קובי שגב אילים
צילום: יח"צ

בלנדר, ישראכרט ופיימנט הולכות על BNPL: כל הסיבות לצמיחת התחום

בפועלים ולאומי קיצצו מסגרות ללקוחות, השימוש במזומן צומצם ומאגר נתוני האשראי יסייע לפינטקים. בנוסף, המילניאלז צורכים יותר, ולא מכירים צ'קים. על השיטה שמאפשרת לקנות אייפון באלפים, בתשלום חודשי נמוך ובלי להרגיש שלקחתם הלוואה בריבית 8%
קובי שגב | (10)

שלוש פעמים בעת האחרונה עלה לכותרות הכלכליות הקיצור "BNPL": ראיש תיבות של Buy now pay later, אחד הסגמנטים בעולם האשראי הצרכני. השקת פעילות BNPL של בלנדר -1.53% ובנק פועלים -1.93% , השקת פעילות BNPL על ידי ישראכרט 0.36% ושותפים, ולאחרונה, הנפקה ראשונה לציבור של חברת פיימנט 0.76% , שהציגה את הסגמנט כאחד ממנועי הצמיחה שלה.

BNPL זוהי שיטת תשלום שפורסת תשלום גדול לתשלומים נוחים. לדוגמא: אדם שרוכש אייפון ב-4,000 שקל, מקבל הצעה בקופה, רגע לפני התשלום, להמיר את התשלום ה"כבד" בשנתיים (24 תשלומים) של 181 שקל לחודש. אותו אדם שרכש את האייפון, אולי לא שם לב, שברגע שהסכים להצעה האטרקטיבית, הוא בעצם נטל הלוואה בכ-8%.

המודל הקיים של תשלומי האשראי

בישראל, אוהבים לשלם בתשלומים. כידוע שיטת התשלומים זוהי התחייבות לכל דבר - התחייבות לשלם כסף בעד מוצר שהתקבל. דרך אחת לתשלומים כאלו, היא באמצעות תשלומים בכרטיס האשראי. אך התחייבויות הנוצרות דרך כרטיס האשראי בתשלומים, מקוזזות מהמסגרת הכללית של הכרטיס. זה אומר שלקוחות רבים נמצאים קרוב לתקרה המקסימלית ולכן במקרים רבים, לא ניתן לשדך להם הלוואות נוספות.

דרך נוספת לתשלומים היא מתן צ'קים או הוראה לחיוב החשבון. נקרא לזה "התחייבות חוץ מאזנית". הרוכש מתחייב לשלם אבל ההתחייבות לא נרשמת בחשבון הבנק או בחשבון האשראי שלו. לדוגמא אדם ששוכר דירה או משלם לגן פרטי ב 12 צ'קים, בעצם מתחייב לשלם כספים, שלא רשומים בשום מקום בחשבון הבנק שלו. אותו אדם יודע מראש, שאם זו הייתה עסקה בכרטיס האשראי, סביר להניח שהמסגרת הייתה מתמלאת והיה נזקק לעבור להתנהל במזומן, לחלופין אם חייל משוחרר ילך לבנק ויבקש הלוואה של 60,000 שקל כדי לשלם 12 תשלומי שכ"ד של 5,000 שקל, יש סיכוי שהבנק לא יאשר אותה.

מה זה BNPL?

שיטת ה BNPL מוצגת לעיתים (כך ישראכרט הציגו) כעסקת ליסינג. אם ניקח את הדוגמא הקודמת של רכישת האייפון, נוכל להציע ללקוח לבוא אחת לשנתיים ולקחת מכשיר חדש (בהנחה שמחירו נשאר 4,000 שקל) ולשלם מדי חודש 181 שקל "לנצח". בעצם להפוך שדרוג אקראי של האייפון לתשלום חודשי קבוע, הכולל שדרוג המכשיר בדיוק כל שנתיים. ממש דומה לעסקת ליסינג, ואיך שלא הופכים את זה, זו הלוואה ב 8%.

אם נסתכל מה קורה מהצד השני , הלקוח בעצם קיבל הלוואה על סך 4,000 שקל בריבית של 8% שנתית. חוק נתוני אשראי מאפשר לגוף שמלווה את הכסף, ועובד בשת"פ עם בית העסק, לקבל תוך שברירי שניה את דירוג האשראי של הלקוח. בדרך זו ניתן לאמוד, תוך שניות ספורות, מה הסיכוי שיעמוד בהתחייבות לשלם 181 שקל מדי חודש במשך 24 חודשים.

