בלומברג: NSO רוצה להשבית את פגסוס ולמכור את החברה
סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת בשעה זו כי חברת הסייבר ההתקפי מישראל, NSO, שוקלת להשבית את פעילות תכנת הפריצה שלה לטלפונים ניידים, פגסוס, ולאחר מכן לחפש רוכש לחברה כולה.
אחרי שורת דיווחים שהציגו את החברה באור בעייתי ביותר בכל הנוגע למכירת השירותים למשטרים המפרים זכויות אדם ועוקבים אחר פעילים חברתיים וכן עיתונאים, באחרונה פורסם כי החברה הוכנה לרשימה השחורה של הממשל האמריקני. משם, קצרה הדרך לדיווח זה שיוצא עתה בבלומברג. עוד חדשה מהעת האחרונה הייתה על כך שתכנת פגסוס של NSO נמצאה בטלפונים של עובדי משרד החוץ האמריקאי שהוצבו באוגנדה.
ההכנסה לרשימה השחורה משמעה סנקציות על חברות אמריקאיות שיעשו עסקים מול NSO. הסיבה לכך שצורפה לרשימה הזו, כך לפי הדיווחים, הייתה בכלל הבקשה מטעם משרד הבטחון הישראלי להכיר במספר ארגונים הפועלים בשטחי הרשות הפלסטינית כארגוני טרור. הממשל לא התרצה מהבקשה ספציפית שנגעה לאחד מהם - ארגון זכויות האדם אלחק. עוד לפי הדיווחים, במכשירים של פעילי הארגון הותקה תכנת פגסוס.
זה אם כן רק הקש ששבר את גב הגמל עבור האמריקאים. החברה סיפקה לישראל מבוכה דיפלומטית נוספת, כשבתחקיר "פרויקט פגסוס" הבינלאומי של פורבידן סטוריז בו נטלו חלק עיתונאים מכל העולם (שזכו על כך בפרס פוליצר), דווח על רשימה של 50 אלף יעדים אפשריים שנפלו קורבן לתכנת החברה. מתוכם נחקרו לעומד 67 יעדים ולפי עורכי התחקיר נמצאו עדויות לפריצה ל-37 מתוכם: ברשימה היו דמויות בכירות - ובהם הנשיא עמנואל מקרון.
- NSO מערערת על 168 מיליון דולר של פיצויים "לא חוקיים"
- לא רק פוליטי: בכירים בתעשיה מהווים גם הם מטרה לתוכנת פגסוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכלי נמצא בשימוש מדינות שונות בעולם, לא פעם מדינות עולם שלישי או כאלה שכאמור זכויות אדם אינן נר לרגלן. ואולם - הייצוא לכל אותם יעדים אושר על ידי אגף הפיקוח על היצוא הבטחוני במשרד הבטחון. המטרה המוצהרת, ויאמר כי התכנה אכן שימשה גם לכך, הייתה למנוע פעילות טרור ביעדים שונים בעולם. אלא שב-NSO אולי מספקים שירותי תחזוקה ללקוחות, אך לפחות בשלבים מוקדמים יותר לא בחנו את רשימת היעדים שלהם והשימוש שלהם בפועל בתכנה.
אחרי הנזק התדמיתי שנגרם גם לישראל שהתירה את יצוא התכנה לחלק מהלקוחות, באגף הפיקוח התעוררו ובאחרונה הודיעו על הידוק הפיקוח על תכנות סייבר התקפי. עוד יוזכר כי גם ב-NSO עצמה ניסו להציג תדמית נקייה יותר והתהדרו בוועדת ביקורת - בין היתר אחרי טענות שהתגלגלו לכדי תביעה על מעורבות התכנה שלה ברצח העיתונאי הסעודי הגולה ומתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י, וזאת על ידי כנופיה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בהמשך הגיעו טענות גם מצד גורמי אופוזיציה בספרד - ואף פייסבוק השביתה חשבונות של עובדי החברה, שכן הפריצה ליעדים נעשתה בעיקר דרך חולשת אבטחה בוואטסאטפ שבבעלותה.
- 9.פתי-יה מאמין לכל דבר....לחתול ולעכבר :) (ל"ת)איתי 14/12/2021 14:18הגב לתגובה זו
- 8.שלומי 14/12/2021 05:35הגב לתגובה זואפשר לחשוב שהאמריקאים לא עוקבים אחרי אנשים. רוצים לחסל מתחרה.
- 7.נשמע כמו תרגיל הטעיה, זה פורסם בו זמנית בכל מקום (ל"ת)יוגב 13/12/2021 22:47הגב לתגובה זו
- 6.ברוק 13/12/2021 22:37הגב לתגובה זוחברה הביאה ועדיין מביאה ערך עצום לישראל ו לארה״ב, מקווים שיעבור זעם בקרוב.
- 5.הפרת זכויות אדם 13/12/2021 22:32הגב לתגובה זו48 חברות ריגול וסייבר מרעיל
- 4.שואת נתניהו 20 אנו רק בתחילת קץ אחרית הימין (ל"ת)משטר פשע ציוני 13/12/2021 22:31הגב לתגובה זו
- 3.נגף ופגעי טבע העולם משלם על פשעי הציונות דין הבורא (ל"ת)משטר פשע ציוני 13/12/2021 22:30הגב לתגובה זו
- 2.חברה שהיא נכס למדינה (ל"ת)שי 13/12/2021 22:18הגב לתגובה זו
- 1.שלמה 13/12/2021 21:53הגב לתגובה זווגם יציעו הרבה הרבה הרבה תהיה תחרות עם איזו סינית "לא ידועה"
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
