אלוהים בפרטים הקטנים: בין השורות של הודעת הפד והציטוטים של פאואל
"ללא שינוי" הן שתי המלים שליוו את הידיעות על החלטת הריבית של הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, אמש. הריבית אכן נותרה ללא שינוי, ברמה של 0-0.25%, אך בשווקים היה גם היה שינוי. המספרים אותם מספרים, אך הדברים שנכתבו בהחלטה, וכן ציטוטים של יו"ר הפד ג'רום פאואל במסיבת עיתונאים מיד לאחריה, סיפקו כמה חידושים.
ככל שהתקדמה מסיבת העיתונאים שנמשכה כשעה, וכן בחצי השעה שלאחריה ועד נעילת וול סטריט, נדנדת השווקים נעה הנה והנה בעוד המשקיעים מבינים, או מנסים להבין את המשמעויות בין השורות. העליות במדדים שנצפו טרם ההחלטה התחלפו לקראת הנעילה בירידות בשיעור קל ובנעילה עצמה סגרה וול סטריט ביציבות. עם זאת הבוקר כבר באסיה נרשמו ירידות, וגם אצלנו בישראל נפתחו השווקים באדום - מאז נרגעו חלק מהמדדים המובילים בבורסה המקומית.
אז מה נשתנה? ראשית לכתוב: ההודעה עצמה. "השינוי הראשון המודגש בהודעת הריבית, בהשוואה להודעה הקודמת מחודש דצמבר, הוא שתחלואת הקורונה רושמת עלייה חדה. כלומר, התחלואה מהווה שיקול של ממש מבחינת הפד ומצריכה זהירות", כותב רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות -0.23% .
"השינוי המהותי יותר בהשוואה להודעה הקודמת הוא שהאינפלציה מתוארת כעת כגבוהה הרבה יותר מהיעד של 2 אחוזים וששוק העבודה חזק כיום. האלמנטים החשובים הללו נעדרו מהודעת הריבית הקודמת ומהווים שינוי של ממש בתמונת המצב".
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההבדלים הן לא רק מה שהיה בהודעת הריבית, אלא גם מה לא היה בה לעומת זו הקודמת: "בתוך כך השמיט הפד את המשפט האומר כי התוכנית להאצת סיום הרכישות תשתנה אם התנאים הכלכליים יצריכו זאת קרי, הפד בטוח יותר כיום ששוקי ההון והאשראי יפקדו היטב וסיום הרכישות יסתיים באופן חלק", ממשיך מנחם. הגם שציינו נדנדה בשווקים, אולי זו הייתה תגובה רגעית, שכן למרות השינויים הללו מנחם מסכם כי להודעה "לא אמורה להיות השפעות מהותיות על השווקים השונים, שתמחרו הודעה מסוג זה".
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מאתר מצדו כמה רמזים במסיבת העיתונאים. "פאואל ציין כי תמונת האינפלציה מההחלטה הקודמת אמנם לא שונה מהותית, אך הורעה בשוליים, והוסיף שסיכון האינפלציה ממשיך להיות כלפי מעלה, בעיקר על רקע עליית השכר והשיבושים המתארכים מעבר לצפוי בשרשרת האספקה. פאואל ציין כי הדבר צפוי לקבל ביטוי בהערכות חברי הפד לריבית (Dots) ובתחזיות האינפלציה שיפורסמו בהחלטה הבאה, רמז לעדכון כלפי מעלה של הערכות אלו".
- 5.רוני 27/01/2022 18:07הגב לתגובה זוכי בסקירה שבועית באתר שחקן מעוף נאמר בדיוק מה יקרה בהודעות הפד ואחריה.
- 4.טראמפ הגאון לא היה נותן להגיע למצב הזה.ביידן נרדם (ל"ת)ם 27/01/2022 14:57הגב לתגובה זו
- יואל 27/01/2022 15:25הגב לתגובה זואם זה לא גאוני אזמה כן ????? אצלנו בשיא המגפה ליברמן מרסק הכל גם המובטלים המבוגרים כבר חא מקבלים אגורה .אין מענקים אין עזרה .אין חלת .רמת העוני עלתה הצריכה הפרטית ירדה בהמון .ענף התעופה מדמם. תיירות מדמם .מסעדנות מדמם מועדונים סגורים ברים על הפנים .תחבורה ציבורית בקושי.... ועוד ...בחרתם רק לא ביבי קיבלתם ליברמן וטיבי
- מה קרה ? 27/01/2022 15:07הגב לתגובה זווטראמפ הבור והאגוצנטרי, רחוק מלהיות גאון
- מושון 27/01/2022 15:41בחודשיים
- 3.נ.ש. 27/01/2022 14:55הגב לתגובה זושזה העלאת השכר של העובדים שהוא תורם לאינפלציה לטווח הארוך הרבה יותר מרוב הגורמים האחרים. הוא הפריד בעצם בין אינפלציה זמנית שמגיעה משיבוש לבין אינפלציה לטווח הארוך
- 2.כתבת כלום - בתוך שום דבר - בתוך שקית שקופה (ל"ת)פוקסי 27/01/2022 14:05הגב לתגובה זו
- 1.לרון 27/01/2022 13:28הגב לתגובה זולא יכול לתזמן את העלאות הריבית,במקום זאת ניתן להבין שכל הודעות הפד או "עדויות הפד" הן סה"כ ב ל ו נ י ניסוי כדי לבדוק את תגובת השווקים ולהכניסה לשיקלול החלטות הריבית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
