומרים כי מדיניותו בעצם תומכת ברוסיה: "הנשיא ביידן צריך לשנות באופן מיידי את המדיניות המזעזעת שלו שגורמת למחירי הדלק להרקיע שחקים ונותנת לפוטין מנוף לחץ על שאר העולם. עליו להחזיר את המדיניות שהייתה תחת הנשיא טראמפ ליצור שליטה אמריקאית על ייצור האנרגיה שהביאה את מחירי הדלק למתחת 2 דולר לגאלון" אמר מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים סטיב סקאליס.

ביידן עצמו מנסה להוביל מאמץ בנלאומי להחרמת הנפט והגז הרוסי. מזכיר המדינה אנטוני בלינקן מתאם את המאמץ הבנלאומי הזה עם אירופה וחברי ברית נאטו: "הפעולות שביצענו עד כה גרמו להשפעה מזעזעת על הכלכלה הרוסית. ראינו את הרובל בנפילה חופשית, אנו רואים את הכלכלה מתקדמת לעבר מיתון עמוק. יש כבר השפעה מאז'ורית, אבל אנו מנסים, ברגעים אלו ממש, בתיאום עם בעלות בריתנו לקדם את החרמת ייבוא הנפט הרוסי" אמר המזכיר. גם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית התבטאה בעד החרמת הנפט והגז הרוסים "אני לגמרי בעד. החרימו אותו" אמרה, כשנבחרים דמוקרטים ורפובליקנים נוספים מצטרפים לקריאה. 

יחד עם זאת הממשל עוד לא נוקט בצעדים ממשיים להגברת תפוקת הנפט והגז, בעוד בעבר אף נקט בצעדים להגביל אותם, בין השאר בסגירת הפרויקט הגדול של צינור הנפט קייסטון XL. כיום מייבאת ארצות הברית מרוסיה 600 אלף חביות נפט ביום, ונותנת כסף ישירות למכונת המלחמה של פוטין. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לילי 07/03/2022 07:43
    הגב לתגובה זו
    לא נתן למנוע התחממות כדור הארץ ע"י חסימת ייצור נפט במדינה אחת או שניים . צריך לבצע פולות אפקטיביות לאנרגיה ירוקה . עד עתה כל פעולה אפקטיבית נקטעה משיקולים פוליטיים .
  • 3.
    האם המניה תעלה (ל"ת)
    בזן 07/03/2022 06:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 07/03/2022 04:44
    הגב לתגובה זו
    עוד מים רבים ירדו בירדן הסוללות עד שאפשר יהיה לוותר על נפט. גז קודם אפילו האירופי כבר מגדירים כירוק.
  • 1.
    מניות ליוויתן חייבות לתת גז (ל"ת)
    אלי 06/03/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.