מניית פייזר – אחרי שנה מדהימה, יש עוד מקום להמשך עליות?
אחת ההפתעות הגדולות באמת של שנת 2021 הייתה מנייתה של ענקית הפארמה פייזר PFIZER (סימול: PFE), אשר הפגיזה עם תשואה חיובית של 61%, לא דבר של מה בכך עבור חברה בעלת שווי שוק של מאות מיליארדי דולרים. אז ברור כי מדובר בתשואה פנטסטית הן באופן אבסולוטי והן באופן יחסי - לעומת תשואה של 28% מתחילת השנה למדד ה-S&P 500, ולעומת תשואה של 24% לתעודת הסל XLV אשר מאגדת את כל מגזרי ה-healthcare בארה"ב (פייזר היא המרכיבה השלישית בגודלה ב-XLV, לאחר UnitedHealth וג'ונסון אנד ג'ונסון, עם משקל יחסי של כ-6% מכלל התעודה). אנו לא זוכרים מתי, מאז שנת 1997, הציגה מניית PFE תשואה כזו פנומנלית.
אך מעבר לכך, העובדה המעניינת היא כי הקפיצה הגדולה במניית פייזר התרחשה רק מאז חודש נובמבר – עד אז בכלל פיגרה המניה אחר ה-S&P 500 וה-XLV, ועלתה "רק" 12%. אז מה גרם למשקיעים להתעורר ולהתאהב בפייזר דווקא לקראת סוף השנה? במילה אחת, ה- Paxlovid.
בתחילת חודש נובמבר האחרון פייזר הפתיעה מאוד לטובה את השווקים (עלייה יומית של 11% במניה, הזינוק החד ביותר מזה 20 שנה לפחות), כאשר הודיעה כי התרופה האוראלית שהיא פיתחה לטיפול בקורונה, ה- Paxlovid, יעילה מאוד (בשיעור של 89%) במניעת תחלואה קשה ותמותה בקרב חולים בסיכון, כאשר היא ניטלת מייד עם הופעת התסמינים הראשונים למחלה. לאחרונה גם דיווחה פייזר כי ה- Paxlovid יעילה גם נגד וריאנט האומיקרון. הניסוי הקליני בתרופה החדשה הופסק לפני שהושלם בשל ממצאי היעילות החיוביים (ובהמלצת וועדת מומחים עצמאית). תרופת ה- Paxlovid היא תרופה ממשפחת ה-protease inhibitors, והיא ניתנת בשילוב עם תרופת ה-Ritonavir, תרופה אנטי-ויראלית וותיקה לטיפול באיידס. בשבוע שעבר אישר ה-FDA את ה- Paxlovid. התרופה ניתנת כטיפול ביתי במשך חמישה ימים, בתוך שלושה עד חמישה ימים מהופעת תסמינים ראשונים לקורונה. עפ"י פייזר, החברה מסוגלת להתחיל לספק את התרופה בארה"ב, והיא מתכננת לייצר 120 מיליון מנות בשנת 2022.
הצלחת ה- Paxlovid בולטת עוד יותר נוכח חדשות פחות טובות מכיוונה של ענקית פארמה אמריקנית נוספת, מרק MERCK & COMPANY (סימול: MRK): הרי בסוף חודש ספטמבר פרסמה מרק ממצאי ביניים חיוביים מניסוי קליני מסוג phase 3 ביחס לתרופה האנטי-ויראלית שהיא מפתחת נגד נגיף הקורונה. התרופה, הקרויה Molnupiravir, שפותחה יחד עם חברת Ridgeback Biotherapeutics, הינה גם היא אוראלית אשר ניתנת בארבעה כדורים פעמיים ביום למשך חמישה ימים. כמו פייזר, גם מרק הפסיקה את הניסוי הקליני בטרם הושלם על סמך היעילות הקלינית הגבוהה. והנה כעת מתברר כי, לפי ממצאים מאוחרים יותר, יעילותה של ה- Molnupiravirנמוכה ממה שנצפה בממצאים הראשוניים, וישנם גם סימני שאלה ביחס לבטיחות התרופה. אישור ה-FDA ל- Molnupiravir, אשר ניתן גם הוא בשבוע שעבר, הינו מוגבל למדי ובעל תנאים מחירים, בניגוד ל- Paxlovid.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אישור ה- Paxlovid ע"י ה-FDA הינו ההישג הגדול השני של פייזר מאז פרוץ הקורונה, כשהראשון הינו כמובן ההשקה הכל כך מוצלחת של חיסון הקורונה שפותח על ידי שותפתה הגרמנית של פייזר, ביונטק (NASDAQ: BNTX). פיתוח חיסון יעיל מאוד נגד הקורונה בתקופה של עשרה חודשים בלבד, ושנה לאחר מכן פיתוח תרופה אנטי-ויראלית יעילה מאוד גם כן - מהניצחון הכפול הזה המשקיעים כבר לא היו יכולים להתעלם.
לפני שנתיים קיבל מנכ"ל פייזר, מיודענו אלברט בורלא, החלטה אסטרטגית גורלית להשיל את כל שאר הפעילויות של החברה, ולהמר ולהתמקד אך ורק בפעילות המו"פ האינובטיבי של פייזר אשר נבנתה במשך יותר מעשור ע"י המנהל המדעי של החברה, מיקאל דובסטן. שתי הצלחות הענק של פייזר בחזית הקורונה כאמור לעיל, מעידות בדיעבד כי ההימור אכן היה חכם ועבד.
ה- Paxlovid טומן בחובו אפסייד פוטנציאלי יפה לפייזר: לפי קונצנזוס של אנליסטים, מכירות התרופה צפויות להגיע ל-22 מיליארד דולר בשנת 2022 (מתוך תחזית כוללת של כ-100 מיליארד דולר), אך קונצנזוס זה מתבסס על צפי הייצור הקודם של החברה (80 מיליון מנות) ולא על הצפי המעודכן לאחר אישור ה-FDA (120 מיליון מנות).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ועדיין, אחרי הכול מניית PFE נותרה זולה יחסית במונחי מכפילים: גם אחרי מהלך העליות הדרמטי, פייזר נסחרת כיום לפי מכפיל רווח נקי (P/E) של 9 בלבד ביחס לתוצאותיה החזויות לשנה הבאה. זאת, לעומת P/E של 16 לג'ונסון אנד ג'ונסון ביחס ל-2022, ו-33 לאיליי לילי (על כך כתבנו בשבוע שעבר).
אז מי אמר שביג פארמה זה משעמם?
- 4.חשוב לציין שפייזר גם מחלקת דיבידנדים (ל"ת)אייל 29/12/2021 16:09הגב לתגובה זו
- 3.שמואל 28/12/2021 16:48הגב לתגובה זוהבהלה מקורונה לצערי תמשך ופייזר תגדיל הכנסות באופן מהותי.
- 2.סם 28/12/2021 14:34הגב לתגובה זוככל שבעיות הקורונה מתרבות הצורך בחיסונים רק יגדל.פייזר תיסחר גם במכפיל 8 או 9 וזה נתון כלכלי מדהים.
- 1.ניקי 28/12/2021 14:15הגב לתגובה זויש מצב שתעדכן מה קורה כץעם המניה ה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
