נייק
צילום: Alex Haney unsplash
דוחות

נייקי הפתיעה: הרווח עלה ולא ירד - 87 סנט למניה; עקפה גם בהכנסות

לפני שנה הרווח למניה היה 78 סנט והשוק ציפה שירד ל-63. ההכנסות: 11.36 מיליארד מול צפי ל-11.25. בסין אכזבה, לפי נייקי בשל המלאי ולא חרם הצרכנים. הדיגיטל ודגמים יקרים יותר שיפרו את הרווחיות וקיזזו את התייקרות ההובלה והפרשי השער. התחזית אושררה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה נייקי

יצרנית הנעליים ואפנת הספורט  NIKE (NIKE) עקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון החולף ועל כן קפצה בכ-4% במסחר המאוחר אמש. במקום ירידה ברווח, החברה הציגה עליה, וגם בשורה העליונה עברה את הצפי בשוק: הרווח למניה עמד על 87 סנט וההכנסות על 11.36 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 63 סנט למניה על הכנסות של 11.25 מיליארד דולר.

ברבעון המקביל אשתקד ההכנסות הסתכמו ב-11.243 מיליארד דולר והרווח ב-78 סנט למניה. השיפורה מאז מיוחס לחגיגות הבלאק פריידי, שארעו בתקופת הדוח, שעבור נייקי נסגר ב-30 בנובמבר (ולא בסוף ספטמבר). בהקשר זה יצוין כי באפיק המכירות הדיגיטלי ישירות לצרכן המכירות עלו ב-8%, ובארצות הברית ב-30%.

חששות המשקיעים היו הן מפני שיבושים בשרשרת האספקה והן מפני האטה במכירות בסין בשל ניסיון הממשל לקדם חרם צרכנים וחשש נוסף היה מפני סגרי האומיקרון, בעיקר באירופה, אך לא רק. בהקשר כל אלה, בנייקי אישררו את התחזית הקודמת מסוף ספטמבר לשנה כולה, כך אמר סמנכ"ל הכספים מת'יו פרנד בשיחה עם השוק. תחזית החברה היא לצמיחה חד ספרתית בטווח הבינוני. לרבעון הנוכחי הצפי הוא לצמיחה בשיעור חד ספרתי נמוך לעומת שנה קודם לכן - אז ההכנסות היו 10.36 מיליארד דולר. האנליסטים מצדם מצפים להכנסות של 10.59 מיליארד דולר.

יוזכר כי לפני מספר חודשים נייקי התמודדה עם השבתות באתר היצור המרכזי בוייטנאם בשל התפרצות קורונה, אך מאז המצב שם שב לסדרו. החרמות בסין מגיעות ברקע חרם של נייקי, אדידס וחברות אפנה נוספות על כותנה שמקורה שמחוז בעבודות כפייה במיעוט המוסלמי האויגורי המתבצעות בחבל שינג'יאנג - דבר שהממשל מכחיש אך פרסומים במערב מגלים אחרת.

אכן, המכירות בסין פספסו את התחזיות של האנליסטים, שהיו לסך של 2.04 מיליארד דולר. במקום זה, הסתכמו בפועל ב-1.84 מיליארד דולר, ירידה של 24% מ-2.3 מיליארד דולר שנה קודם לכן. פיצו על זה כל שאר האזורים בהם נייקי עקפה את ההערכות המוקדמות. בצפון אמריקה מכרה בהיקף של 4.5 מיליארד דולר בעוד האנליסטים ציפו ל-4.2 מיליארד דולר.

בחברה עצמה הסבירו את ההאטה בסין לא באותו חרם צרכנים - אלא בכלל בסוגיית המלאי, שמצדו הושפע מהשבתות מוקדמות יותר במפעלים. ואגב סעיף המלאי, זה עלה ב-7% להיקף של 6.5 מיליארד דולר, בין היתר עקב עלייה בסחורה שעדיין נמצאת בדרכה ממקום למקום בספינות הובלה ועל כן מסווגת כמלאי - כלומר, כן יש עיקוב בזמני האספקה. פרנד הוסיף כי "אנו רואים סימנים מעודדים בסין רבתי, ובעוד שעניין האספקה היווה גורם משבש בשוק כולו, אנחנו עדיין מצפים שהשנה הבאה תהיה שנת התאוששות. נראה שיפור להערכתנו כבר מהרבעון הנוכחי".

בשוק גם העריכו שהרווחיות הגולמית תשתפר ל-44.2% מהמכר, וזו בסוף הסתכמה בשיעור גבוה יותר של 45.9%. הדבר מיוחס למכירות הישירות לצרכן בדיגיטל, גם הודות לבלאק פריידי וגם הודות לסגרי הקורונה. כשהחברה חותכת מתווכים וקמעונאים בדרך, כמקובל היא משאירה אצלה נתח גדול יותר מהרווחים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים – אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים, השקעות מתעכבות והאי ודאות הפוליטית מכבידה על התיאבון לסיכון.

השבתה ארוכה גם בשיחות עם המשקיעים