לא לשימוש
צילום: רויטרס

נאום פאוול טרף את הקלפים; האנליסטים מנסים להרגיע

דבריו של יו"ר הפד והאפשרות להקדמת העלאת הריביות תפסו את המשקיעים לא מוכנים, אך חלק מהאנליסטים לא מתרגשים יותר מדי וסבורים שהמילה האחרונה מצד הבנק הפדראלי טרם נאמרה. השוק מתנדנד בימים האחרונים מעלה-מטה. מתי זה יסתיים?
איתן גרסטנפלד | (2)

נאום יו"ר הפדרל ריזרב בסנאט האמריקאי אמש טרף את הקלפים של המשקיעים ושלח את השוק לירידות של כ-2%. זאת לאחר שמהנאום, עלה כי הבנק כבר לא סבור שהאינפלציה זמנית, כפי שהשתמע מהודעותיו עד כה. מה שגרם למשקיעים להסיק כי הפד' משנה מטרה ורוצה להיאבק באינפלציה, בין היתר באמצעות העלאות ריבית והגברת קצב צמצום רכישות האג"ח.

הודעת פאוול טרפה את הקלפים עבור משקיעים רבים ששמו את יהבם עד כה במניות הטכנולוגיה מחשש לפגיעה בסקטורים האחרים כתוצאה מהופעת הוריאנט הדרום אפריקאי - האומיקרון שמאיים להאט עוד יותר את הצמיחה ולהחריף את בעיות שרשרת האספקה. ההנחה הייתה שמה שעבד בהתפרצות הקורונה, דרך וריאנט הדלתא, יעבוד גם עכשיו עם הופעת האיום הבריאותי החדש. אלא שהפיכת הפד' לניצי מעמידה את הנחה זו ואת הסיסמא לפיה הטכנולוגיה מנצחת לא משנה מה בסכנה.

"חשבנו שהשווקים נמצאים במצב של win-win", אמר מאט מאלי, אסטרטג מניות במילר טבק. "אם יתברר שהאומיקרון הוא לא בעיה גדולה, אז אנחנו בסדר. אך אם זו הוא יתברר כמשמעותי, הנחנו שהפד' יבוא לעזרה עם עוד תמריצים. אבל עכשיו הם אומרים שהם הולכים להדק בגלל כל הווריאנטים ובעיות שרשרת האספקה? פאוול ממש הפך הכל על הראש".

אבל יש גם מי שאופטימי יותר, טוני דווייר, אסטרטג השוק הראשי של Canaccord Genuity, אמר בראיון ל-CNBC שכל סוגיית שרשרת האספקה ​​עדיין נזילה ושפאוול יכול באותה קלות לשנות את הטון שוב. "הוא פשוט התהפך בחודש האחרון, אז מי אמר שזה לא יכול לקרות שוב בשנה הבאה?" אמר דווייר.

לכך מצטרף גם רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, שמעריך כי בשוק הייתה תגובת יתר לדברים ומעריך שהשווקים יתקנו כבר בקרוב. לדבריו "ברור שדבריו של פאוול, שמתחיל כעת קדנציה שנייה, מהווים שינוי עמדה, אך מכאן ועד ליישום בשטח הדרך לא קצרה ויש כמה מכשולים לפניו, כולל המתנה למשמעויות האומיקרון והצורך לראות שיפור בשוק העבודה".

 

"ראשית, פאוול אמר שהדבר יידון בפגישה הקרובה של הפד באמצע החודש וטרם הוחלט. אנו יודעים למשל שהסגנית החדשה שלו ליאל בריינרד, שמונתה לאחרונה לתפקיד, "יונית" הרבה יותר בדעותיה. שנית,ייתכן כי מדובר בבלון ניסוי שפאוול הפריח בהזדמנות זו לבחון את תגובת השווקים. זה מקובל מאוד. שלישית, פאוול לא שינה את דעתו שהאינפלציה תרד בשנה הבאה, גם אם מרמה גבוהה יותר. "רביעית, פאוול הסביר שציפיות האינפלציה לא יושפעו מהותית מעלייתה בפועל (גם בגלל שצד ההיצע אחראי לחלק גדול ממנה) וזה מה שחשוב לשוק האג"ח מבחינת האג"ח הארוכות יותר".

כמו כן, פאוול אמר בעצמו כי עדיין לא ברור אילו השלכות תהיינה לאומיקרון על הצמיחה והתעסוקה. אם יתברר כי ייקח זמן לעדכן את החיסונים לזן החדש (אזכיר, בהקשר זה, את דברי מנכ"ל מודרנה) הפד' ישתהה עם העלאת הריבית ולא בהכרח יזרז בפועל את הטפרינג!".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 02/12/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    lose - lose
  • 1.
    סתם אחד מהעם 01/12/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
    האם מישהו יכול להסביר לי בשביל מה אנחנו צריכים את כול הניתוחים המוניטרים האלו, כאשר אנחנו יודעים שאת המסחר מנהלים כיום מחשבים ולו שיקול דעת אנושי?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social