דחפו אשראי והלקוחות לא עמדו בהחזר? הבדיקה שמורידה את מניות ה-BNPL
דין ודברים בין הרשות להגנת הצרכן הפדרלית בארצות הברית לבין כמה מהמפוקחות שלה בתחום האשראי הורידו אתמול את המניות שלהן וכך גם המגמה היום במסחר אצלן חלקן. מדובר ב- PAYPAL (PYPL), AFFIRM HOLDINGS INC (AFRM) ו- BSQUARE CORPORATION (SQ). ברשות ביקשו הבהרות מהחברות סביב פעילות ה-BNPL שלהן, קיצור של Buy Now Pay Later – אשראי בנקודת המכירה בחלוקה לתשלומים ללא ריבית, ושלא דרך המסגרת בכרטיס האשראי, שיטת מימון שהופכת פופולארית יותר ויותר.
פייפאל נכנסה לתחחום רק בסוף אשתקד, מניית אפירם קפצה לאחרונה אחרי שנודע כי תטמיע את המוצר שלה בזירת המסחר של AMAZON (AMZN). בלוק (לשעבר סקוור) של מנכ"ל TWITTER INC (TWTR) היוצא ג'ק דורסי ירדה מצדה עקב הקשר ל-Afterpay מהתחום, אותה הסכימה לקנות ב-29 מיליארד דולר ושנסחרת בבורסת ה-OTC, וכמוה גם החברות Zip ו-Klarna. בבורסת אוסטרליה זיפ ירדה היום 6%, אפטרפיי כ-8% ו-Sezzle, גם היא מהתחום, בכ-10%.
ברשות מסרו בהודעה לתקשורה כי הם בוחנים בין הייתר את הקלות שבה הם מעמידים אשראי ללקוחות ובעצם מעמיסים על המינוף שלהם לעתים יותר מיכולת ההחזר שלהם. עוד נבדקות האם ההגנות על הצרכן במוצרי החברות הללו מספקות, ואיך הן מטפלות ושומרות על הדאטה שנצבר מהעסקאות.
רוהיט צ'ופרה, יו"ר הרשות להגנת הצרכן אמר "Buy now pay later היא הגרסה החדשה לשיטת ה-Layaway (בה לקוח "משריין" לו מוצר, שהמוכר מסיר מהמדפים עד שהלקוח משלים את התשלום במספר פעימות – ואז מוסר לו אותו), אך עם שינויים מודרניים ומהירים יותר, שעוזרים ללקוח לקבל את המוצר באופן מיידי – אך מקבל על עצמו לצד זאת חוב באופן מיידי גם כן".
- סקר בנק ישראל: מצוקת אשראי של עסקים קטנים וירידה בביקוש לאשראי לדיור
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק הצומח של האי-קומרס, ב-2020 בצפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה), שיעור העסקאות שנעשו באמצעות מימון BNPL היה 1.6%, כך לפי הפירמה Worldpay. ההערכות שלהם מדברות על נתח של 4.5% עד 2024. לפי הדוח, בעולם כולו השיעור ב-2020 היה 2.1%, ויקפוץ ל-4.2% ב-2024.
רוב מניות הסקטור ירדו מתחילת השנה. בפירמה D.A. Davidson האנליסט כריסטופר ברנדלר אמר שצעדים רגולטוריים עשויים להאט את צמיחת החברות הללו, ואנליסטים אחרים הזהירו מפני ההפסדים שלהן. בפירמה מיזוהו למשל העריכו לגבי אפירם שמבין הלקוחות שלה שמרוויחים עד מ-75 אלף דולר לשנה, יותר מחצי פיגרו לפחות בתשלום אחד.
אמזון שהוזכרה קודם בהקשר השת"פ עם אפירם, GOOGLE (GOOG) וכן APPLE (AAPL) קיבלו פניות דומות בבקשה להעברת מידע מהרשות להגנת הצרכן באוקטובר האחרון. לגיב אפל, פורסמו דיווחים כי היא מתכננת להכנס לצד בנק ההשקעות GOLDMAN SACHS (GS) לתחום ה-BNPL.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מעבר לים, בבריטניה, הממשלה שוקלת גם כן להדק את האכיפה על שוק ה-BNPL ולהכניס את החברות הפועלות בו, עד היום נהנו מההפקר, תחת אחריותו של הרשות לרגולציה על שירותים פיננסיים.
אצלנו בישראל שיתוף פעולה בולט סביב הפעילות הזו היה בין בלנדר לבנק פועלים 0.57% . הצדדים יקימו חברה משותפת, בה הבנק, שיזרים תחילה 40 מיליון שקל, יחזיק 20% ובלנדר 80%. בבלנדר אמרו כי יפעלו במגזר זה "בכל ענפי המשק, למעט בענפים שלא יהיו בהלימה למדיניות הסיכון של החברה המשותפת ולמעט בענף הרכב שאינו רכב דו גלגלי".
בטורו לביזפורטל מנה קובי שגב כמה מהסיבות בגינן השוק הזה על פניו יצמח גם פה, ובהם הקיצוץ (באיחור) של הפועלים ולאומי במסגרות ללקוחות שלהם בכרטיס האשראי הבנקאי, השימוש במזומן שצומצם עוד יותר ומאגר נתוני האשראי שאמור לסייע יותר לחברות הפינטק בחיתום – גם של הלוואות בנקודות המכירה. לצד זאת ציין את דור המילניאלז שמרבה בצריכה ולא משתמש בצ'קים. עם זאת יודגש כי יש פה גם פתח לחמוק ממסגרת האשראי בבנקים ואצל חברות כרטיסי האשראי ולהתמנף יתר על המידה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
