אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

איך אמזון מתמודדת עם השיבושים בשרשרת האספקה?

אמזון שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה; החברה הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019
סתיו קורן |
נושאים בכתבה אמזון וול סטריט

במשך שנים, אמזון AMAZON שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה. 

בתקופה בה קמעונאים רבים סובלים מהשיבושים הרבים של שרשרת האספקה, הצעדים המוקדמים בהם אמזון נקטה עוזרים לה להימנע מזמני ההמתנה הארוכים לשטח רציף פנוי, ולעובדים בנמלים העמוסים ביותר בארה"ב, לונג ביץ' ולוס אנג'לס.

"בלוס אנג'לס, יש 79 ספינות שממתינות עד 45 ימים כדי להיכנס לנמל", אמר אנליסט הובלות האוקיינוס ​​סטיב פריירה בנובמבר. "הספינות של אמזון מחכות יומיים בנמל". על ידי השכרת ספינות מטען פרטיות אמזון מצליחה להימנע מכניסה לנמלים צפופים, ובוחרת בנמלים קטנים יותר. 

"אמזון מכניסה ספינות לנמל בוושינגטון, ואז מעבירה את המטען במשאיות ללוס אנג'לס. היא באמת ניצלה כמה מאסטרטגיות הנישה שאני מאמין שהשוק צריך להפעיל", אמר פריירה.

אמזון רשמה עלייה של 14% בפריטים שאזלו מהמלאי, והעלתה מחירים ב-25% בממוצע מאז ינואר 2020, לפי פלטפורמת ניהול המסחר האלקטרוני CommerceIQ. "הצרכן חש בעליות מחירים בכל מה שהוא רוכש", אמרה מרגרט קיד, מנהלת תוכנית טכנולוגיית שרשרת האספקה ​​והלוגיסטיקה באוניברסיטת יוסטון. "בסופו של דבר, כאשר יש עלייה בעלות ההובלה, זה מועבר לצרכן".

אמזון נכנסה למסע הוצאות כדי לשלוט על כמה שיותר מתהליך המשלוח. היא הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019. כעת, אמזון שולחת 72% מהחבילות שלה, עלייה מפחות מ-47% ב-2019.

היא אפילו שולטת בשלב הראשון של מסע השילוח על ידי ייצור מכולות מטען משלה באורך 53 רגל בסין. יש מחסור במכולות, עם זמני המתנה ארוכים והמחירים עלו מפחות מ-2,000 דולר לפני המגיפה ל-20,000 דולר כיום.

"אמזון ייצרה כנראה 5,000 עד 10,000 מכולות במהלך השנתיים האחרונות שעקבתי אחריה", אמר פריירה. "כשהם מביאים את המכילים האלה על אדמת ארה"ב, ברגע שהם פורקים אותם, נחשו מה? הם זוכים לשימוש במערכת הביתית ובמערכת המסילות. הם לא צריכים להחזיר אותם לאסיה כמו כולם".

קיראו עוד ב"גלובל"

ספינת מטען בשם Star Lygra הגיעה לנמל יוסטון ב-5 באוקטובר 2021, מלאה במכולות של אמזון. "על ידי יצירת מכולות משלהם, הם בעצם מבטיחים שהציוד יהיה זמין עבורם", אמרה לורן ביגן, עורכת דין ימית ומייסדת Squall Strategies. היא עבדה בוועדה הימית הפדרלית כשאמזון נרשמה לראשונה בסוכנות ב-2015.

בשנת 2017, אמזון החלה לפעול בשקט כמשלחת מטענים עולמית דרך חברת בת סינית, וסייעה להעביר סחורות מעבר לאוקיינוס ​​עבור המוכרים הסינים שלה שמשלמים כדי להיות חלק מתוכנית Fulfilled by Amazon. בעגה הפנימית של החברה, אמזון כינתה את הפרויקט הזה "סירת דרקון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.