משקיע
צילום: Adam Nowakowski on Unsplash
מאקרו כלכלה

למה החברות בוול סטריט הפסיקו לעדכן למעלה את תחזית הרווח התפעולי?

בחודשים האחרונים החברות מתקשות לגלגל את העלייה במחירי התשומות לצרכנים. זאת מגמה או רבעון חולף? וגם - כמה תקבלו על ההשקעה הכי סולידית ל-30 שנה? 
אמיר כהנוביץ | (1)

מחזורי המסחר אתמול היו נמוכים משליש מרמתם הממוצעת ב-30 ימי המסחר שקדמו להם (לפי נתוני בלומברג) אבל המעט הזה עשה הרבה, בעיקר בשוק האג"ח. התשואה ל-30 שנה הגיעה ל-1.96% ובכך השלימה חזרה לרמתה ערב פאניקת האומיקרון. לעומתה התשואות באמצע העקום נשארו עדיין נמוכות יחסית, אף שהתשואה ל-10 שנים בלטה בעליה מעל לממוצע הנע שלה ב-50 ימים. החולשה באג"ח הממשלתי התעצמה לאחר שתי הנפקות חלשות של הממשל האמריקאי אתמול, לשנתיים ולשבע שנים. גם שוק המניות התנהג אתמול מוזר כשדווקא מניות המגה טכנולוגיה רשמו ירידות, לעומת עליות ברוב הענפים, הפוך מההתנהגות היחסית שלהן לאורך 2021, וגם בלי סיבה נראית לעין, בטח שלא בגלל ריצה לנכסים בטוחים. האיום המשותף על שניהם עשוי להיות האינפלציה שהציפיות אליה חזרו לעלות, גם בעקבות מחיר הנפט: 

ה-S&P500 בדרך לסיים את 2021 עם עליה מטורפת של 27%, אבל בחלקה הגדול נשענת על אופטימיות לגבי רווחיות החברות, כשלפי ממוצע תחזיות האנליסטים הרווח התפעולי ב-S&P500 יזנק בשנה הבאה ב-9%. אך השאלה שמתגברת היא איך החברות יצלחו תרחיש של המשך התייקרות במחירי התשומות כשמאז אמצע אוקטובר נראה שאלה כבר לא באות להן בטוב. כלכלני בלומברג העלו אפשרות שמאז אמצע אוקטובר החברות מגלות קושי גובר להעביר את התייקרות התשומות לצרכנים, מה שבא לידי ביטוי בהפסקת עדכוני תחזיות הרווח התפעולי שלהן כלפי מעלה. שוק המניות הצליח לעלות מאז כשציפיות האינפלציה התקררו (גם בזכות חששות האומיקרון), אך ככל שיחזרו לעלות הסיכון הזה עלול לעלות ולפגוע בתחזיות הרווח. 

מי שעוד ממשיך להיפגע מהאינפלציה הוא הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, שבימים אלה מנסה למנוע פלישה של רוסיה לאוקראינה. לפי סקר חדש של גאלופ ביידן חווה ירידה בשיעורי התמיכה בו לא רק מתחת לאלה של טראמפ אלא גם מתחת לאלה של סגניתו, קמלה האריס. 

סין - מדד המניות CSI 300 עולה על רקע ציפיות לצעדים נוספים של הממשל שם לחיזוק הצמיחה הכלכלית, כשהוא הרחיב הקלות במס ההכנסה האישי והתבטאויות על הקלה במדיניות על רקע סימני הצמיחה המאטה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק 30/12/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    שאנשים יתכוננו לשנים הקשות כשמשבר האנרגיה יפגע בייצור הדשן העולמי. זה אבסורד שבמצב הזה שבו ברור שהתנאים הכלכליים הולכים להיות קשים ושיש מחסור במשאבים הבנקים המרכזיים מתכננים להעלות ריבית ולהקשות על עסקים. באינפלציה מוניטרית שנגרמת מהדפסת כסף וצמיחה המשכורות והרווחים עולים. להפך, אנחנו לפני מיתון שבו עסקים יחנקו ממקדמי רווח נמוכים ומתנאי אשראי גרועים כשהריבית תעלה. זאת אינפלציה שמקורה בבעיות אספקה כמו משבר הנפט של שנות השבעים, ריבית גבוהה לא הולכת לפתור את הבעיות רק להחמיר אותן. אגב, שוק האג"ח חזה את זה כבר מהשנה שעברה וסין המדינה היחידה שהמדיניות המוניטרית שלה לא הזויה לחלוטין...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.