צביקה שווימר אלקטרה צריכה
צילום: יח"צ
ראיון

"קרפור פועלת ב-47 מדינות ובכולן תפסה נתח מהותי - כך יהיה גם בארץ"

כך אומר מנכ"ל אלקטרה צריכה צביקה שווימר בראיון לביזפורטל. שווימר התייחס גם להיקפי הפעילות של קרפור בעולם, ליתרונות הפרויקט עבור הצרכן, האם המהלך יחולל מהפכה בשוק המקומי, וכמה עסקה כזאת תעזור ליצרנים המקומיים ביציאה החוצה לעולם
תומר אמן | (2)

"בנוסף להיותה קמעונאית קרפור היא גם יצרנית מזון ענקית, ואני מאמין שכבר בשנים הקרובות נתחיל לראות את אותם מוצרים גם כאן בארץ", כך אומר היום מנכ"ל  אלקטרה צריכה 1.48% , צביקה שווימר בראיון לביזפורטל, בעקבות מזכר ההבנות שנחתמו בין החברה הישראלית לענקית הקמעונאות הצרפתית, שתגיע כבר בסוף השנה לארץ. אלקטרה ציינה את העסקה עם קרפור היום בדוחותיה הכספיים בה דיווחה גם על ההסכם בין קרפור לפעילות זכיינית בסניפי יינות ביתן ובכך גם במגה בעיר. 

לקריאה נוספת:

>>>  הצעד המסוכן של אלקטרה: תולה את יהבה במיתוג של קרפור. האם זה נכון?

מדובר איפוא בכניסתה הראשונה של הענקית הצרפתית אל שוק המזון הישראלי, וזאת לאחר חודשים רבים בהם פרשת "תיאום המכירים" נמצאת על השולחן והאינפלציה שגואה ברחבי העולם ומתחילה לדשדש גם לשוק המקומי. כמובן שגם המשבר במזרח אירופה מגדיל את הלחץ האינפלציוני בהיבטי מחירי הנפט ומעלה חששות בקשר לעליית מחירי הביצים, החיטה וכן סחורות מזון נוספות ככל שהלחימה תמשך. 

מנגד, ענקיות מזון רבות כמו WALMART (סימול: WMT) כבר אישרו בעבר כי הן צפויות להיכנס לשוק הישראלי, צעד שטרם קרה, כנראה מכיוון שמדובר בשוק קטן מאד. את אמ"צ דברים אלו כמובן לא עצרו, וזאת כבר הודיעה על שת"פ עסקי עם רשת חנויות הנוחות האמריקאית 7Eleven וכן עם חברת הטכנולוגיה הגרמנית Bosch, המייצרת בעיקר מכונות כביסה וכלי עבודה. 

"כניסה של קורפור לישראל מהווה מהפכה אמיתית בשוק קמעונאות המזון", אומר שווימר לביזפורטל. "חתמנו על מזכר הבנות במסגרתו נמיר את החנויות של יינות ביתן ומגה לחנויות קרפור, ובנוסף נתחיל למכור את כל מותגי קרפור עד לשלב שבו החנויות עצמן יומרו".

-תוך כמה זמן תצא התוכנית לפועל?

"מדובר בתוכנית המרה שנעה לתקופה של 4 שנים. בתוך כך אנחנו מאמינים שאם היקף המכירות של ינות ביתן, מגה ובסופו של דבר גם ספיני קרפור שיפתחו תהיינה בהיקפים משמעותיים, אנחנו נוכל לצמצם את לוחות הזמנים ולהמיר הרבה מאוד מהחנויות בזמן מהיר יותר".

מה הם היקפי הפעילות של קרפור? 

"אנחנו בעצם מביאים את היתרונות של קורפור לארץ. מדובר בעסק שמוכר בהיקפים של 80 מיליארד יורו ברחבי העולם, רק לשם ההשוואה - כל השוק הישראלי הוא 13 מיליארד יורו. החברה מייצרת גם מוצרים עבור עצמה ובקרוב נראה את אותם המוצרים כאן בארץ, הן במחירים נמוכים והן באיכות מאוד גבוהה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חנות קרפור

-האם לדעתך קרפור תצליח לחולל מהפכה בשוק הקמעונאות המקומי? 

"חשוב להבין שקרפור פועלת ב-47 מדינות ברחבי בכולם היא מצליחה לייבא את המוצרים שלה במחירים אטרקטיביים ולייצר נתח שוק מהותי מאוד. לכן אני מאמין שאת אותם יתרונות נראה גם בארץ, כאשר היא חברה גדולה בהרבה מהממדים להם התרגלנו עד כה בדמות הרשתות הקיימות".

-והאם לדעתך הצרכן הישראלי יבחר דווקא במוצרים הללו, או שמא הנאמנות שלו למתחרים תשאיר אותו אצלם? 

