אילון מאסק
צילום: יוטיוב

האיש העשיר בעולם יהיה הרבה יותר עשיר השנה - גם אם מניית טסלה תרד

מודל התגמול של מאסק מבוסס על אופציות שהוא מקבל בהתאם לאבני דרך שמשיגה החברה; עד כה קיבל מאסק 59 מיליון אופציות על סמך ההסכם מ-2018, והשנה הוא צפוי לקבל עוד 41 מיליון - הנה השווי שלהן
גיא טל | (2)

אלון מאסק הוא בפער האיש הכי עשיר בעולם. על פי מגזין פורבס יש לו 238 מיליארד דולר לעומת 184 מיליארד למשפחת ארנהולט בעלי מותג היוקרה לואיס ויטון הבאים אחריו, ו-166 מיליארד של ג'ף בזוס. זאת למרות הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים לאחרונה שחווה לאחרונה עם הירידות במניית טסלה TESLA INC שהוציאו אותה מרשימת החברות בעלות שווי שוק של מעל טריליון דולר.

מודל התגמול של מאסק

מודל ההכנסות של מאסק שהפך אותו לאיש העשיר בעולם הוא מעניין, וכנראה עתיד להכניס לו בשנה הקרובה יותר מ-30 מיליארד דולר אותם איבד בירידות האחרונות. מאסק לא מקבל משכורת על עבודתו בטסלה או בונוסים במזומן. במקום זאת הוא מקבל אופציות בהתאם לעמידה באבני דרך של החברה שנקבעו על פי פרמטרים של שווי שוק ושל אמות מידה פיננסיות. בשנת 2018 נקבעה חבילת התגמול האחרונה שכוללת 101 מיליון אופציות שינתנו למאסק בשתים עשרה מנות אם החברה תשיג את אותן אבני דרך. השווי של 101 מיליון מניות טסלה נכון ליום הוא קרוב למאה מיליארד דולר. 

מבחינת שווי שוק כבר הושגו כל אבני הדרך, למרות הירידות האחרונות. מבחינת אמות המידה הפיננסיות שתיים מאבני הדרך הושגו בשנת 2019, שתיים נוספות בשנת 2020 ושלוש אחרות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021. סך הכל קיבל מאסק עד כה 59 מיליון מתוך 101 מיליון האופציות שבחוזה. 

הדוחות של טסלה שיתפרסמו היום (רביעי) לאחר המסחר צפויים להראות תוצאות פיננסיות חזקות במיוחד, שיקרבו את מאסק להשגת אבני הדרך הנותרות. האנליסטים סבורים שטסלה תגיע לחמש אבני הדרך הנוספות במהלך השנה הקרובה לאור הציפיות למכירות חזקות. אם כך יתרחש הרי שהוא יקבל 4 ממנות האופציות שנותרו בתוכנית התגמול מ-2108 - מספר שיא עבורו לשנה אחת, ואחת נוספת בתחילת 2023 בהתחשב בתוצאות הרבעון האחרון של 2022.

בכל אחת מהמנות הללו יכול מאסק לרכוש 8.4 מיליון מניות במחיר של 70.01 דולר - המחיר בו נסחרה המניה בזמן קביעת התגמול בשנת 2018. לפי המחיר כיום השווי של כל מנה כזאת הוא מעל 7 מיליארד דולר שמסתכמים למעל 35 מיליארד דולר בסך הכל. אחת או שתיים מהמנות הללו תאכלנה להתקבל כבר בעקבות התוצאות היום בערב. באפריל עם פרסום הדוחות הראשונים לשנת 2022 הוא צפוי להיות זכאי לפחות ל-3 מ-5 המנות הנותרות, ואחת נוספות בתוצאות אמצע השנה.

כמה מס ישלם מאסק?

האופציות מאפשרות למאסק לממש אותן למניות עד חמש שנים מהנפקתן, כלומר עד תחילת 2028. מאסק נוטה לחכות עד הרגע האחרון במימוש האופציות, כך שככל הנראה הוא יעשה זאת לקראת 2027, וקשה להעריך כבר מעכשיו כמה הן יהיו שוות ב-2027, אך  אם מניית טסלה תמשיך לטפס הן יהיו שוות הרבה יותר מ-35 מיליארד הדולר שהן שוות עכשיו. השנה מימש מאסק רבות מהאופציות שקיבל בחבילת התגמול הקודמת מה שגרם לחשבון המס שלו להגיע לסכום שיא של 11 מיליארד דולר. בשנת 2027, כשהוא יממש ככל הנראה את האופציות הנוספות, המס יהיה גבוה בהרבה. כל זאת בהנחה ששינוי הסנטימנט בוול סטריט כרגע כלפי מניות צמיחה הוא זמני ולא ימשיך להוריד את שווי החברה בשנים הקרובות. 

האמת היא שגם אם המניה של טסלה תרד - הוא עדיין ירוויח לא מעט על האופציות הללו. אם המניה תתרסק ב-90% זה כמובן לא יהיה נכון, אבל אפילו אם היא תרד בעוד 20% הוא עדיין ייצא 'מאוזן'.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל במקרה של מאסק כמו מאסק, הוא לא פראייר זה בטוח. לפני מספר חודשים מאסק ביצע תרגיל מחוכם ועבד על כולם - עשה סקר כדי למכור מניות טסלה בלי להודות שהמחיר של טסלה יקר. הוא ביקש את עזרת הגולשים ומכר להם סיפור - "מדברים על רווחים לא ממומשים שהם התחמקות ממס. אם אני אמכור מניות טסלה אני אשלם מסים; מה לעשות?". רוב מבין 3.5 מיליון גולשים נפל בפח ובחר במכירה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלח לי רק חופן של מיליון דולר אחד, עם היתר אסתדר בעצמי (ל"ת)
    מסר לאלון מאסק 27/01/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 26/01/2022 18:34
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים זה עדר של פראיירים שקונים בועות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.