רכב טסלה עם לידאר
צילום: לא ידוע

אמזון תשקיע ביצרנית הלידאר ולודיין ששוויה קרס; המניה טסה בפרהמרקט

ולודיין נכנסה לוול סטריט דרך מיזוג SPAC ותוך שנה איבדה 84% משוויה, כשכעת היא נסחרת בפחות ממיליארד ד', לאחר פספוס התחזיות ברבעונים האחרונים. היא הנפיקה לאמזון כתבי התחייבות שבתרחיש מימוש מלא שקולים ל-16% מהמניות שלה. עם הדיווח המניה מזנקת 32% במסחר המוקדם
איתי פת-יה |

גל הספאקים והרצון לעלות מוקדם (יחסית) על רכבת הרכב האוטונומי לפני שהטכנולוגיה תגיע לכל בית הכניס לתוך וול סטריט את VELODYNE LIDAR INC (VLDR) יצרנית הלידארים (LiDar), אותם חיישנים מבוססי קרן אור לקליטה וניתוח של סביבת הרכב. בשנה החולפת איבדה כמעט את כל שוויה, עם צניחה של 84% לשווי של כ-741 מיליון דולר בלבד. כמה חודשים אחרי השלמת המיזוג ותחילת המסחר בה, חברת הרכב  FORD MOTOR (F) עשתה את האקזיט על חשבון המאמינים ואמרה "נשתמע כלקוחה, לא כמשקיעה". עכשיו ב-  AMAZON (AMZN) מזהים הזדמנות להכנס במהלך שיכול להפכם לבעל עניין עם 16% מהמניות. הדיווח הזה הקפיץ את מניית ולודיין ב-63% במסחר שלאחר הנעילה אמש בוול סטריט.

ולודיין תנפיק לאמזון כתבי התחייבות (Warrants) לרכישה של 39 מיליון ממניותיה, שיבשילו מעת לעת כנגד תשלומים מצד ענקית הטק. ההשקעה הזו עולה בקנה אחד גם עם האסטרטגיה של אמזון לקצור רווח עבור המשקיעים מתיק ההשקעות שלה, וזוהי אינה ההשקעה הראשונה שלה מתחום הרכב.

רק לפני שבוע ראינו איך למרות שפספסה את תחזיות ההכנסות של האנליסטים לרבעון האחרון של 2021, בשורה התחתונה עלתה עליהם פי כמה, בין היתר הודות לתרומה של 11.8 מיליארד דולר לשורה התחתונה שהגיעו מההשקעה שלה בחברת הטנדרים החשמליים  RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN). האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 3.78 דולר למניה, הרבה מתחת ל-14.09 דולר שנה קודם לכן – בסוף אמזון הציגה נתון של 27.5 דולר למניה.

אמזון השקיעה 700 מיליון דולר בתמורה ל-20% מריוויאן, שבנובמבר הונפקה לפי 77 מיליארד דולר אחרי הכסף (גייסה כ-12 מיליארד דולר), ותוך ימים ספורים הכפילה את שוויה. היום היא כבר נסחרת מתחת למחיר ההנפקה – 55.5 מיליארד דולר. במרץ אשתקד השקיעה אמזון בחברת השילוח האווירי Air Transport Services Group סך של 131 מיליון דולר שהפכו אותה לבעלת מניות מיעוט. אתמול יצרנית ציוד הכושר  PELOTON INTERACTIVE INC (PTON) קפצה במסחר בכ-20% ברקע שמועות שאמזון ו-  NIKE (NIKE) בוחנות את רכישתה – ואולם שם מדובר ממש בקניית השליטה ולא בהשקעה.

אחרי ארבעה חודשים ללא מנכ"ל קבוע, בנובמבר נכנס לתפקיד מנכ"ל ולודיין טד טוקסברי, וזאת לאחר שהמייסד דייויד הול הודח מתפקיד היו"ר, וכך גם אשתו מרתה תומאס הול ששימשה סמנכ"לית שיווק.

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021, האחרונים שחשפה, פספסה את הציפיות בשוק עם הפסד מתואם של 0.19 דולר למניה והכנסות של 13 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להפסד נמוך בכ-19%, בסך של 0.16 דולר למניה, והכנסות גבוהות בשליש מאלה שהציגה. על פני התקופה המקבילה ב-2020 מדובר בהעמקת ההפסד פר מניה פי שלושה, שכן אז עמד על 6 סנט, ההכנסות אז עמדו על 32 מיליון דולר כך שלמעשה נחתכו ביותר מחצי. גם ברבעון השני של 2021 סיפקה תוצאות מאכזבות. את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה ולשנה כולה תפרסם בסוף החודש, ושם מצפים האנליסטים למצוא הפסד מתואם של 0.17 דולר למניה על הכנסות של 16.65 מיליון דולר.