"חשוב לזכור שמותגים בינלאומיים מצליחים לייצר גם בארץ תחרות ולתפוס נתח שוק משמעותי, רק תסתכלו על איקאה. בנוסף חשוב לזכור שהמוצרים שאותם תייבא קרפור יהוו תחרות למחירי הקמעונאיות האחרות, בייחוד בשלב שבו הצרכן הישראלי מתחיל להשוואות בין המחירים השונים בעקבות האינפלציה ואנחנו מאמינים שזה יוביל את הצרכן לבחון את התחרות גם אצלנו".

-מה הוביל את קרפור להיכנס לשוק הישראלי בסופו של דבר, אחרי שחברות חרות בחרו שלא?

"אני מאמין שבשלב הנוכחי מדינת ישראל נחשבת למקום האטרקטיבי ביותר בעולם עבור שחקנים בינלאומיים שמחפשים להאיץ את הצמיחה שלהם. המצב הזה נובע מכמה גורמים, הן הסכמי אברהם שעזרו מאוד, הן מהיציאה המהירה ממגפת הקורונה, הן המצב הפוליטי והכלכלי בארץ וכמובן גם העובדה שתל אביב תויגה לאחרונה כעיר היקרה בעולם. אותם שינויים פתחו את הדלת בשביל החברות ולכן אלו בחרו שלהגיע לכאן".

-מאמין שבעקבות השינויים הללו חברות אחרות יחליטו להיכנס גם הן לארץ? הן באמצעות עצמן והן באמצעות שת"פים עם חברות קיימות?

"אין ספק שאותן חברות בחרו שלא להיכנס לישראל עד כה כי לא היה להן נקודת הזנק והן בחרו שלא להתחיל מאפס. איני יכול לדבר על חברות נוספות שאיתן לא עשינו הסכמים - לא בחו"ל ולא בארץ, מנגד אני מאמין שההסכמים שעליהם כבר חתמנו כמו אל מול 7Eleven, Bosch ועכשיו גם קרפור יעזרו לנו מאוד בהמשך".

-ראיתי מחירים של כמה מוצרים שנמכרים בישראל ובצרפת. הפער עומד על 50%. האם הצרכן המקומי ייהנה מכך?

"תשמע, יהיה קשה להגיע למחירים של צרפת, אבל גם אם המחיר יהיה 10% יותר, זה עדיין יהיה 40% יותר זול. השוק הישראלי היה תקוע, כולם קנו מאותם ספקים, משלמים את אותו שכר דירה ואת אותו שכר עבודה. עכשיו הכניסה של קרפור ישחרר את הפלומבה".

 

-אבל אתם תשלמו מיליונים על זיכיון, ומיליונים על עיצוב ומיתוג הסניפים. יישאר אחרי זה משהו?

"קנינו את החברה ב-350 מיליון שקל, וידענו שנצטרך להשקיע עוד 400 מיליון שקל..."

-כבר אז דיברתם עם קרפור?

"לא, אבל התחלנו לבדוק עם מי אפשר לדבר ואת מי אפשר להביא. וידענו שנשקיע הרבה כסף בהבאה וזה נלקח בחשבון. ומאז גם סגרנו עם 7Eleven ועם Bosch, ועכשיו נביא את קרפור. זו תעודת כבוד".

שווימר מתייחס גם לסוגיה מעניין ביותר: העולם שעשוי להיפתח בפני היצרנים המקומיים. "המהלך הזה נותן גם הזדמנות לספקים מקומיים למכור לחנויות קרפור בכל העולם", הוא אומר, "זה מחבר את האי הבודד הזה שנקרה ישראל - לשוק המזון הבינלאומי. אם זה עובד באופנה ובריהוט, למה שזה לא יעבוד גם בתחום המזון?".

בנוסף לרכישה, דיווחה החברה על תוצאות הרבעון הרביעי, כאשר פרסמה שההכנסות ברבעון הסתכמו ב-1.5 מיליארד שקל, המשקפים גידול של 110% אשתקד אז עמד הנתון על כ-711 מיליון שקל. לדברי החברה הגידול מיוחד לאיחוד תוצאות יינות ביתן, אופיס דיוטי וסער יזמות בסך של כ-809 מיליון שקל. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 06/03/2022 17:41
    הגב לתגובה זו
    מי צריך את אלקטרה צריכה במחיר של המניה בארהב שווה ללכת עליה ?
  • אופיס דיפו, מחסני ושקם ועוד כל כך הרבה. שמע בתור ה 06/03/2022 18:34
    הגב לתגובה זו
    אופיס דיפו, מחסני ושקם ועוד כל כך הרבה. שמע בתור התחלה לאדם שאין לו אלקטרה צריכה ולא אלקו הייתי הולך על אלקו לבטיחון אבל עדיף גם וגם
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: