פוםוום
צילום: אתר פוםוום

בעל המניות הגדול בפוםוום התפטר והדירקטוריון מאבד חבר נוסף

איציק כהן, המחזיק בכמעט 14% מהחברה הגיש את התפטרותו לאחר שביקר בחריפות את הממשל התאגידי בחברה; ההתפטרות מגיעה לאחר התפטרות היו"ר בשבוע שעבר בעקבות חקירה פלילית נגדו בארה"ב וכן התפטרות של דירקטורית נוספת השבוע
תומר אמן |
נושאים בכתבה פוםוום

הצרות של פוםוום 0% פשוט לא מפסיקות. החברה, המתמחה בפיתוח וייצור מערכת בינה מלאכותית (AI) לזיהוי תמונות דיווחה כי בעל המניות הפרטי הגדול ביותר שלה, איציק כהן  הודיע לחברה על התפטרותו. הודעה זו מגיעה לאחר שלפני תקופה קצרה התפטר יו"ר החברה ראיין שפירו מתפקידו בעקבות חקירה פלילית בארה"ב ולאחר שבשבוע האחרון התפטרה דירקטורית נוספת בחברה - דגנית בלדר. 

כהן, כאמור בעל המניות הגבוה ביותר בחברה (13.77%) התפטר לאחר מכתב חריף בו ביקר קשות את הממשל התאגידי בחברה. כהן ביקר את אופן ההתנהלות בו בוחרת החברה את הדירקטורים החיצוניים שלה, את הליך המינוי של ועדת האיתור - בה וביכולתיה הוא מטיל ספק רב, וכן את העובדה שהצעתו להשהות את הליכי האישור בדבר תגמולי הבכירים בחברה נדחתה. 

כנאמר, גם יו"ר החברה ראיין שפירו הגיש לאחרונה את התפטרותו לאחר שדווח כי מתנהלת נגדו חקירה פלילית בארה"ב בקשר למסחר לכאורה בניירות ערך, בצורה שעל פי דיווחי החברה, אינה קשורה לפעילותה. "לטובת החברה, החליט מר שפירו לפרוש באופן מיידי מתפקידו בחברה. להליכים כאמור אין קשר לפוםוום. להערכת החברה, לסיום כהונתו אין השפעה על עסקיה ו/או על פעילתה" - נמסר אז מטעם החברה 

בתגובה להתפטרותו מסרו בפוםוום כי דירקטוריון החברה דוחה את טענותיו של כהן, הטוענות להתנהלות לא תקינה של חברי הדירקטוריון או לדרך פעולתו. על פי הדירקטוריון,

פועל האחרון על מנת לחזק את הממשל התאגידי בחברה ולשם כך מינה ועדות ביקורת, מאזן ותגמול. עוד מסר הדירקטוריון כי בכל הקשור להצעתו של כהן להשהות לעת עתה את הדיונים בתגמולי המנכ"ל ובעלי העניין בחברה טרם דן הדירקטוריון בנושא, טרם סיימה הועדה לגבש את המלצותיה ואלו אינן הוצגו בפני הדירקטוריון.  

לסיום ביקש הדירקטוריון להודות למר כהן אשר ליווה את החברה לאורך תקופה ארוכה. פוםפוום הונפקה רק בחודש מרץ האחרון לאחר גיוס של 38 מיליון שקל, ושווי השוק שלה עומד על 250 מיליון שקל.

את מכתב התפטרותו המלא של כהן ניתן למצוא כאן: 

"מזה חודשים רבים שאני מתריע על ממשל תאגידי לקוי בחברה. החל באופן התנהלות החברה במחלוקת שהתגלעה ביני לבין אותם דירקטורים המהווים חלק מקבוצת השליטה (לשעבר) לגבי בחירת הדח"צים, לרבות התייחסות החברה לעמדת רשות ניירות ערך בעניין. וכלה בהליך המינוי והגדרת התפקיד של ועדת האיתור עליה הוחלט בימים האחרונים, אשר ספק רב בעיני אם באופן בו מונתה יש באפשרותה להוביל למינוי יו"ר דירקטוריון ודירקטורים שיתקנו את התנהלות הדירקטוריון והממשל התאגידי בחברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"גם ההצעה שהעליתי, להשהות לעת עתה את הליכי האישור של שינויים משמעותיים בתגמול המנכ"ל ובעלי עניין בחברה (למעט הליכי אישור תגמול מנהלים הכפופים למנכ"ל), עד להשלמת הליך מינוי יו"ר דירקטוריון קבוע ומקצועי ודירקטורים חדשים לחברה, נדחתה על ידי אותה קבוצה של דירקטורים מבעלי השליטה (לשעבר) ושל הדח"צים, המקדמים שינויים אלו במרץ רב למרות שטרם חלפה שנה ממועד ה- IPO .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.