אמזון תשקיע ביצרנית הלידאר ולודיין ששוויה קרס; המניה טסה בפרהמרקט
גל הספאקים והרצון לעלות מוקדם (יחסית) על רכבת הרכב האוטונומי לפני שהטכנולוגיה תגיע לכל בית הכניס לתוך וול סטריט את VELODYNE LIDAR INC (VLDR) יצרנית הלידארים (LiDar), אותם חיישנים מבוססי קרן אור לקליטה וניתוח של סביבת הרכב. בשנה החולפת איבדה כמעט את כל שוויה, עם צניחה של 84% לשווי של כ-741 מיליון דולר בלבד. כמה חודשים אחרי השלמת המיזוג ותחילת המסחר בה, חברת הרכב FORD MOTOR (F) עשתה את האקזיט על חשבון המאמינים ואמרה "נשתמע כלקוחה, לא כמשקיעה". עכשיו ב- AMAZON (AMZN) מזהים הזדמנות להכנס במהלך שיכול להפכם לבעל עניין עם 16% מהמניות. הדיווח הזה הקפיץ את מניית ולודיין ב-63% במסחר שלאחר הנעילה אמש בוול סטריט.
ולודיין תנפיק לאמזון כתבי התחייבות (Warrants) לרכישה של 39 מיליון ממניותיה, שיבשילו מעת לעת כנגד תשלומים מצד ענקית הטק. ההשקעה הזו עולה בקנה אחד גם עם האסטרטגיה של אמזון לקצור רווח עבור המשקיעים מתיק ההשקעות שלה, וזוהי אינה ההשקעה הראשונה שלה מתחום הרכב.
רק לפני שבוע ראינו איך למרות שפספסה את תחזיות ההכנסות של האנליסטים לרבעון האחרון של 2021, בשורה התחתונה עלתה עליהם פי כמה, בין היתר הודות לתרומה של 11.8 מיליארד דולר לשורה התחתונה שהגיעו מההשקעה שלה בחברת הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN). האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 3.78 דולר למניה, הרבה מתחת ל-14.09 דולר שנה קודם לכן – בסוף אמזון הציגה נתון של 27.5 דולר למניה.
אמזון השקיעה 700 מיליון דולר בתמורה ל-20% מריוויאן, שבנובמבר הונפקה לפי 77 מיליארד דולר אחרי הכסף (גייסה כ-12 מיליארד דולר), ותוך ימים ספורים הכפילה את שוויה. היום היא כבר נסחרת מתחת למחיר ההנפקה – 55.5 מיליארד דולר. במרץ אשתקד השקיעה אמזון בחברת השילוח האווירי Air Transport Services Group סך של 131 מיליון דולר שהפכו אותה לבעלת מניות מיעוט. אתמול יצרנית ציוד הכושר PELOTON INTERACTIVE INC (PTON) קפצה במסחר בכ-20% ברקע שמועות שאמזון ו- NIKE (NIKE) בוחנות את רכישתה – ואולם שם מדובר ממש בקניית השליטה ולא בהשקעה.
- ריי אוטומוטיב יורדת 6% לאחר פרסום הדוחות
- חברת REE מפטרת 11% מכח האדם שלה - 31 עובדים, חצי מהם בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי ארבעה חודשים ללא מנכ"ל קבוע, בנובמבר נכנס לתפקיד מנכ"ל ולודיין טד טוקסברי, וזאת לאחר שהמייסד דייויד הול הודח מתפקיד היו"ר, וכך גם אשתו מרתה תומאס הול ששימשה סמנכ"לית שיווק.
בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021, האחרונים שחשפה, פספסה את הציפיות בשוק עם הפסד מתואם של 0.19 דולר למניה והכנסות של 13 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להפסד נמוך בכ-19%, בסך של 0.16 דולר למניה, והכנסות גבוהות בשליש מאלה שהציגה. על פני התקופה המקבילה ב-2020 מדובר בהעמקת ההפסד פר מניה פי שלושה, שכן אז עמד על 6 סנט, ההכנסות אז עמדו על 32 מיליון דולר כך שלמעשה נחתכו ביותר מחצי. גם ברבעון השני של 2021 סיפקה תוצאות מאכזבות. את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה ולשנה כולה תפרסם בסוף החודש, ושם מצפים האנליסטים למצוא הפסד מתואם של 0.17 דולר למניה על הכנסות של 16.65 מיליון דולר.
בתחום הליידארים פועלת גם הישראלית אינוויז (INVZ), שנכנסה גם היא לוול סטריט דרך מיזוג לשלד ספאק. משער של 15.5 דולר לשלד בסוף 2020, עם הידיעות על המיזוג, נפל המחיר ל-4 דולר בנעילה אתמול, ירידה של 74%. זהו מחיר נמוך ממחיר בסיס של מניית שלד ספאק קודם למיזוג לחברת מטרה, שהוא 10 דולר.