מצד אחד, בית העסק מקבל את אותם 4,000 שקל שתכנן באופן מיידי. מצד שני, הלקוח יוצא שמח וטוב לב עם אייפון חדש ומסגרת אשראי פנויה. ומצד שלישי, גוף פיננסי נתן הלוואה בריבית 8%. כדאי גם להזכיר שכאשר הלקוח נפגש עם אפשרות לשלם 181 שקל באותו היום במקום 4,000 שקל, הוא פחות רגיש לריבית וכנראה שגם תשלום של 185 שקל או 175 שקל בחודש היו נראים לו באותו הרגע הגיוניים באותה מידה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אנחנו צופים שעצם האפשרות של אדם דל אמצעים, נניח חייל לרכוש אייפון ב-181 שקל לחודש, במקום לשלם סכום גבוה מבחינתו של 4,000 שקל יגרום לשוק כולו לגדול. זאת מאחר שהסכומים ה"גדולים" יהפכו לנגישים יותר ופתאום כל חייל יוכל לרכוש אייפון משלו.

מהצד השני, החברה שנותנת את ההלוואה, נתקלת באתגרים עליהם נסתכל דרך עיניהן של החברות הציבוריות, הפועלות בתחום.

חברות ציבוריות בתחום BNPL

שלוש חברות ציבוריות החלו בפעילות בתחום והאתגרים שלהן ברורים. הראשון, להגיע לכמה שיותר נקודות קצה – קופות בבית עסק או עמודי התשלום באתרי הקניות. השני, להתממשק עם הקופות כדי שאפשר יהיה לספק לרוכש הצעה מיידית, מאחר שהוא כנראה לא יסכים להמתין להצעה יותר ממספר שניות. השלישי, להשיג את ההון הדרוש למתן ההלוואה, כך שלא תהיה שום בעיה לשלם לבתי העסק.

בלנדר הישראלית, מתחום הפינטק, חברה לבנק הפועלים, שנכנס לעסקה (מחזיק 20% מהמיזם) ויוכל לספק מימון לחברה. היתרון הברור במקרה זה, הוא הגב הכלכלי של בנק הפועלים, שיוכל לממן בקלות את המיזם. ההחזקה של ה-20% היא המקסימלית מבחינה רגולטורית עבור הבנק, המאפשרת החרגה של ה-BNPL מהרגולציה החלה עליו במתן אשראי.

ישראכרט יצאה בשת"פ BNPL עם קבוצה יזמים פרטיים. היתרון הגדול של ישראכרט, הוא הימצאותם בכל נקודות הקצה ובתי העסק, בכובעם כחברת הסליקה הגדולה בישראל. כמובן האמצעים ההוניים שעומדים לרשות ישראכרט, אמנם לא גדולים כמו בנק הפועלים, אך גדולים מספיק. בנוסף, חברת פיימנט שהונפקה זה עתה בבורסה הישראלית, הציגה את ענף ה BNPL כאחד ממנועי הצמיחה שלה לעתיד. חשוב לציין, פעילות ה-BNPL נמצאת אצל כל החברות בשלב הראשוני, אין כרגע השפעה על שווי מניות ישראכרט, בלנדר כתוצאה מהפעילות.

למה השוק הזה צפוי לגדול?

כתוצאה מרפורמת שטרום (שאילצה את הבנקים למכור את חברות כרטיסי האשראי שלהם), קוצצו ב-2020 מסגרות כרטיסי האשראי שהעניקו פועלים ולאומי ללקוחותיהם בחצי. מטרת הרגולטורים, היא הפחתת כוחם של הבנקים הגדולים ששולטים בחלק ניכר מההלוואות לצרכנים. הימנעות הבנקים מהסגמנט הזה וצמצום מרחב התמרון להם, מהווה כר פורה לחברות עסקיות חדשות. דבר נוסף, הוא צמצום השימוש במזומן כאשר הרגולטורים השונים מעוניינים להפחית ואף להעלים את התשלום במזומן כדרך להילחם במעלימי מס ובפשיעה.

חוק מאגר נתוני האשראי של בנק ישראל, שחוקק לא מכבר והחל לפעול מאפריל 2019, מחליש את הבנקים הגדולים. המאגר הזה משמש את הגופים הפיננסיים, כאשר הם בוחנים מתן הלוואה. לפי החוק, כל אזרח יקבל דירוג אשראי אישי וכך היתרון המובנה שיש לבנק בו אנו מתנהלים, בהיכרותו אותנו, יתמסמס. למעשה, כל גוף פיננסי, יוכל תוך רגעים לדעת, האם לתת לנו הלוואה ואולי אף להתאים את הריבית, בהתאם לסיכון הנשקף מאיתנו.

