משקיע
צילום: CANVA

ה-S&P500 ניצח השנה את הנאסד"ק. איך זה קרה ואיך משקיעים במדד?

לראשונה מאז 2016 התשואה של ה-S&P עולה על הנאסד"ק; ובכלל - הנאסד"ק עלה השנה רק בזכות ענקיות הטק שזינקו ומשקלם במדד גבוה
גיא טל | (2)

הסנופי (הכינוי המקובל למדד ה-SP500) "ניצח" את הנאסד"ק מבחינת תשואות מתחילת השנה, לפחות אם לא יקרה משהו קיצוני במעט הימים שנשארו עד סוף השנה, וזאת לראשונה מאז שנת 2016. לפני כן, זה קרה בשנת 2011. כלומר, הנאסד"ק מספק תשואות גבוהות לאורך זמן על פני ה-S&P המסורתי יותר. 

מאז תחילת השנה עלה המדד ב-28% לשיא לעומת 23% בלבד של הנאסד"ק שרחוק אחוזים בודדים מהשיא. למניות הטכנולוגיה שמאפיינות את מדד הנאסד"ק נותרו עוד ארבעה ימים לשנות את המצב, אך הימים האחרונים של השנה לא מאופיינים בשינויים גדולים. 

הנאסד"ק החל את השנה עם מגמה חיובית חזקה ועד אמצע פברואר הציג רווחים כפולים משל הסנופי. עם הופעת החיסונים הראשונים התרבו התקוות לחזרה לשגרה והפסקת העבודה מרחוק שבלם את המומנטום של מניות הטכנולוגיה. 

בהמשך הצטרפה גם האינפלציה, וכאשר היא התעקשה להישאר למרות הצהרות הפד שהיא "חולפת", החלה אף היא להשפיע לרעה על מניות הטכנולוגיה הגדולות, אם החששות לירידה בצד הביקוש למוצריהן. "כל מניות ה"הישאר בבית", "שחק בבית", "עבוד בבית" ירדו ב-2021 כיון שהמגיפה לא התקיימה יותר" אומר ג'ק דולרייד מנכ"ל חברת ניהול נכסים באוקלהומה. "בחמש השנים האחרונות, כל פעם שמניות הטכנולוגיה נראו בדרך למטה באו קטנים שקנו בשפל, ב-2021 זה לא קרה". 

ה-SP500 מצד שני יותר מגוון. הסקטור שהציג את הביצועים הטובים ביותר הוא האנרגיה ששיקף את הזינוק במחירי הגז. גם הנדל"ן שמשופע בדיבידנדים נהנה מהעלייה בביקוש לשטחי אחסון ומקומות מגורים. 

אמנם הטכנולוגיה לא מפגרת הרבה מאחור, בעיקר בזכות כמה מענקיות הטכנולוגיה כמו אפל ומיקרוסופט. גם חברות גדולות אחרות כמו אמזון או מטא (פייסבוק) עלו אם כי בשיעורים נמוכים יותר.  הבעיה של מדד הנאסד"ק ב-2021 היתה החברות שקפצו בשנת 2020 בגלל הקורונה ונפלו חזרה ב-2021. ביניהן ניתן למנות את מניות הדיגיטל לרבות זום, וויקס ופייבר שנפלו. 

ה-S&P הוא כאמור מדד הרבה יותר מגוון מהנאסד"ק שכולל רק מניות טכנולוגיה. למעשה, השקעה בסנופי היא השקעה בכלכלה האמריקאית בעוד שהשקעה בנאסד"ק היא השקעה במניות הטכנולוגיה האמריקאיות (בעיקר). זה הבדל גדול. מעבר לכך, הנאסד"ק נשען מאוד על ענקיות הטק. בפועל, אלמלא עלייה מרשימה ב-7-8 ענקיות הטק הנאסד"ק היה יורד השנה ולא עולה. כלומר, קיימת תלות במניות ספציפיות - אפל, אמזון, מיקרוסופט ועוד (להרחבה על השפעת ענקיות הטק על המדד).

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, חשוב להדגיש כי קיים מתאם בין המדדים גם בגלל שענקיות הטק מופיעות בשני המדדים והם מרכיב משמעותי גם בסנופי, אם כי, לא במשקל הענק שלהן בנאסד"ק (מעל 50%).    

השאלה מה יהיה בהמשך? מדד ה-S&P תלוי בחברות האמריקאיות שנשענות על הפעילות בארה"ב ומחוצה לה. זה מדד שבגדול מאוד מבטא את המצב של הכלכלה העולמית. חושבים שהצמיחה תימשך, זה כנראה המקום הנכון בשבילכם. הנאסד"ק הוא למשקיעים שסבורים שהטכנולוגיה תנצח, שאנחנו נמצאים במהפכה טכנולוגית. התמחורים בשוק אומנם מבטאים את דעת ההמון והתמחור של הנאסד"ק מבחינת מכפיל רווח ממוצע עולה על המכפיל של ה-S&P, אך בנאסד"ק יש יותר פוטנציאל צמיחה. 

אז כמו תמיד זה תלוי ברמת הסיכון של המשקיע ובהערכות שלו לגבי הכלכלה האמריקאית והגלובלית וההתפתחות הטכנולוגית. ובכלל - משקיע לטווח ארוך יכול לפזר את מרכיב המניות גם על שני המדדים האלו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ולדימיר 30/12/2021 19:49
    הגב לתגובה זו
    כנראה זה היה בנקודת זמן מסוימת. כדאי לחכות לסוף השנה:-)
  • 1.
    ולדימיר 30/12/2021 19:47
    הגב לתגובה זו
    כנראה זה היה בנקודת זמן מסוימת. כדאי לחכות עד סוף השנה:-)
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.