אוטונומו רוכשת את The floow לפי שווי של 69 מיליון דולר
הישראליות שהונפקו בשנה האחרונה בוול סטריט רוצות להמשיך ולהציג צמיחה, גם כשההכנסות שלהן לא משהו. חברת אוטונומו (סימול: OTMO) היא לא הראשונה שעושה זאת, אבל מאחר שאין לה כמעט הכנסות - אז רכישה כזו תיראה בדוחות הרבה יותר משמעותית מאשר אצל האחרות.
הישראלית הנסחרת בנאסד"ק שפיתחה זירת מסחר בנתוני רכבים מקושרים, רוכשת את חברת The Floow חברה פרטית מבריטניה, בעסקת מזומנים ומניות בשווי של עד 69 מיליון דולר. על פי הודעת החברה, התמורה המצרפית של המזומנים והמניות שישולמו עם הסגירה תהיה כ-31.5 מיליון דולר על בסיס מחיר מניה של 2.75 דולר (מחיר מניית אוטונומו נמוכה יותר ועומדת על 1.4 דולר למניה). בהמשך, אוטונומו תשלם בהמשך מזומנים ומניות נוספים בהיקף של עד 37.5 מיליון דולר, אם החברה הנרכשת תצליח לעמוד ביעדי ביצוע. הרכישה צפויה להסתיים במהלך הרבעון השני של 2022.
הכנסותיה של חברת דה-פלו בשנת 2021 עמדו על כ-6.5 ל-7 מיליון דולר, ואילו הכנסותיה של אוטונומו עצמה היו רק 1.7 מיליון דולר, רובן הגדול אגב ברבעון האחרון, 1.1 מיליון דולר. אוטונומו רשמה הפסד תפעולי עפ"י Non-GAAP ברבעון הרביעי היה 13.8 מיליון דולר. ההפסד התפעולי Non-GAAP עבור התקופה המקבילה ב-2020 היה 4.3 מיליון דולר.
אוטונומו גייסה בהנפקה 255 מיליון דולר, וכעת יש ברשותה כ-208.1 מיליון דולר, כלומר היא שרפה בחצי השנה האחרונה מזומנים בכ-50 מיליון דולר.
נציין כי מאז ההנפקה, אוטונומו שמוזגה לספאק בקיץ האחרון לפי 1.26 מיליארד דולר, נפלה לשווי 177 מיליון דולר. כשמחיר המניה עומד על 1.4 דולר צניחה של 86%.
- שנת המיזוגים והרכישות בהייטק: 74.3 מיליארד דולר בעסקאות ו-15.6 מיליארד דולר בהשקעות
- תאושר? עסקת נטפליקס-וורנר בעיניים תחרותיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת דה פלו היא ספקית תוכנה כשירות (SaaS) של טכנולוגיית ביטוח מקושר עבור מבטחים גדולים ברחבי העולם. באוטונומו מקווים כי השילוב של נתוני רכב ונתוני מובייל תוכל לאפשר יצירת מוצרי ביטוח חדשיים, מבוססי שימוש והתנהגות, ולאפשר מעבר ממודלים של "זיהוי ותיקון" למודלים של "חיזוי ומניעה" ובכך ליצור חווית נהיגה בטוחה, ירוקה וחכמה יותר עבור מבוטחים.
על פי הודעתה של אוטונומו, במהלך העשור האחרון, דה פלו בנתה פורטפוליו של לקוחות ביטוח מקושרים, לצד שותפויות עם Munich RE ו-TransUnion. פלטפורמת זיקוק הנתונים של דה פלו מאפשרת לחברות ביטוח להוסיף "קישוריות" למוצריהן, ולבדל את הצעותיהן באמצעות הבנה מדויקת יותר של הסיכון (הריסק) בהקשר של מוצרים ושירותים.
שתי החברות צפויות לשלב את כלי ביטוח הרכב של דה פלו, עם פלטפורמת הבינה לניידות של אוטונומו הבנויה על נתוני רכב מהיצרן ויציעו פתרונות ביטוח מקושרים המבוססים על כל הספקטרום של מקורות הנתונים (נתונים מיצרני הרכב, מניידים וממכשירי אפטר-מרקט), כך שייצרו דירוג (סקורניג) ביטוחי וניתוח משתמשים ללא קשר למקור הנתונים.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
"יחד, אנו מאמינים שאוטונומו ודה פלו ייצרו הזדמנות ליצרני הרכבים ולחברות הביטוח להאיץ את השימוש בנתונים שלהם, ליצור מוצרים חדשים, לשפר את חוויות הלקוחות ולהאיץ את המהפך העסקי", אמר בן וולקוב, מנכ"ל אוטונומו.
מנכ"ל דה פלו, אלדו מונטפורטה. "ללקוחותינו ולשותפינו תהיה גישה למערך של מוצרי נתונים, כלים ומשאבים שיעזרו להם להתחרות ולשגשג בעולם חדש ומקושר."
"דה פלו מספקים לנו את היסודות הטכניים הדרושים ליצירת מוצרים מונעי נתונים טובים", אמר יואכים מאתה (Joachim Mathe), ראש הייעוץ העולמי ב Munich RE "אוטונומו מוסיפה משקל רב בידע במדעי הנתונים לטכנולוגיית הטלמטיקה של דה פלו בתחום האינשורטק".

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
