תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

האינפלציה בארה"ב היא באופן רשמי 7% - הנתון הכי גבוה מזה 40 שנה

הנתונים הם הגבוהים ביותר מאז 1982; המדד עלה בדצמבר ב-0.5%; מחירי הרכבים המשומשים עלו ב-3.5% והשלימו עליה שנתית של 37.3%, ומנגד מחירי האנגריה ירדו ב-0.5%, אבל בשנה האחרונה הם בעליה של 29.3% כאשר מחירי הגז זינקו ב-50%
נתנאל אריאל | (6)

נתוני האינפלציה בארה"ב (CPI) לחודש דצמבר הגיעו באופן רשמי ל-7%. האינפלציה בחודש דצמבר (מדד המחירים לצרכן) עלתה ב-0.5%, כך על פי משרד העבודה האמריקאי. מדובר בנתון גבוה מצפי הכלכלנים לעלייה של 0.4%, וזאת כאשר בתחילת השנה היא עמדה על 1.4%.

בניכוי מחירי המזון והאנרגיה (מדד הליבה) עלו המחירים בשנה האחרונה ב-5.5%, כאשר בחודש דצמבר הם עלו ב-0.6%. וזאת בהשוואה לצפי לעליה ל-5.4% ו-0.5%

מחירי הרכבים המשומשים עלו בדצמבר ב-3.5% והשלימו עליה שנתית של 37.3%, ומנגד מחירי האנגריה ירדו ב-0.5%, אבל בשנה האחרונה הם בעליה של 29.3%, כאשר מחירי הגז לבדם עלו ב-49.6%.

כפי שכבר דיווחנו בחודש נובמבר - מדובר על הנתונים הגבוהים ביותר מאז 1982, בחודש שעבר עמדה האינפלציה על 6.8%.

מי שכמובן ממשיכים לעקוב אחר נתוני האינפלציה הם אנשי הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב. אתמול אמר יו"ר הפד' ג'רום פאואל "נעלה את הריבית ככל שנצטרך כדי לבלום אינפלציה". הוא אמנם מדבר על 3 העלאות, אבל בשוק יש מי שחושבים שבפועל יהיו יותר העלאות ריבית. כך סבורים בבנק ג'יי פי מורגן וכך גם בגודלמן זאקס.

לדברי הכלכלן אמיר כהנוביץ מאקסלנס, מעניין לציין שאילו היו מחשבים כיום את האינפלציה לפי המתודולוגיה של שנות ה-80, כשלמשל הכלילו בו את מחירי הדירות, האינפלציה כיום בארה"ב כבר היתה מעל 15%.

ביידן ניסה להרגיע בחודש שעבר - אבל בינתיים המחירים עוד לא מתייצבים

בחודש שעבר ניסה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, באופן חריג, להרגיע את הציבור בטרם תגיע המכה, וטען כי "הנתונים שיתפרסמו על האנרגיה אינם משקפים את המציאות של היום, ואינם משקפים את ירידות המחירים הצפויות בשבועות ובחודשים הבאים, כמו גם בשוק הרכב".

הבעיה עם הצהרות מהסוג הזה הן כמובן העובדה שיגיעו החודשים הבאים וההצהרות יעמדו בהן למבחן. והנה מגיע החודש הבא ובינתיים ביידן לא יכול לחייך.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המדד לא כולל מחירי דירות ? איזה הזייה (ל"ת)
    בן 12/01/2022 17:42
    הגב לתגובה זו
  • אכן כי כן, אבל מן הסתם הוא כולל עלות שכירות, כמו אצלנו. (ל"ת)
    Sassi6 13/01/2022 07:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עכשיו כולם יברחו מהמניות לנדלן, אלטרנטיבה מעולה! (ל"ת)
    חן 12/01/2022 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כולם עדיין רוקדים ברחבה, אבל הרצפה מפלקל (ל"ת)
    דולר/שקר 12/01/2022 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 12/01/2022 16:06
    הגב לתגובה זו
    ריבית תעלה כמובן, אבל עדיין אין אלטרנטיבה למניות
  • 1.
    משקיע 12/01/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    cache = trash
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.