גדילת השוק לא צפויה לנבוע רק מצד ההיצע וקשיי התמרון של הבנקים הגדולים. מהצד השני, הולך ומתבגר דור המיליניאלז. דור המיליניאלז, ידוע באימפולסיביות שלו וביכולת שלו לקבל החלטות רכישה מהירות בלי למצמץ. בנוסף, מדובר בדור טכנולוגי שהסיכוי שימצא בכיסם פנקס צ'קים הוא קלוש.

 

בשורה התחתונה

אנו מעריכים שיש כמה סיבות טובות שה-BNPL יהפוך לסגמנט משמעותי בשוק האשראי החוץ בנקאי בישראל: בראש ובראשונה, הרגולציה. ועדת שטרום והפרדת חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד (מקס) וישראכרט מהבנקים, הביאו לדרישה לקיצוץ בחצי של המסגרות בכרטיסי האשראי הבנקאיים של לאומי ופועלים.

דור המילינאליז, משתמש פחות בצ'קים, בד בבד עם שעור חסכון נמוך ונטייה גבוהה לצרוך. בתי העסק, שה-BNPL יגרום ללקוחותיהם להגדיל את היקף הקניה המתוכננת בשל הסרת חסמי מסגרת האשראי.

ובעיקר, הממשק שבו הלקוח לא שם לב כלל שלקח הלוואה. וטכנית , הוא יכול להיות בו זמניות תחת התחייבות של עשרות עסקאות BNPL, כל עוד דירוג האשראי שלו מאפשר את זה.

גורמים במערכת הבנאית העריכו שכמחצית מהאשראי הצרכני, יעבור לשחקנים שאינם בנק. המרוץ רק החל. מי שידע לחבור למספיק נקודות מכירה (קופות ועמודי צ'ק אאוט באתרי הקניות) ויביא איתו את ההון הדרוש, יוכל להרים עסק לתפארת תוך שנים בודדות, המודל לחיקוי היא מימון ישיר שהשתלטה על האשראי במגרשי המכוניות והפכה כתוצאה מכך לענק פיננסי. המלצתנו, לעקוב מקרוב אחרי התחום.

 

הכותב הוא שותף מנהל באקורד ש.ק.ל. בית השקעות

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מי שמשלם בתשלומים - מזומבר. שימו כסף בצד חברים ביחיאת (ל"ת)
    נחום 04/11/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בני 03/11/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    נעקוב מי יצליח כאן
  • 3.
    לא הצלחתי להבין מה ההבדל בין זה לבין כרטיס אשראי (ל"ת)
    8 03/11/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
  • המלווה 03/11/2021 21:26
    הגב לתגובה זו
    תופס להבנתי מסגרת ובעסקאות גדולות או עסקאות תשלומים זה לא נח.
  • גבע 03/11/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
    בכרטיס אשראי את תראי תשלום ראשון מתוך 24 וכל הסכום ישב על מסגרת האשראי של הרוכש. בדרך החדשה ירד תשלום אחד והבנק לא ידע שהתשלומים האלו ימשכו שנים. לא יפגע לרוכש במסגרות האשראי.
  • 8 04/11/2021 10:47
    תודה על ההסבר אבל אמנם זה לא יהיו רשום במסגרת של כרטיס האשראי, אבל כן יהיה רשום בנתונים בחברה שמבצעת את ה BNPL, וגם בנתוני האשראי של הלקוח, כך ששוב זה בדיוק כמו כרטיס אשראי. פשוט במקום לקרוא לזה כרטיס אשראי קוראים לזה BNPL.
  • 2.
    אז עכשיו יקנו בלי הגבלה? (ל"ת)
    משה 03/11/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 03/11/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    הוא לא 8% כי ההלוואה היא לשנתיים ולכן מדובר על סדר גודל של 4% שנתי
  • שנתי. אחוז ההלוואה הוא תמיד שנתי. (ל"ת)
    אבי 04/11/2021 12:32
    הגב לתגובה זו
  • טעית אחי. זה 8% שנתי. ושנה הבאה עוד 8% על מה שנשאר (ל"ת)
    פוקסי 04/11/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.