בור ללא תחתית? רובינהוד מחקה 50% מאז ההנפקה; איטורו תצליח להנפיק?
בסוף חודש יולי האחרון יצאה חברת אפליקציית המסחר בניירות ערך ROBINHOOD MARKETS (סימול: HOOD) להנפקת מניות ראשונית לציבור (IPO) בוול-סטריט במחיר של כ-38 דולר למניה, מחיר ששיקף אז שווי שוק של כ-32 מיליארד דולר (ואכזבה לעומת רצון להנפיק לפי שווי גבוה יותר).
בתוך מספר ימים מההנפקה, המניה זינקה ב-100% - אלא שמאז היא לא מפסיקה לצלול: מחיר המנייה של רובין הוד המשיך ליפול ביום שישי ב-8% נוספים למחיר של כ-20.1 דולר למניה ושווי שוק של כ-16.8 מיליארד דולר, כחצי מהשווי בו החלה להיסחר, ו-שריפת ערך של 47% ליתר דיוק מהמחיר בו הונפקה.
לקורס שוק ההון של ביזפורטל - רישום והקלטה של שיעור ראשון
החברה, שהאפליקציה אותה היא מפתחת ומתפעלת מאפשרת מסחר עצמאי וללא עמלות בניירות ערך, יצאה להנפקה הראשונית בתקווה כי גיוס הכספים והמעבר לחברה בורסאית ציבורית תאפשר לה לקדם את ענייניה ולהאיץ את צמיחה, אולם כרגע נראה שפשוט שום דבר לא עובד לה.
- על הבמה באיטליה: אסיא מנסה להחזיר את המומנטום לאיטורו
- איטורו דיווחה על תוצאות חזקות — למה המניה נופלת ב-8%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנודתיות הראשונית במניה הגיעה לאחר שהחברה דיווחה לרשות הניירות ערך האמריקאית (SEC) כי כמה ממשקיעיה הראשונים הגדולים ביותר מתכוונים לממש סדר גודל של כ-98 מיליון מניות של החברה.
לאחר מכן, ותוך ניסיון להיערך בצורה טובה יותר אל העולם אליו נכנסה החברה לאחר שהנפיקה, רכשה בכ-140 מיליון דולר חברה אמריקאית בשם Say Technologies שמטרתה לסייע לבעלי המניות של החברה להצביע באסיפות. המניה הגיבה בעליות שערים.
בדוחות הרבעון השני של השנה, הראשונים של רובינהוד בתור חברה ציבורית, שפורסמו כשבועיים וחצי לאחר ההנפקה, החברה דיווחה על הכנסות של כ-565 מיליון דולר, לעומת 244 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכפלה נבעה על פי החברה כתוצאה בזכות המסחר בקריפטו באפליקציה. אלא שהשוק לא אהב את הדוחות ומניית החברה הגיבה בירידות - זאת לאחר שהחברה דיווחה כי היא צופה האטה - פעילות מסחרית נמוכה יותר, כזאת שתוביל מנגד לירידה בשורה העליונה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחות הבאים אותם פרסמה החברה, אלו של הרבעון השלישי והדוחות הרבעוניים השניים אותה מפרסמת, דיווחה על הכנסות של כ-364.9 מיליון דולר, ירידה של 35% ביחס לרבעון הקודם ו-15% מתחת לצפי האנליסטים ל-431.48 מיליון דולר. כתוצאה מהדוחות המאכזבים חתכו בחברה את תחזיות ההכנסות לרבעון הקרוב ושנה, כשצפתה שהכנסות הרבעון הרביעי יסתכמו בכ-325 מיליון דולר לכל היותר, 35% מתחת לאנליסטים שמצפים לכ-498 מיליון דולר. המשמעות: צלילה נוספת במחיר המניה.
מהחברה נמסר כי פעילות הקריפטו עליה התבססו הכנסות החברה ברבעון הקודם האטה באופן משמעותי, ממש כפי שצפו בחברה, ואת התוצאות אכן ניתן היה לראות בשורת ההכנסות. הקריפטו מנגד ראה תקופה תנודתית בעצמו, כאשר החששות הגוברות והפוחתות סביב נגיף הקורונה והורייאנטים שלו הכבידו או הקלו על המסחר בשוק בהתאמה, ככל שהחשש מהאינפלציה ומהפיחות בערך המטבעות לעומת סחורות כגון זהב, השתנה.
כאילו שלחברה לא היו מספיק צרות, והנה בחודש אוקטובר דיווחה על פריצת אבטחה משמעותית שהובילה לדליפת מידע רגיש אודות מיליוני משתמשים באפליקציה שהובילה גם היא לירידה במחיר המניה.
עם ההודעות והדיווחים הגוברים על חברות דוגמת "Webull", "eToro" ו-"Fidelity" הרוצות להתחרות בשוק בה, התנודתיות שממשיכה להדהד בשווקים בעת האחרונה על רקע דיווחי הורייאנטים והאינפלציה הגואה בארה"ב ובאירופה וכמו כן חוסר הוודאות בנוגע לעתיד השווקים הפיננסים בשנה הקרובה, ובייחוד בכל הקשור לנפחי המסחר בשווקים בכלל ובקריפטו בכלל - לרובינהוד צפויה שנה מעניינת.
- 4.איטורו זו עקיצה, זהירות (ל"ת)רוני 13/12/2021 14:24הגב לתגובה זו
- 3.עע 12/12/2021 22:38הגב לתגובה זוהעובדים הריצו מניות במזיד וביצעו הונאה של הבורסה.
- 2.שובני 12/12/2021 16:07הגב לתגובה זוע"י סוחרי אופציות ופורומים של מניות ואופציות..
- 1.שחר 12/12/2021 14:47הגב לתגובה זוקטי ווד טעתה שסייעה לנפח את שווי החברה בהנפקה למעל 30 מיליארד, נכון להיום, תעודת הסל שלה ARKK, במשך שנה תמימה לא הניבה תשואה למשקיעים , היא טועה בבחירת המניות פעם אחר פעם, ואומרים שאפילו שעון שאינו עובד, צודק פעמיים ביום
- קטי ווד -30, אס אנד פי +25 השנה... (ל"ת)מנש 12/12/2021 17:32הגב לתגובה זו
- תשמעו ותעשו מה שקטי אומרת .סבלנות רובין הוד תטוס .ברור (ל"ת)H 12/12/2021 19:56
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
