קורונה עולמית
צילום: Pixbay

האומיקרון בשיאי הדבקה חדשים ברחבי העולם; וול-סטריט לעומת זאת? ממשיכה כרגיל

הניו יורק טיימס דיווח על ממוצע נדבקים יומי של כ-500 א', פי 2 מהתקופה המקבילה אשתקד - בקליפורניה, חצו את רף 5 מיליון הנדבקים. גם באפריקה, צרפת ואיטליה נצפתה עליה בתחלואה בתקופה האחרונה. בוול-סטריט בינתיים ממשיכים בראלי סוף שנה כרגיל
טל אריה | (2)

עד שחשבנו שהסיפור מאחורינו תודות תחילה לחיסונים ולאחר מכן לתרופה, וריאנט האומיקרון של הקורונה התפרץ בדרום אפריקה וכולנו, לפחות כרגע, התבדנו כולנו. לפני קרוב לשנה, ב-11 בינואר 2021 דיווח הניו יורק טיימס על ממוצע נדבקים יומיים (לאורך שבעה ימים) של כ-251 אלף בארצות הברית, כעת, מספרים אלו יותר מהוכפלו והעיתון מדווח על ממוצע הדבקות יומי של לא פחות מחצי מיליארד.

מבין כל מדינותיה - קליפורניה הפכה למדינה הראשונה שרשמה יותר מ-5 מיליון נדבקים בקורונה, זאת על פי דיווחים מפי מחלקת בריאות הציבור המקומית. רק לשם השוואה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) דיווח השבוע כי מספר מקרי הקורונה החדשים העולמי עלה ב-11% בהשוואה לשבוע שקדם לו. 

לא רק בארצות הברית, שם דיווחה על העלייה הגדולה ביותר במקרים חדשים בשבוע האחרון כזו שהסתכמה בכ-39% לכמעט 1.48 מיליון מקרים נצפתה עליה במספר החולים, כאשר גם אפריקה דיווחה על עליה שכזו, אם כי מתונה יותר, וכזו שהסתכמה בכ-7% ל-274 אלף מקרים חדשים.

גם בצרפת נשבר שיא הנדבקים היומי, וזאת בצירוף לנתון מדאיג נוסף שהצטרף - נצפתה עליה במספר חולי הקורונה המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ דבר ההופך את המצב במדינה למדאיג פי כמה. בשבוע האחרון נרשמה עלייה של 10% במספר חולים אלו, ולאחרונה הגיע כבר ליותר מ-3,400 איש. עם זאת, עדיין מדובר במספר נמוך מהשיא שנרשם באביב, אז היו מאושפזים בטיפול נמרץ בצרפת כ-6,000 חולי קורונה.

שיא נדבקים יומי הוכרז הערב גם באיטליה, שדיווחה על 98 אלף מאומתים ב-24 השעות האחרונות, לעומת 78 אלף ביממה שלפני כן. נתון מעודד שהגיע מאיטליה הצביע על ירידה במספר הנפטרים מן הנגיף, כאשר 148 אנשים נוספים נפטרו כתוצאה מכך ביממה האחרונה, וזאת בהשוואה ל-202 ביממה הקודמת. 

"הסיכון הכולל קשור לזן החדש של הקורונה והוא נותר גבוה מאוד" - אמר ארגון הבריאות העולמי. "ראיות עקביות מראות שלזן האומיקרון יש יתרון צמיחה והפצה על פני גרסת הדלתא, שנותרה דומיננטית במספר מדינות." - הוסיף

ה-CDC עדכן אמש את ההערכה שלו בנוגע להיקף ההתפשטות הנוכחי של האומיקרון, ואחרי שבשבוע שעבר דיווח כי הוא אחראי ליותר מ-73% ממקרי ההדבקה בארה"ב, כעת קיצץ את הנתון הזה ל-58.6%. הזן החדש עדיין דומיננטי לפי ההערכה המעודכנת, ובתקשורת האמריקנית מדגישים כי הערכות ה-CDC אינן מדוייקות. אבחון ודאי של האומיקרון מתאפשר רק באמצעות בדיקת ריצוף גנטי, כזו שנערכת רק למיעוט קטן מאוד מבין הבדיקות המפוענחות במדינה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע עם ניסיון רב 30/12/2021 07:25
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם. ינואר חודש לא טוב בשווקים
  • 1.
    Sassi6 30/12/2021 02:54
    הגב לתגובה זו
    אז גם זמן מחצית חיים, שבמהלכו יודבקו מחצית מאוכלוסיית הנדבקים, כלומר, זמן ההגעה לשיא בפיק העליה בתחלואה יקטן פי 2, וזאת יען כי מהירות ההדבקה גדלה פי 2 מהתקופה המקבילה אשתקד, ע"כ בוול-סטריט הם ממשיכים בראלי סוף שנה, וזאת יען כי זמן מחצית חיים של האומיקרון ...ירד לחצי, תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.