קניה או מכירה השוק לאן
צילום: Getty images Israel

מה יהיה היום? החוזים בנאסד"ק עולים 0.2%, הם כבר היו בפלוס 2.2%

אחרי הנפילות אתמול של כמעט 4% בגלל דוחות גרועים של פייסבוק, אמזון וסנאפצ'ט בדוחות מצוינים - אמזון מזנקת בטרום ב-11% (אחרי שאתמול נפלה ב-8%), סנאפצ'ט מזנקת ב-47% (אחרי שאתמול נפלה ב-24%) - החוזים על הדאו כבר יורדים ב-0.5%, החוזים על ה-S&P יורדים ב-0.3%

הנדנדה נמשכת וכנראה תימשך. אתמול היה אחד הימים הקשים ביותר בשנים האחרונות בנאסד"ק עם ירידות של קרוב ל-4% בעקבות מפולת במניית פייסבוק על רקע תוצאות ותחזית מאכזבות. 

הירידות האלו באו לאחר התאוששות מרשימה ועליות שערים בימים האחרונים. ההתאוששות היתה על רקע דוחות מצוינים של מיקרוסופט, אפל וגוגל. הדוחות האלו תמכו בנאסד"ק והחזירו את המדד לעליות. אחרי תיקון משמעותי מתחילת השנה. 

המשקיעים כבר העריכו שהתיקון הגדול שהיה עד אז - ירידה של כ-16% בנאסד"ק מתחילת השנה, מאחוריהם. אלא שהמאניה דיפרסיה נמשכת, התנודתיות מטלטלת את השווקים מצד לצד - אחרי הדיכאון אתמול, האם היום התמונה תשתנה? לפחות בבוקר היה נדמה כי הנאסד"ק היום יעלה בצורה משמעותית - אלא שבפועל העליות בחוזים העתידיים נמחקו. 

אתמול כאמור הובילה את הירידות פייסבוק שלראשונה מאז הקמתה דיווחה על ירידה במספר המשתמשים וצפי לצמיחה חלשה בהמשך. פייסבוק נפלה ב-26% ואחריה כל מניות הרשתות החברתיות, לרבות סנאפצ'ט שאיבדה כ-20%. אלא שהדוחות אחרי המסחר של סנאפצ'ט היו מצוינים והמניה מזנקת כ-50%. ימים משוגעים.

גם הענקית אמזון דיווחה על תוצאות טובות וזה אגב בניגוד לציפיות שלה רק מלפני שלושה חודשים. היא הנמיכה את התחזיות אז וכעת מתברר שלא היה צריך להנמיך אותן. האם כל ההנמכה בעבר היתה רק כדי שיהיה ניתן להכות את המספרים? 

על רקע זה, אמזון שאתמול נפלה מעל 7% מזנקת במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט ב-12%. אמזון וסנאפצ'ט מעלים את החוזים העתידיים ב-0.2% - בבוקר זה כבר היה בפלוס 2.2%. המאניה דיפרסיה בשווקים מסוכנת - הרחבה כאן:

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רון 04/02/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    אין לדעת כיצד תסגור הבורסה היום
  • 6.
    מי יודע 04/02/2022 14:46
    הגב לתגובה זו
    כרגע הוולסטריט במצב דשדוש ומחפש את הסיבות לעליות או לירידות, המניות שסחפו את השווקים לעליות פנומנליות בשנים האחרונות הגיעו למקום שבו הם צריכות להצדיק את המכפילים שהם נמצאים בהם כיום ואת המכפילים העתידיים לצריכים להצדיק פעילות עם הכנסות הרבה יותר מהיום ראו לדוגמה הדוחות האחרונים? אז שאלה גדולה? וזאת לפי דעתי בלבד.
  • 5.
    . 04/02/2022 13:46
    הגב לתגובה זו
    וממש לא מרוע...זה להשלות את הציבור שאו שיהיה נידנוד עם אופק חיובי ..או שתהיינה עליות.. אז..לא זה נכון ולא זה...השקר הענק ששרר בשווקים בעולם ששבע מניות חברות ענק(שזמנו עבר אגב) סחבו את כל עשרות אלפי החברות בעולם שהביאו לציבור הפסדים.. עלייכם להסצכל לקהל/ציבור בעייניים ולספק ת'אמת שהמצב גרוע כמו שלא היה מעולם...אף אחד לא חרוויח בשנים הקרובות ואפילו לא המעטים שאולי הצליחו בפטקס לתפוס את הענקיות......השווקים גמרו את הסייקל השיקרי...אנו כרבר בתוך תיקון שמתקרב ל 20 אחוז ויגמר הרחק מטה מטה...ראו הוזהרתם...כפי שכתבנו ..רק' עבודה בצורת SH.SE תהייה ריווחית תמיד לכל צורת שוק עולה יורד ובוודאות מלאה..בהצלחה שבת מבורכת.
  • 4.
    תקראו את הדוח 04/02/2022 13:30
    הגב לתגובה זו
    כל הרווח של אמזון הוא רווח על הנייר בלבד מהעובדה שהיא מחזיקה במניות של ריביאן.. שבסוף שנת 2021 הייתה שווה מעל 100$ למניה.. עכשיו כבר 60, אז בדוח הבא כבר נראה את ההתרסקות. עבודה בעיניים
  • 3.
    בן 04/02/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    כל יום 3-4% לכיוון אחר
  • 2.
    לרון 04/02/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    לא מוצלח תשאלו את העברית,פונטית מסוכן, "מתה"????
  • 1.
    שלי 04/02/2022 10:21
    הגב לתגובה זו
    ירד עוד 15%
  • טיפש (ל"ת)
    פיני 04/02/2022 12:54
    הגב לתגובה זו
  • אבי 04/02/2022 16:02
    אחרי שנים ארוכות של עליות חדות ואחרי שהבורסות הגיעו לשיאים מטורפים למרות מגפה מטורפת ששיתקה את השווקים הגיע הזמן לירידות לשערים ומכפילים ריאלים וזה אומר ירידות של עוד 20-25% במניות בממוצע
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.