בתחום הליידארים פועלת גם הישראלית אינוויז (INVZ), שנכנסה גם היא לוול סטריט דרך מיזוג לשלד ספאק. משער של 15.5 דולר לשלד בסוף 2020, עם הידיעות על המיזוג, נפל המחיר ל-4 דולר בנעילה אתמול, ירידה של 74%. זהו מחיר נמוך ממחיר בסיס של מניית שלד ספאק קודם למיזוג לחברת מטרה, שהוא 10 דולר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בראיון חשיפה לביזפורטל קודם להשלמת המיזוג, אמר מנכ"ל אינוויז עומר כילף על ולודיין "הם התחילו עשר שנים או יותר לפנינו. קו המוצרים שלהם מורכב מלידארים מכאניים שהם מוכרים לתעשייה. ההכנסות שלהם בשנים האחרונות בירידה, והם לא באמת במשחק של האוטומוטיב לרכב האוטונומי הפרטי. הם יותר בתחום של רובו-טקסי ורובוטים של משלוח ל'לאסט מייל'".

ליידאר מכאני פירושו כזה שמסתובב על ציר, בשונה מהפיתוח של אינוויז ואחרות שהוא מעין עיניים "קבועות" לרכב, עם יכולת ראייה של 360 מעלות. ולודיין חתמה באחרונה על הסכם למשך חמש שנים למכירת המוצר שלה לחברה הבטחונית QinetiQ שתשתמש בו עבור הרכבים הלא מאויישים שלה. בהיבט המשלוחים שציין כילף ניתן להעלות על הדעת איך פיתוח שכזה יכול לשרת את אמזון בתור לקוחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולסג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולס

ג'נסיס GV70 ספורט - קרוסאובר פרימיום מפנק ומחבק

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של מותג הפרימיום בצפון אמריקה. 

אהבנו: מנוע, בטיחות, מחיר ביחס לתחרות

פחות אהבנו: צריכת דלק, מחיר אבסולוטי

ציון מסכם 4.6 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'נסיס GV70

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג בצפון אמריקה, ומשכך חשיבותו גבוהה. לפני כשלושה חודשים עבר ה GV70 עדכון, מתיחת פנים קלה, סיבה מצוינת (שלא לומר תירוץ נהדר), לבקש אותו למבחן.

תעודת חובה        
קטגוריה                 קרוסאובר פרימיום D-Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.725 /רוחב 1.91 /גובה 1.63 /בסיס גלגלים 2.875
מספר מושבים            חמישה
הנעה                    טורבו בנזין, 2.5 ליטר / טורבו בנזין 3.5 ליטר V6. הנעה כפולה AWD
הספק ומומנט            300 כ"ס, 43 קג"מ / 375 כ"ס, 54 קג"מ
צריכת דלק              9.8 ק"מ לליטר / 8.9 ק"מ לליטר.  נתוני יצרן
בטיחות            ציון אבזור בטיחות 8.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                החל ב 400.0 אש"ח עד 540.0 אש"ח


למבחן מתייצבת ה GV70 בגירסתה הבכירה, Sport, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, ואבזור שכולל בערך הכל.

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני שבהתחלה היה מצריך הסתגלות קצרה, כבר עובר חלק, והרכב השחור מושך לא מעט מבטים. ללא ביצוע מדגם מייצג, לא מעט מהמבטים היו בזכות העיצוב, ואני סבור שמעטים מהמתבוננים ידעו לומר 'זו ג'נסיס'. היא פשוט נראית גדולה, שחורה, גריל גדול ומרשים, סאונד עמוק מהמפלטים, כלומר זה בטוח רכב יוקרה.

בחזית כאמור גריל גדול ועמוק, ויחידות תאורה בקצוות המורכבות משני פסים אופקיים. סמל ג'נסיס גדול במרכז מכסה המנוע הגדול. מהצד ניתן להבחין במעט כרום מוברש עדין, ומאחור שוב אותן שני פסי תאורה מקבילים בכל צד.