פוםוום
צילום: אתר פוםוום

הכתובת הייתה על הקיר: פוםוום מגייסת הון ומדללת את המשקיעים

אחרי שנכשלה פעם אחר פעם ושרפה מזומנים בקצב גבוה החברה הישראלית, המספקת
שירותי תצלום לפארקי שעשועים, החליטה לגייס 20 מיליון שקל באמצעות הנפקה פרטית סגורה על חשבון המשקיעים הקיימים

איתן גרסטנפלד | (3)

אחרי שנכשלה פעם אחר פעם ושרפה מזומנים בקצב גבוה חברת פוםוום פוםוום -2.92%   המספקת שירותי תצלום לפארקי שעשועים, מדללת את המשקיעים ויוצאת להנפקה פרטית של אופציות ומניות (63%) תמורת כ-20 מיליון שקל. זאת, לאחר שנותרה עם קופה מתרוקנת, אחרי שעסקת המיזוג שקידמה עם שלד ישראלי שנסחר בנאסד"ק נפלה.


על פי הדיווח של החברה בכוונתה להנפיק כ-14 מיליון מניות ועוד כ-9.6 מיליון אופציות (משתי סדרות) תמורת סכום של 19.7 מיליון שקל בלבד. במסגרת ההנפקה, אשר סגורה לציבור, תציע החברה למשקיעים המוסדיים והפרטיים שישתפו בה את המניות במחיר של 1.35 שקל למניה, לצד האופציות שינתנו ללא תמורה נוספת. מדובר בדיסקאונט משמעותי ביחס למחיר המניה הממוצע בחצי השנה האחרונה, וביחס למחיר הפתיחה של המניה הבוקר שעמד על כ-1.5 שקל.


ההחלטה של פוםוום לצאת למהלך על חשבון המשקיעים הקיימים לא קרתה בחלל ריק. מאז הנפקתה, במהלך שנת 2021, שבנו וכתבנו מספר פעמים על החברה וההתנהלות הבעייתית שלה. זה התחיל מרכישה של פעילות שנקלעה לקשיים, שלוותה בהנפקה בחסות הגאות בשווקים לפי שווי של 135 מיליון שקל. והמשיך למיזוג כושל עם שלד ספאק שמנהל על ידי ישראלים בנאסד"ק. מיזוג שבאופן לא מפתיע נכשל והותיר את החברה עם קופה ריקה וצורך דחוף במזומנים. בדרך, עלו גם חשדות חמורים כלפי המנכ"ל הקודם, יהודה מינקוביץ, אשר על פי החדשהשתמש בכרטיסי האשראי של החברה לצרכים פרטיים.



מתן מנדלבאום, מ"מ מנכ"ל פוםוום ומנהל פעילות ארה"ב: "גיוס זה, הראשון שהחברה מבצעת מאז הנפקתה בבורסה בתל אביב לפני קרוב לארבע שנים, מהווה הבעת אמון חזקה ומשמעותית בחברה, בהנהלה ובאסטרטגיה העסקית שלה הן מצד גופים מוסדיים ומסווגים מובילים בשוק ההון הישראלי והן מצד בעלי המניות הקיימים, שמלווים את החברה עוד טרם הנפקתה. בחודשים האחרונים הנהלת החברה והדירקטוריון התמקדו ביישום תוכנית התייעלות אגרסיבית לצמצום ושינוי מבנה ההוצאות של החברה, שפירותיה החלו לבוא לידי ביטוי במחצית השנייה של שנת 2024 וצפויות להתבטא ביתר שאת לאורך שנת 2025, זאת במטרה להביא את החברה לאיזון תפעולי תזרימי מהפעילות הקיימת.

הגיוס הוא שלב נוסף ואבן דרך חשובה במימוש תוכניות החברה לשנת 2025, קידום הצמיחה וההתרחבות שלה וחיזוק מעמדה כשחקן מוביל בשוק פארקי השעשועים והאטרקציות העולמי בכלל והשוק האמריקאי בפרט. מטרתו העיקרית היא לספק לחברה את ההון הדרוש לה לביצוע השקעות הוניות הנדרשות במסגרת התקשרויות חדשות וקיימות עם קבוצות מובילות בתעשייה. הנהלת החברה והדירקטוריון מודים למשקיעים על הבעת האמון ומחויבים להשאת ערך לחברה".



סוף ידוע מראש

פוםוום הונפקה בשנת 2021 כחלק מגל ההנפקות בשווקים לפי שווי של 135 מיליון שקל, ודי מהר אף הספיקה להכפיל את שוויה. אך כבר אז עלו לא מעט תהיות לגבי ההתנהלות של החברה, שרכשה מספר חודשים לפני ההנפקה את הפעילות שהיוותה את מרכז הכובד שלה. בסוף 2021, היו"ר של החברה התפטר לאחר שהתברר כי היה מעורב בחקירה פלילית בארה"ב, אם כי לא הייתה לכך השפעה ישירה על פוםוום. התפטרויות נוספות של דירקטורים שביקרו את הממשל התאגידי של החברה חיזקו את התחושה כי הניהול הפנימי לוקה בחסר וכי ייתכן שהחברה אינה ערוכה לנהל את עסקיה בצורה תקינה ויציבה.


ואכן הנפילה לא איחרה לבוא. בזמן שהחברה אמנם הצליחה להציג לעיתים צמיחה מתונה בהכנסות, היא רק הלכה ושרפה מזומנים בקצב גבוה מאד. מה שהביא את המשקיעים לנטוש את המניה ולשלוח אותה לשווי מזערי של עשרות מיליוני שקלים בודדים. אלא שאז הנהלת החברה שלפה שפן מהכובע בדמות מיזוג עם שלד ספאק, שנסחר בנאסד"ק, ומנוהל על ידי יזהר שי  וזיו אלול, לפי שווי של 125 מיליון שקל, בעת שהחברה נסחרה בתל אביב לפי שווי של 40 מיליון שקל בלבד. כבר אז, הזהרנו מפני סוף דומה לזה של חברות אחרות שמוזגו בשווים דימיוניים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ואכן לפני מספר חודשים החברה הודיעה כי המיזוג בוטל "בשל השינוי בתנאי השוק הגלובלי, ועל מנת למנוע הוצאות נוספות למי מהצדדים". מאחורי המילים הריקות הללו, עמדו הדוחות המאכזבים מאד של החברה. במחצית הראשונה של השנה רשמה פוםוום הפסד תפעולי של כמעט 19 מיליון שקל כשבקופתה מזומנים ושווי מזומנים של 14 מיליון שקל בלבד. וזו גם הסיבה שהחברה נאלצה לצאת למהלך כל כך דרסטי של גיוס הון בידסקאונט עמוק.


בין כה וכה, למרות זינוק של כ-50% על רקע הדיווח מניית החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-33 מיליון שקל בלבד, נמוך בכ-75% מהשווי בהנפקה.


גרף מניית החברה מאז ההנפקה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רמי 02/01/2025 19:51
    הגב לתגובה זו
    מהרגע הראשון היה ברור שזה עסק בלי סיכוי. עליתם עליה בזמן
  • אורי 02/01/2025 20:06
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות
  • 1.
    פשוט לא מבין 02/01/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    זו חברה שהוקמה על בסיס חלום של צילום תמונות בפארק שעשועים. בפועל התברר שלחלום הזה פשוט אין מספיק ביקוש. גם את החוזים שיש להם הם מספקים במחירי הפסד. מספיק לשרוף כסף. סגרו את העסק ולכו לעשות משהו מועיל לאנושות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.