התמ"ג האמריקאי צמח ב-6.9%, יותר מסין לראשונה מזה 20 שנה
היום דווחו נתוני התמ"ג המעודכנים בארצות הברית לרבעון האחרון של שנת 2021 ולשנה כולה. הנתונים מגבים את דבריו של יו"ר הפד פאואל בסיכום ישיבת הפד שנערכה אתמול שדיבר על ביצועים חזקים של הכלכלה האמריקאית.
לפי הנתונים התמ"ג האמריקאי צמח ברבעון האחרון של שנת 2021 בקצב שנתי של 6.9%, קצב גבוה בהרבה מתחזיות האנליסטים שציפו לצמיחה של 5.5% בלבד. הנתונים הללו מהווים שיפור ניכר מנתוני הרבעון השלישי שעמדו על 2.3% בלבד. בסיכום שנתי צמחה הכלכלה האמריקאית ב-5.7%, הקצב המהיר ביותר מאז ימי רייגן בשנת 1984, לאחר התאוששות הכלכלה מהמיתון.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לקח קרדיט על הנתונים הטובים: מספרי התמ"ג לסיכום השנה הראשונה של נשיאותי מראים שאנו סוף סוף בונים את הכלכלה האמריקאית בהתאם למאה ה-21, עם הצמיחה הכלכלית המהירה ביותר מזה 4 עשורים, יחד עם השנה עם הצמיחה הגבוהה ביותר בהיסטוריה האמריקאית מבחינת יצירת משרות. כמו כן, בפעם הראשונה מזה 20 שנה שהכלכלה שלנו צומחת בקצב מהיר יותר מאשר בסין.
הגורמים לצמיחה הם קודם כל צריכה מקומית חזקה, עליה בנויה הכלכלה האמריקאית מזה עשורים. סכום הקניות של הצרכנים האמריקאים זינק ב-7.9%, אך חלק משמעותי מכך לא נובע מהגדלת הצריכה אלא מעליית המחירים דווקא. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 1946.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתון נוסף שתמך בצמיחה הוא הצטיידות החברות במלאי לאור קשיי האספקה. "בניית המלאי מחדש תרם 4.9% לצמיחה הכללית, מובל על ידי תעשיית הרכב" אמר ג'יימן נייטלי, כלכלן ראשי בפירמת ING. "בהינתן המשך ההפרעות האספקה, אי אפשר לסמוך על הנתון הזה שימשיך לתמוך בצמיחה".
במבט לעתיד נראה שהצמיחה הכלכלית צפויה להתקרר בשנה הקרובה עם התפרצות גל האומיקרון, האינפלציה הנמשכת שכבר משפיעה על יכולת הקניה של הצרכנים והמשך הבעיות בשרשרת האספקה. גם הפסקת התמיכה בשוק מצד הפד, עם הפסקת תוכנית רכישות האג"ח, תחילת העלאות הריבית הצפויות בשנה הקרובה, לפחות 3 אם לא יותר לפי ציפיות השוק, וצמצום המאזן הצפוי יאטו ככל הנראה את קצב צמיחת התמ"ג האמריקאי. לאור ההתפתחויות הצפויות, קרן המטבע העולמית הנמיכה את תחזיות הצמיחה שלה לכלכלה הגדולה בעולם, וכעת היא צופה שכלכלת ארצות הברית תצמח ב-4%, 1.2% פחות מהתחזית הקודמת שנמסרה באוקטובר.
- 5.ברק 29/01/2022 17:24הגב לתגובה זובסופו של דבר תוצר לאומי גולמי הוא מדד לכמות הכסף שנע בכלכלה ובגלל שהיה פקק באספקה שנפתר אז הסחורות מגיעות לעסקים בארה"ב והכסף שהם שילמו על הסחורות מתחיל לנוע בכלכלה אל מחוץ לארה"ב. הבעיה שלצרכנים אין כרגע כסף לסחורה מכל מיני סיבות ולכן התחזית שהשתחררה אתמול של הסניף באטלנטה של הפד ושל בנק אוף אמריקה היא שברבעון הקרוב הGDP יהיה בערך אפס עד אחד ואחר כך ימשיך לרדת.
- 4.לילי 29/01/2022 06:22הגב לתגובה זוצמיחת תמ"ג ריאלית היינה צמיחה נומינלית בניכוי האינפלציה. כלומר היה גידול פעילות כגון בניית יותר בתים , מוצרים ,ושרותים . פשוט המחירים עלו
- 3.ליברטי 28/01/2022 14:49הגב לתגובה זולא מסובך ללכת ולהסתכל על כמות האג"ח שהונפקו בשנה האחרונה מול כמות הגדילה של החשבון אצל הפד. רואים בבירור שכל הגידול הזה בעצם זה כסף מודפס ולא גידול אמיתי של יותר ייצור מאשר קודם, עובדתית כמות הייצור בארה"ב היא בשפל היסטורי עם ייבוא עצום של טריליון בשנה האחרונה כמו שלא נראה אף פעם. אז בעצם התל"ג אולי משקף את כמות הדולרים שהם הדפיסו ואז קנו בדולרים טובין מסין ושאר העולם, במקום לעבוד נתנו לאזרחים כסף חינם לבזבוזים. זה מדינה עם תל"ג חזק? לא נראה לי.
- 2.ג'ק 28/01/2022 09:41הגב לתגובה זוהכלכלה תטוס .
- 1.השוק לפני קריסה 28/01/2022 02:23הגב לתגובה זוברוח מנדלן ובורסה !!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