- גניבות הרכב ירדו ב-21% ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
- מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות...
בראיון חשיפה לביזפורטל קודם להשלמת המיזוג, אמר מנכ"ל אינוויז עומר כילף על ולודיין "הם התחילו עשר שנים או יותר לפנינו. קו המוצרים שלהם מורכב מלידארים מכאניים שהם מוכרים לתעשייה. ההכנסות שלהם בשנים האחרונות בירידה, והם לא באמת במשחק של האוטומוטיב לרכב האוטונומי הפרטי. הם יותר בתחום של רובו-טקסי ורובוטים של משלוח ל'לאסט מייל'".
ליידאר מכאני פירושו כזה שמסתובב על ציר, בשונה מהפיתוח של אינוויז ואחרות שהוא מעין עיניים "קבועות" לרכב, עם יכולת ראייה של 360 מעלות. ולודיין חתמה באחרונה על הסכם למשך חמש שנים למכירת המוצר שלה לחברה הבטחונית QinetiQ שתשתמש בו עבור הרכבים הלא מאויישים שלה. בהיבט המשלוחים שציין כילף ניתן להעלות על הדעת איך פיתוח שכזה יכול לשרת את אמזון בתור לקוחה.
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
בזמן שהגופים המוסדיים בעיקר קונים מכל הבא ליד, בלט לאחרונה המימוש הגדול של אלטשולר בדלק רכב - מה הסיבות לכך?
אלטשולר-שחם, היתה, עד לאחרונה, בעלת המניות השנייה בגודלה בקבוצת דלק מערכות רכב, קבוצת עסקים מגוונת, שעיקר רווחיה לאורך השנים נבעו מעסקי יבוא מכוניות. אלא שאז מכרה החברה שהחזיקה כ-11% מהמניות, יותר מ-7% מאחזקותיה וחדלה להיות בעלת עניין, כך שאין לדעת האם היא מכרה את שאר מניותיה בקבוצה.
מכירת המניות, שאחריה מניית דלק רכב איבדה כ-10%, התבצעה ערב פרסום הדו״ח הרבעוני לרבעון השלישי של דלק רכב, שבו נרשמו תוצאות חזקות: רווח נקי בסך 159 מ׳ ש׳ (180%+), אולם לא מהסיבות הנכונות. שערוך, אירוע חד פעמי, ללא תזרים מזומנים - השבחת נכס נדל״ן - תרם 221.5 מ׳ ש׳ לשורת הרווח התפעולי ובכך מנע ירידה של כ-60% בשורה זו, אחרי שהרווח הגולמי של החברה צנח בכ-44%. אלמלא השיערוך, הקבוצה היתה מסיימת הרבעון בהפסד נקי בסך כ-10 מ׳ ש׳.
ברבעון השלישי דלק רכב המשיכה לשאת בהוצאות מימון נטו גבוהות, כ-103 מ׳ ש׳ (27%-), ירידה שנזקפת בעיקרה להתחזקות השקל בעוד תשלומי הריבית נותרו בגובה דומה לאלה של רבעונים קודמים, כ-83 מ׳ ש׳. בהעדר הכנסות חד פעמיות, תוצאות חלשות אלה של דלק רכב צפויות להימשך גם ברבעונים הקרובים מהסיבות הבאות: החולשה של מאזדה, מותג שבמשך עשורים היה מכונת המזומנים של הקבוצה; הכשלון במציאת מותג סיני שיצליח בשוק המקומי; האיחור של הקבוצה בפעילות במגזר הליסינג התפעולי וההשכרות; רמת המינוף הגבוהה של הקבוצה.
מאזדה
מזה מספר שנים שמאזדה מפסיקה, בהדרגה, לייצר דגמים שמתאימים לשוק הישראלי וגם האירופי, והעבירה את המיקוד לשוק הצפון אמריקני. בעשור האחרון כוכבות המכירות של דלק רכב היו, מאזדה 3, מאזדה 2, , CX-5של האיילו, שאמור להיות בהיקפים מיליארדי דולרים כדי להניב לדלק רכב רווחים גבוהים.
- מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש
- ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז האם האנליסטים באלטשולר-שחם, שמכרו את מניות דלק מערכות רכב, מעריכים-יודעים שה- של האיילו אינו קרוב? שמאזדה לא תספק בעתיד הנראה לעין כלי רכב ראויים למכירה המונית? או שמא דלק מערכות רכב לא תמצא מותג סיני שגם נמכר? המכלול של התשובות הביא אותם למכור
