אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

לאחר הדוחות: טסלה דוחה השקה של דגמים חדשים והמנייה יורדת

בכדי להתמודד עם האתגרים בשרשרת האספקה עולמית, חברת הרכב החשמלי, דוחה את ההשקה של מספר דגמים לשנה הבאה, ומתמקדת בדגמים הקיימים; בינתיים, אילון מאסק מספק הצהרות דרמטיות על רובוטים דמויי אדם שישנו את הכלכלה
איתן גרסטנפלד | (3)

חברת הרכב החשמלי TESLA INC (TSLA) דוחה השקות של דגמים חדשים לשנה הבאה, במטרה להרחיב את מכירותיה לנוכח האתגרים בשרשרת האספקה. בנתיים, הבעלים והמנכ"ל, אילון מאסק מספק הצהרות דרמטיות על רובוטים דמויי אדם שישנו את הכלכלה.

על פי ההודעה שסיפקה לאחר פרסום הדוחות, החברה תתמקד בהגדלת הייצור ב-2022 במטרה לעמוד במה שהמנכ"ל שלה, אילון מאסק, כינה כשנה פורצת דרך, עבור טסלה בפרט ועבור תחום המכוניות החשמליות ככלל. זאת, תוך שהיא מסתמכת על שני דגמים בלבד, במטרה להקל על האתגרים שנוצרו בשל המחסור במוליכים למחצה, המשפיע על כל הסקטור.

הודעת החברה יצאה לאחר שאתמול, פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון האחרון של 2021, בהן הכתה את צפי האנליסטים עם רווח מתואם של 2.54 דולר למניה, על הכנסות של 17.7 מיליארד דולר. טסלה צופה, שבהסתכלות רב שנתית, שיעור הצמיחה במסירות הרכבים שלה יהיה 50% בממוצע. הבסת התחזיות בשיעור זה לא הייתה מספיקה (עוד על כך בהמשך הכתבה) ועל כן המניה נופלת ב-5% במסחר המאוחר.

במסגרת שיחת המשקיעים אחרי הדוחות, סיפק מאסק הצהרה מעניינת נוספת, הנוגעת לרובוט דמוי אדם אותו החברה מייצרת. לדבריו, הרובוט הוא "המוצר החשוב ביותר" שטסלה מפתחת השנה. "אני חושב שיש לזה פוטנציאל להיות משמעותי יותר מעסקי הרכב לאורך זמן", הוסיף מאסק לגבי הרובוט, המכונה Optimus.

בחברה סבורים, כי לרובוט פוטנציאל לחולל מהפכה בכלכלה, במידה הוא יוכל לבצע משימות שבדרך כלל רק בני אדם יכולים לבצע. "אם אתה חושב על הכלכלה, הבסיס שלה הוא עבודה. מה קורה אם אין לך בעצם מחסור בכוח אדם? אני לא בטוח מה המשמעות של כלכלה בכלל בשלב זה", תהה מאסק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אופיר 28/01/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
    יחודה של טסלה הולכת ונשחקת. המתחרות יעברו אותה בסיבוב. ואז תבוא הנפילה של המניה שלה. ראו הוזהרתם
  • 2.
    שרלטן (ל"ת)
    רון 28/01/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טסלאי 27/01/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
    שיאי מסירות רכב - 2 מיליון שיאים בהכנסות - 100+ מליארד דולר ושיאים במחיר המניה, תנחשו לבד....
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.